AnonymBruker Skrevet 15. august #1 Skrevet 15. august Jeg er ung mamma og bor på bygda. Alle andre på min alder har enten dratt og bosatt seg i byen eller er igjen her men fester som bare det. Sier ikke det er noe feil men dem, men synes det er vanskelig å finne noen å være venn med og gå ut og snakke uten at det inneholder mye alkohol og festing. Alle mødre på babymøter er mye eldre enn meg så føler ikke jeg er på deres nivå heller. 🫠 Hvorfor er dette så vanskelig??? Anonymkode: 85b8a...dde 1
AnonymBruker Skrevet 15. august #2 Skrevet 15. august Det er en av konsekvensene ved valget du har tatt om å bli ung mamma. Du faller litt «i mellom» miljøer etc. You didn’t see this coming? Det vil nok jevne seg etterhvert….. Anonymkode: 3ea22...291 11
AnonymBruker Skrevet 15. august #3 Skrevet 15. august Ikke for å være kjip, men dette må du vel ha forutsett? Tror det blir enklere å være sammen med de ‘gamle’ mødrene enn de som fester. Evt flytte mer sentralt. Anonymkode: a3f32...34e 11
AnonymBruker Skrevet 15. august #4 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ikke for å være kjip, men dette må du vel ha forutsett? Tror det blir enklere å være sammen med de ‘gamle’ mødrene enn de som fester. Evt flytte mer sentralt. Anonymkode: a3f32...34e Du er kjip. Anonymkode: 645d0...8bf 10 5
Fighter83 Skrevet 15. august #5 Skrevet 15. august (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er ung mamma og bor på bygda. Alle andre på min alder har enten dratt og bosatt seg i byen eller er igjen her men fester som bare det. Sier ikke det er noe feil men dem, men synes det er vanskelig å finne noen å være venn med og gå ut og snakke uten at det inneholder mye alkohol og festing. Alle mødre på babymøter er mye eldre enn meg så føler ikke jeg er på deres nivå heller. 🫠 Hvorfor er dette så vanskelig??? Anonymkode: 85b8a...dde Hva med å søke studier, flytte inn til byen og begynne studier der selv? Søk bolig via sio o.l andre studentorganisasjoner som tilbyr boliger for enslige med barn. Selv om du er ung mor så betyr ikke det at du MÅ bli boende på bygda. Endret 15. august av Fighter83 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. august #6 Skrevet 15. august Fighter83 skrev (7 minutter siden): Hva med å søke studier, flytte inn til byen og begynne studier der selv? Søk bolig via sio o.l andre studentorganisasjoner som tilbyr boliger for enslige med barn. Selv om du er ung mor så betyr ikke det at du MÅ bli boende på bygda. Støtter denne. Ta deg utdanning! Er veldig gode støtteordninger for foreldre. Du kommer ikke til å angre på utdanning Anonymkode: ae4dc...e07 2
AnonymBruker Skrevet 15. august #7 Skrevet 15. august Hvor ung er du? Ble selv gravid som 20-åring og fikk mange nye bekjentskap i barnehagen og skolen til barna. En av mine nærmeste venninner møtte jeg i barnehagen til guttungen (som nå er 11 år). Møtte og en del på universitetet og har mye kontakt med flere gjennom tidlugere jobber og nåværende arbeidsplass. Når mine barndomsvenner etablerte seg med mann og barn, ble det også naturlig og møtes mer og å gjenoppta kontakten. Anonymkode: d8c0b...779 4
AnonymBruker Skrevet 15. august #8 Skrevet 15. august Jeg var også ung mor, og ingen av mine venner fikk barn samtidig. Det er klart at på helg og fridager så dro jevnaldrende ut og festet, det gjorde jeg også selv før jeg fikk barn. Livet endrer seg betraktelig når man får barn, sånn er det bare. Men det finnes jo andre dager, og det å møtes for å gå på trening, tur, se en film på kino (eller hjemme hos hverandre) eller på på cafe da går jo fint. Jeg bodde også på bygda, og for min del bodde det meste av nettverket mitt andre plasser, men vi møttes da vi hadde mulighet. Etter hvert dro jeg for å studere, som andre her råder deg til. Jeg anbefaler selvsagt å ta utdanning utover videregående dersom du ønsker det, men ikke dra med for store forhåpninger om å finne tette og gode vennskap. Du finner gjerne andre jevnaldrende med barn der, og dere kommer nok til å møtes på lekeparker e.l med barna innimellom, men det å være student med barn er veldig travelt. Og det kan bli ganske flyktige bekjentskaper, for man er på ulike steder i utdanningsløpet og enkelte kan også droppe ut etterhvert. Om noe kan du føle deg enda mer ensom, for du faller litt utenfor klassemiljøet. De knytter sterke bånd på fritiden, med festing og andre aktiviteter, og du faller selvsagt utenfor der. Dette vil selvsagt være annerledes dersom den andre forelderen blir med på å flytte til studiestedet, eller at barnet bor igjen hos vedkommende. Men om du ikke ønsker å dra ut og studere, og heller ikke flytte fra bygda, så vil det jevne seg ut etter hvert. Flere jevnaldrende vil etter hvert få barn, og da vil heller ikke de lenger ha sammen mulighet til festing og drikking. Anonymkode: f9915...ecc 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. august #9 Skrevet 15. august En av mine beste venninner traff jeg i barselgruppe, og oss er det 8 år mellom. Det har egentlig aldri betydd noe, for vi er jo på samme sted i livet (nå er barna våre snart voksne). Jeg ville gitt de «gamle» mødrene en sjans jeg. Med mindre du vil flytte fra bygda da… Anonymkode: f0425...b24 2 3
AnonymBruker Skrevet 15. august #10 Skrevet 15. august Venninnen min fikk første barnet når vi var 19, og flere år før meg. Vi var jo like gode venner for det om? I hverdagen gikk vi på turer eller besøk til hverandre, og barnet var med. Hvis hun ville ut på noe byttet hun og far på det, og hadde barnevakt fra besteforeldre innimellom dersom begge ville noe. På akkurat samme måte som eldre foreldre løser dette. Selvfølgelig var de ikke like fri og frank som de uten barn, men det sier jo seg selv. Ser heller ikke problemet med å i tillegg bli venner med eldre mødrer i barselgruppen? Anonymkode: dfc31...b3f 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. august #11 Skrevet 15. august Jeg ville ha flyttet. Bedre å bo litt mer sentralt, som Ålesund, Narvik, Moss, Harstad og lignende størrelser på byene. Sier ikke at miljøet er perfekt i disse byene altså, mener størrelsesmessig. Lettere å finne folk som passer deg når du har mer å velge i Anonymkode: 4579f...ae2 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. august #12 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er ung mamma og bor på bygda. Alle andre på min alder har enten dratt og bosatt seg i byen eller er igjen her men fester som bare det. Sier ikke det er noe feil men dem, men synes det er vanskelig å finne noen å være venn med og gå ut og snakke uten at det inneholder mye alkohol og festing. Alle mødre på babymøter er mye eldre enn meg så føler ikke jeg er på deres nivå heller. 🫠 Hvorfor er dette så vanskelig??? Anonymkode: 85b8a...dde Svigerinnen min beholdt de gamle vennene sine, men fikk også venner som var litt eldre enn henne som hadde fått barn også. Nå flere år senere har hun forsatt de jevnaldre, men også en del venner som er noen år eldre. Du er jo ikke like fri som de, å har andre prioriteringer så da blir det jo litt sånn. Anonymkode: f9aee...df4 3
AnonymBruker Skrevet 15. august #13 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du er kjip. Anonymkode: 645d0...8bf Vel, hvis man er såå ung at man ikke forstår såpass, blir det noen tunge år fremover. Anonymkode: a3f32...34e 5
AnonymBruker Skrevet 15. august #14 Skrevet 15. august Blir vel sånn når man gjør ting på andre tidspunkter. Sliter med det motsatte selv, som "gammel" men uten barn. Alle de jevnaldrende er opptatt med unger hele tiden. Anonymkode: 35258...8d4 5 1
AnonymBruker Skrevet 15. august #15 Skrevet 15. august Det er vanskelig, for nettverket ditt forstår ikke livet du lever. Du må finne andre i samme livssituasjon å leke med. Om det skjer gjennom barnehage, barselgruppe eller å flytte et sted med mer av det. Du vil også oppleve at de fasene du skal gjennom er noe du alltid gjør før alle andre, få vil forstå, når de kommer dit selv er har de egentlig ikke fått med seg at du allerede har vært der. De kan prate om det fordi du kan relatere til det, men ikke motsatt. Det gjør naturligvis at du ikke deler like mye om denne delen av livet, for noen synes jo det er kjedelig når ikke de kan relatere. Noen venner beholder man gjennom alle fasene, med de blir betydelig færre. Anonymkode: 75147...7c7 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. august #16 Skrevet 15. august Du trenger jo ikke venner som er like gammel som deg! Det gjør da ingenting om de er eldre? Har du prøvd,å,bli skikkelig kjent med noen av dem? For hvis ikke bør du prøve, det er godt mulig du vil få deg en overraskelse nemlig. Den ene bestevenninnen min er førti år eldre enn meg, den andre er fem år yngre enn meg, så alder trenger ikke å ha noe å si. Anonymkode: d2934...563 3
mammite Skrevet 15. august #17 Skrevet 15. august 5 hours ago, AnonymBruker said: Hvor ung er du? Ble selv gravid som 20-åring og fikk mange nye bekjentskap i barnehagen og skolen til barna. En av mine nærmeste venninner møtte jeg i barnehagen til guttungen (som nå er 11 år). Møtte og en del på universitetet og har mye kontakt med flere gjennom tidlugere jobber og nåværende arbeidsplass. Når mine barndomsvenner etablerte seg med mann og barn, ble det også naturlig og møtes mer og å gjenoppta kontakten. Anonymkode: d8c0b...779 Fikk barnet når jeg var 20. På grunn av at han er født i desember må han vente til han er ett og halvt år til han får gå i barnehagen. Har søkt universitetet og fikk utsettelse på plassen til neste år. Godt å høre at det er mulig å finne venner gjennom barn også🫶🏼
AnonymBruker Skrevet 16. august #18 Skrevet 16. august Fighter83 skrev (På 15.8.2026 den 6.54): Hva med å søke studier, flytte inn til byen og begynne studier der selv? Søk bolig via sio o.l andre studentorganisasjoner som tilbyr boliger for enslige med barn. Selv om du er ung mor så betyr ikke det at du MÅ bli boende på bygda. Hvor står det at hun er enslig?? Anonymkode: ef8c4...8d9 1
AnonymBruker Skrevet 16. august #19 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (På 15.8.2026 den 6.08): Det er en av konsekvensene ved valget du har tatt om å bli ung mamma. Du faller litt «i mellom» miljøer etc. You didn’t see this coming? Det vil nok jevne seg etterhvert….. Anonymkode: 3ea22...291 Leste du innlegget før du tok løs på tastaturet? Hva feiler deg? Anonymkode: ef8c4...8d9 1
AnonymBruker Skrevet 16. august #20 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (På 15.8.2026 den 5.42): Jeg er ung mamma og bor på bygda. Alle andre på min alder har enten dratt og bosatt seg i byen eller er igjen her men fester som bare det. Sier ikke det er noe feil men dem, men synes det er vanskelig å finne noen å være venn med og gå ut og snakke uten at det inneholder mye alkohol og festing. Alle mødre på babymøter er mye eldre enn meg så føler ikke jeg er på deres nivå heller. 🫠 Hvorfor er dette så vanskelig??? Anonymkode: 85b8a...dde Hvor gammelt er barnet ditt? Går du på skole, jobb eller er du hjemme i permisjon? De andre vennene dine er i en annen livssituasjon enn deg nå, og de kommer etter om noen år. Når barnet ditt blir litt eldre får det venner, og da blir kontakten med de andre mødrene annerledes. Bruk tiden din nå på den lille og nyt denne tiden. Det blir ofte slik en periode, men det vil jevne seg ut. Har du familie, søsken og foreldre nær deg? Anonymkode: ef8c4...8d9 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå