Gå til innhold

Beograd - noen som har vært der?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei uke med fri nå i slutten av august som jeg må svi av. Skal reise alene, noe som gjør det dyrere og ser etter et rimelig sted å utforske.

Har sett meg ut Beograd. Aldri vært der, og jeg er nyskjerrig på byen.

Hva synes dere om byen? Hva med menneskene? Føles det trygt?

Anonymkode: 3d52d...0fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er 10 år siden jeg var der sist, men siden du ikke har fått noen andre svar så skal jeg prøve meg med litt generell informasjon. 

Beograd er dønn trygt. Hele Balkan er egentlig det, jeg har vært I nesten alle land i regionen og aldri følt meg utrygg. Serberne er hyggelige, hjelpsomme og gjestfrie, men de er ikke påtrengende. Så det kan godt hende du må be om hjelp om de trenger det, men da kommer du til å få det og. De fleste yngre snakker engelsk, de litt eldre snakker av og til tysk om de snakker et ekstra språk. Lærer du noen ord på serbisk synes mange det er veldig hyggelig. 

Prisnivået er lavt. Maten er god og billig, og kommer ofte i store porsjoner. Du får tak i omtrent alt du kan ønske deg av mat i Beograd. 

Siden det er så lenge siden jeg var der tenker jeg mange av mine tips om ting og se og gjøre er utdaterte. Men jeg må nevne St. Save-tempelet. Det er en av verdens største ortodokse kirker. Sist jeg var der var den ikke ferdig oppusset, men nå de siste årene har jeg sett bilder av at den er tilbake i gammel prakt. Det etnografiske museet var ok, om det er noe for deg så ligger det veldig sentralt. Og så er en tur på festningen Kalemegdan nesten obligatorisk. 

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Skogkatten skrev (2 timer siden):

Det er 10 år siden jeg var der sist, men siden du ikke har fått noen andre svar så skal jeg prøve meg med litt generell informasjon. 

Beograd er dønn trygt. Hele Balkan er egentlig det, jeg har vært I nesten alle land i regionen og aldri følt meg utrygg. Serberne er hyggelige, hjelpsomme og gjestfrie, men de er ikke påtrengende. Så det kan godt hende du må be om hjelp om de trenger det, men da kommer du til å få det og. De fleste yngre snakker engelsk, de litt eldre snakker av og til tysk om de snakker et ekstra språk. Lærer du noen ord på serbisk synes mange det er veldig hyggelig. 

Prisnivået er lavt. Maten er god og billig, og kommer ofte i store porsjoner. Du får tak i omtrent alt du kan ønske deg av mat i Beograd. 

Siden det er så lenge siden jeg var der tenker jeg mange av mine tips om ting og se og gjøre er utdaterte. Men jeg må nevne St. Save-tempelet. Det er en av verdens største ortodokse kirker. Sist jeg var der var den ikke ferdig oppusset, men nå de siste årene har jeg sett bilder av at den er tilbake i gammel prakt. Det etnografiske museet var ok, om det er noe for deg så ligger det veldig sentralt. Og så er en tur på festningen Kalemegdan nesten obligatorisk. 

Så snill du er. Tusen takk. Tror bare jeg reiser!

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Over 20 år siden jeg var der - husker ikke så mye konkret, men det er jo en spennende historisk by, med sin sentrale beliggenhet ved Donau. Var innom festningen. Nesten alene turist den gang. Det jeg husker best var en meget god biff på en tilfeldig valgt restaurant. De er ganske kjent for mye god kjøttmat, mener jeg. 

Anonymkode: f836a...e8f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du er etnisk norsk, så går det greit. Men er du fra et av nabolandene eller Tyrkia og lignende, så er de ganske nazi. Best å ikke være delvis Roma-folk bakgrunn heller. Eller afrikansk. Ikke vær lesbisk heller og transe. Så har du det på en måte. 

Anonymkode: dba35...749

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

En uke i Beograd er veldig lenge, da det ikke er altfor mye å se/oppleve. Det kommer selvsagt an på hva man er interessert i, men jeg ville i alle fall ha tatt noen dagsturer ut av byen. Jeg var en dag i Novi Sad, i tillegg til at jeg fant en fin guidet dagstur på GetYourGuide som inkluderte flere fine stopp utenfor byen. Bare som et tips i tilfelle du kjeder deg... Av alle hovedsteder i Europa (jeg har vært i nesten alle) er det vel en av de mest kjedelige, etter min mening.

Tror det var noe lignende som denne jeg var på: https://www.getyourguide.com/no-no/beograd-l1688/fra-beograd-golubac-festning-og-iron-gate-gorge-tour-t202822/?ranking_uuid=bcb8a5d9-dbe8-4325-9ff2-a30b6a314ebd&q=Beograd

Anonymkode: 04872...44c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

En uke i Beograd er veldig lenge, da det ikke er altfor mye å se/oppleve. Det kommer selvsagt an på hva man er interessert i, men jeg ville i alle fall ha tatt noen dagsturer ut av byen. Jeg var en dag i Novi Sad, i tillegg til at jeg fant en fin guidet dagstur på GetYourGuide som inkluderte flere fine stopp utenfor byen. Bare som et tips i tilfelle du kjeder deg... Av alle hovedsteder i Europa (jeg har vært i nesten alle) er det vel en av de mest kjedelige, etter min mening.

Tror det var noe lignende som denne jeg var på: https://www.getyourguide.com/no-no/beograd-l1688/fra-beograd-golubac-festning-og-iron-gate-gorge-tour-t202822/?ranking_uuid=bcb8a5d9-dbe8-4325-9ff2-a30b6a314ebd&q=Beograd

Anonymkode: 04872...44c

Jeg er enig. Generelt sett er alle hovedstedene på Balkan ganske kjedelige, bortsett fra Athen.

Anonymkode: 5e227...fbf

Skrevet

En kollega av meg var i Beograd for to år siden. Hans erfaring vat at alle er ekstremt opptatt av krigen i Ukraina og veldig på Russlands side. Mange Z-symboler, t-skjorte med bilde av Putin osv.

I følge ham preget dette oppholdet på negativt vis.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (1 time siden):

En kollega av meg var i Beograd for to år siden. Hans erfaring vat at alle er ekstremt opptatt av krigen i Ukraina og veldig på Russlands side. Mange Z-symboler, t-skjorte med bilde av Putin osv.

I følge ham preget dette oppholdet på negativt vis.

Hvordan det? Kan ikke man bare ignorere det? 

Anonymkode: a5c75...448

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan det? Kan ikke man bare ignorere det? 

Anonymkode: a5c75...448

Jeg kan bare referere kollegaen min.

Han opplevde det som negativt.

Han fremstår ikke som enn veldig sensibel mann, men dette gjorde inntrykk på ham.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Over 20 år siden jeg var der - husker ikke så mye konkret, men det er jo en spennende historisk by, med sin sentrale beliggenhet ved Donau. Var innom festningen. Nesten alene turist den gang. Det jeg husker best var en meget god biff på en tilfeldig valgt restaurant. De er ganske kjent for mye god kjøttmat, mener jeg. 

Anonymkode: f836a...e8f

Samme her (minus biffen). Artig sted. Jeg har reist mye på Balkan, og Beograd føltes veldig annerledes enn de andre byene jeg har besøkt. Anbefaler absolutt å dra dit. Jeg vet ikke om jeg hadde tilbrakt en hel uke der - vurder å leie bil og oppleve mer av landet, evt kjør til Bosnia-Hercegovina, for eksempel? 

Anonymkode: 12a0d...96f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her - som takker for alle svar!

Jo, jeg er hvit og hetro, så da bør det gå bra forstår jeg..  Det blir ikke å leie bil, jeg vil kun bo i Beograd. Kjeder meg aldri noen steder.

Men lander sent så må finne ut av hvilken transport fra flyplassen til sentrum som er best. Tar hotell første natta og så Airbnb. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Byen var langt ned på min liste, men man finner alltids noe å se. Tesla-museet var interessant. Saint Sava-katedralen, gå ned i kjelleren så finner du fine takmalerier. Festningen er også verdt å besøke. 

Anonymkode: 8359a...28e

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...