AnonymBruker Skrevet 14. august #1 Skrevet 14. august Min samboer har store jobbmuligheter østpå (også jeg, men jeg har god jobb i Bergen også). Vi er begge bergensere født på KK og vokst opp 10min med bil fra sentrum. Elsker byfjellene, Brann og humoren/folket. Hater (mangelen på god og smidig) infrastruktur, en by som drives så dårlig at striler og bygdefolk rundt oss ler hele veien til de nye, flotte idrettsanleggene sine (ett eksempel av mange), og ikke minst: vi utvikler snart svømmehud og gjeller 🌧🌧🌧☂️ Det er ikke kun denne drittsommeren her som gjør at vi vurderer å flykte østover altså...men den gav et solid dytt i østlig retning. Bergensere og andre: hvorfor bør vi - eller ikke - flytte fra Bergen og østover? Det jeg har hørt fra fraflyttede bergensere er at de savner folkene og humoren i Bergen, men de samme folkene elsker det stabile været de kom til... Vi har familie i Ski, synes det var fint der da. Er jo mange fine steder rundt Oslo. Anonymkode: a6c58...098 2
AnonymBruker Skrevet 15. august #2 Skrevet 15. august Har du råd og lyst er det vel bare å flytte? Men jeg hadde kanskje latt det store flyttelasset få vente igjen hjemme, et års tid, så det er mulig med retur uten for store kostnader. Anonymkode: f5b3a...9f1
AnonymBruker Skrevet 15. august #3 Skrevet 15. august Jeg trivdes ikke i Oslo, og flyttet hjem til Bergen igjen etter 3 år. Fint vær og alt det der, men noe med kulturen og folk som ikke var for meg. Det kan sikkert variere fra hva slags miljø man er i i Oslo, men jeg synes det var slitsomt at alle rundt meg var så ambisiøse og skulle «nettverke» hele tiden. Ikke ta en kaffe fordi det var hyggelig liksom. Hva om du søker permisjon fra jobben din et år og tester litt først? Hilsen bergenser som er tilbake i byen 😊 Anonymkode: 1e94a...37b
AnonymBruker Skrevet 16. august #4 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg trivdes ikke i Oslo, og flyttet hjem til Bergen igjen etter 3 år. Fint vær og alt det der, men noe med kulturen og folk som ikke var for meg. Det kan sikkert variere fra hva slags miljø man er i i Oslo, men jeg synes det var slitsomt at alle rundt meg var så ambisiøse og skulle «nettverke» hele tiden. Ikke ta en kaffe fordi det var hyggelig liksom. Hva om du søker permisjon fra jobben din et år og tester litt først? Hilsen bergenser som er tilbake i byen 😊 Anonymkode: 1e94a...37b Det er jo fordi du ikke er herfra (Oslo), og ikke kan kodene. Vi fra Oslo opplever akkurat det samme når vi bor i Bergen. Vi erfarer bergensere, som egentlig er ganske overflatiske, høylytte og innsnevret. Det er jo fordi vi er vant til noe helt annet- akkurat som deg Anonymkode: 43762...662 1
AnonymBruker Skrevet 16. august #5 Skrevet 16. august Jeg liker hverken Oslo eller Bergen😂Men klimamessig ønsker jeg meg østover. Anonymkode: 4eebe...562
AnonymBruker Skrevet 16. august #6 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er jo fordi du ikke er herfra (Oslo), og ikke kan kodene. Vi fra Oslo opplever akkurat det samme når vi bor i Bergen. Vi erfarer bergensere, som egentlig er ganske overflatiske, høylytte og innsnevret. Det er jo fordi vi er vant til noe helt annet- akkurat som deg Anonymkode: 43762...662 Beklager hvis jeg traff noen ømme tær. Opplevde at TS spurte om min erfaring som bergenser med å flytte til Oslo, og den delte jeg. Anonymkode: 1e94a...37b 4
AnonymBruker Skrevet 16. august #7 Skrevet 16. august Bor i Bergen. Er vestlending. Har pendlet endel til Oslo på jobb, men aldri bodd der. Jobber i et Oslobasert firma. Har bodd lenge i Stavanger, da jobbet jeg i oljebransjen som er mer internasjonal. Jeg vil ikke flytte østpå pga østlandsmentaliteten. For meg er de norges amerikanere. Jeg vet dette er en generalisering og at det er mange som er hyggelige og trivelige og alt det der, men jeg liker ikke mentaliteten i Oslo. Hadde det ikke vært for barn, mann og alt rundt hadde jeg flyttet til Rogaland igjen og jobbet internasjonalt, men jeg vil aldri flytte til Oslo. Havet og solen må være på rett side av fjellet 😉 Anonymkode: d3c58...b37 2 3
AnonymBruker Skrevet 16. august #8 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Bor i Bergen. Er vestlending. Har pendlet endel til Oslo på jobb, men aldri bodd der. Jobber i et Oslobasert firma. Har bodd lenge i Stavanger, da jobbet jeg i oljebransjen som er mer internasjonal. Jeg vil ikke flytte østpå pga østlandsmentaliteten. For meg er de norges amerikanere. Jeg vet dette er en generalisering og at det er mange som er hyggelige og trivelige og alt det der, men jeg liker ikke mentaliteten i Oslo. Hadde det ikke vært for barn, mann og alt rundt hadde jeg flyttet til Rogaland igjen og jobbet internasjonalt, men jeg vil aldri flytte til Oslo. Havet og solen må være på rett side av fjellet 😉 Anonymkode: d3c58...b37 Da mener du at det er selvopptatte, brautende og snakker høyt ? Anonymkode: 85ab9...95e
AnonymBruker Skrevet 16. august #9 Skrevet 16. august Synes det at du er født og oppvokst der, er et godt argument for å flytte! Man har godt av å flytte litt på seg, så kan man flytte tilbake om man vil. Jeg er vestlending i Oslo, bodd i både Bergen og Stavanger og kommer aldri til å flytte tilbake. Det blir for lite for meg, man gror fast i sine små gjenger der. I Oslo møter jeg alltid nye mennesker, går på nye steder, og så er jeg glad i konserter og festivaler og generelt kulturtilbud, og der når de ikke Oslo til knærne engang. I tillegg glad i å reise og det er mange flere direkteruter fra Gardermoen. Været driter jeg litt i da, savner nesten regnet her i solsteika iblant 😅 Anonymkode: 8ae31...461
AnonymBruker Skrevet 16. august #10 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er jo fordi du ikke er herfra (Oslo), og ikke kan kodene. Vi fra Oslo opplever akkurat det samme når vi bor i Bergen. Vi erfarer bergensere, som egentlig er ganske overflatiske, høylytte og innsnevret. Det er jo fordi vi er vant til noe helt annet- akkurat som deg Anonymkode: 43762...662 Temmelig typisk svar fra en "østlending" . Mer brautende og selvgode mennesker enn Osloborgere skal man lete lenge etter. Men siden du ts ønsker å prøve noe nytt synes jeg du skal gå for det. Det er uansett bra å utfordre seg selv og utvide horisonten litt. Selv er jeg oppvokst i Ulriksdalen. Men har bodd mye rundtom. Bodø, Ålesund, Stavanger og på en øy på Trøndelagskysten. Da jeg dro hjem til byen, dro jeg bare innom en kort periode før jeg flyttet til en av de kommunene du snakker om. Strilalandet. Vil tro at folk på Ski er trivelige og snille. Bergen er best i verden på å få besøk. Gamle bysbarn er alltid velkommen både innom og tilbake. Anonymkode: 53c36...269
AnonymBruker Skrevet 16. august #11 Skrevet 16. august Bodd litt fram og tilbake Bergen-Oslo før jeg fikk barn. Elsket tilværelsen på Grunerløkka, og brukte marka mye. Været var digg. Brukte støvler en gang på ett år!! Men, jeg savnet fjellene. Savnet å «se» mer. Jeg likte meg i Oslo, men det var en helt annen livsstil jeg hadde da, kontra nå. Og det med fjellene var mitt største savn og noe jeg ikke visste at betydde så mye før jeg flyttet. Marka er fin, men er ikke det samme dessverre. Anonymkode: 17bae...52a 1
AnonymBruker Skrevet 16. august #12 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bodd litt fram og tilbake Bergen-Oslo før jeg fikk barn. Elsket tilværelsen på Grunerløkka, og brukte marka mye. Været var digg. Brukte støvler en gang på ett år!! Men, jeg savnet fjellene. Savnet å «se» mer. Jeg likte meg i Oslo, men det var en helt annen livsstil jeg hadde da, kontra nå. Og det med fjellene var mitt største savn og noe jeg ikke visste at betydde så mye før jeg flyttet. Marka er fin, men er ikke det samme dessverre. Anonymkode: 17bae...52a Glemte å si at jeg ikke er født bergensen. Flyttet hit som student. Anonymkode: 17bae...52a
AnonymBruker Skrevet 16. august #13 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det er jo fordi du ikke er herfra (Oslo), og ikke kan kodene. Vi fra Oslo opplever akkurat det samme når vi bor i Bergen. Vi erfarer bergensere, som egentlig er ganske overflatiske, høylytte og innsnevret. Det er jo fordi vi er vant til noe helt annet- akkurat som deg Anonymkode: 43762...662 Jeg kunne ikke vært mer uenig. Jeg er østlending og bodde i Bergen i fem år før jeg flyttet tilbake til Østlandet for seks-sju år siden. Jeg flyttet dit på grunn av jobb, og flyttet østover igjen på grunn av familie. Jeg savner Bergen fremdeles. Det er folkene, humoren og mentaliteten jeg savner mest. Deretter naturen. Klimaet savner jeg ikke så veldig, da 😆 Anonymkode: 8c302...fa2 2 2
AnonymBruker Skrevet 16. august #14 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (På 14.8.2026 den 21.08): Min samboer har store jobbmuligheter østpå (også jeg, men jeg har god jobb i Bergen også). Vi er begge bergensere født på KK og vokst opp 10min med bil fra sentrum. Elsker byfjellene, Brann og humoren/folket. Hater (mangelen på god og smidig) infrastruktur, en by som drives så dårlig at striler og bygdefolk rundt oss ler hele veien til de nye, flotte idrettsanleggene sine (ett eksempel av mange), og ikke minst: vi utvikler snart svømmehud og gjeller 🌧🌧🌧☂️ Det er ikke kun denne drittsommeren her som gjør at vi vurderer å flykte østover altså...men den gav et solid dytt i østlig retning. Bergensere og andre: hvorfor bør vi - eller ikke - flytte fra Bergen og østover? Det jeg har hørt fra fraflyttede bergensere er at de savner folkene og humoren i Bergen, men de samme folkene elsker det stabile været de kom til... Vi har familie i Ski, synes det var fint der da. Er jo mange fine steder rundt Oslo. Anonymkode: a6c58...098 Om dere ikke har skolebarn så er det jo bare å forsøke et år å se om dere trivest Anonymkode: 8c23a...df9
AnonymBruker Skrevet 16. august #15 Skrevet 16. august Jeg er verken fra Bergen eller Oslo, men har bodd begge stedene. Som tilflytter til Bergen elsker jeg humoren og småpraten i butikken , men syntes det var vanskelig å bli kjent med folk siden de fleste allerede hadde sin gjeng. Som tilflytter til Oslo var det mye lettere å bli kjent med folk, siden det var mange tilflyttere. Og betydelig bedre klima og kollektivtilbud 😄 Anonymkode: 36f3f...97f 1
AnonymBruker Skrevet 16. august #16 Skrevet 16. august Jeg er ikke fra Bergen og bor ikke der nå, men har bodd der en periode for snart 10 år siden. Vil si det er et av de beste stedene jeg har bodd i både inn og utland. Elsker nærheten til fjell og fjord, samtidig som byen er en passe størrelse. Ikke for stor til at det bare blir stress og kav, men heller ikke så liten at det ikke skjer noe. Vil gjerne flytte tilbake! Anonymkode: 26300...c4b 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå