Gå til innhold

Flyskrekk og reise til Gran Canaria

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sånn flyskrekk. Lengste reisen jeg har tatt i voksen alder er 3 1/2 time. 

Er det rolig går det greit, men med en gang det blir litt turbulens blir jeg sp dårlig, får skikkelig dødsangst og tenker at pilotene ikke vet hva de gjør, og at dette er ille turbulens. 

Til februar skal jeg til Gran Canaria. Jeg gruer meg allerede nå og er livredd for at det blir en jævlig tur. 

Er det noen som har erfaringer med reiser til Gran Canaria vinterstid og hvordan de turene er, kontra å reise på sommeren? 

Er det noen som har klart å komme seg over skrekken? Kurs eller annet? 

Anonymkode: d8eba...129

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Moren min har flyskrekk, hun tar Sobril når hun skal reise.

Anonymkode: ece16...e50

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ta et kurs mot flyskrekk?

Jeg har kun vært to ganger på Gran Canaria om vinteren, begge gangene gikk flyturen veldig bra. Ingen turbulens.

Anonymkode: 3cb2f...52c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Turbulens er det vel helst på vei opp eller ned når man skal igjennom de forskjellige luftlagene. Når du først er kommet opp og skal holde samme høyde over lengre tid er det stort sett lite turbulens. Sånn sett skulle det ikke være særlig mye mer turbulens selv om flyturen er lang.

Anonymkode: 09ea4...9d8

AnonymBruker
Skrevet

Du kan snakke med legen din om å få noe beroligende. 

Turbulens er ikke farlig, det er ikke som om det faller fra himmelen av det. Se på det som du kjører bil på en vei med litt humper. Det rister litt, men det er ikke sånn at bilen vil gå gjennom asfalten av noen småhumper i veien.

Pilotene unngår også veldig kraftig turbulens, de ser det på kartet og kjører rundt det dersom det er veldig ille. Men det er mest fordi det er ubehagelig for folk, og den største sikkerhetsrisikoen er at folk slår seg eller får ting i hodet eller kaffen i fanget.

Anonymkode: fa2cb...260

AnonymBruker
Skrevet

Man kan ikke vite hvordan været blir i februar. Du gruer deg til noe som enda ikke har skjedd. Jeg har ekstrem flyskrekk men har flydd noen ganger. Jeg får resept på tabletter av legen min og det hjelper litt, de tar ikke vekk all redsel.

Hvis dere ikke allerede har bestilt seter på flyet vil jeg anbefale å få seter langt framme. Noen ganger hvis det er turbulens så kan det føles mindre når man sitter der enn langt bak. Jeg sitter alltid på rad 5-6 og ved vinduet, før satt jeg alltid ytterst.

Du har tid og foreberede deg. Jeg tenker at flytiden er bare en ørliten del av ferien og prøver og skifte fokus på hva jeg skal gjøre når jeg kommer fram. Hver gang fokuset går til flyet prøver jeg og skifte det tilbake til noe positivt. Når du går ombord kan du gi personalet beskjed at du har flyskrekk, hvis du føler det vil hjelpe.

Sjekk om flyselskap har flyskrekkurs hvis du mener det kan hjelpe deg. 

Pilotene har alltid briefing før avgang angående vær og prøver og unngå områder med fare for større turbulens. Noen ganger kan det komme plutselig uten det vises på radarkartet de har. Noen ganger er det ikke til og unngå at de må fly gjennom mindre turbulensområde. De vil aldri utsette passasjerene sine for noe fare. Av og til lukker jeg øyene og innbiller jeg sitter på et tog som skrangler i vei. 

Sist jeg fløy i fjor så sovna jeg faktisk. Så det viser jeg slappa av. 

Anonymkode: 86d24...eeb

AnonymBruker
Skrevet

De fleste fly ulykkene kan skje når flyet letter eller lander. Det er farligere å kjøre bil. Jeg reiser til Gran Canaria 3 ganger i året og har enda ikke opplevd turbulens 🙂

Anonymkode: 646c8...c6c

AnonymBruker
Skrevet

Finnes massevis av kurs, ja. Ville jo begynt der. 

Ellers er ikke flyturen til Gran Canaria spesielt ille. Verre mellom fjellene i Himalaya, for å si det sånn.

Akkurat over Biscaya kan det riste litt, jetstrømmene tvers over Atlanteren er forholdsvis aktive i februar, men det er overhodet ikke noe voldsomt. Take-off og innflyving bør normalt være svært rolige, og det vel kanskje da det er verst. 

Null passasjerfly har falt fra marsjhøyde ned i bakken som følge av turbulens. En av de verste turbulensepisodene i moderne tid skjedde i 2024, da i et område uendelig mye mer utsatt for turbulens enn det du skal. Den gangen mistet flyet 54 meter - av 12 000 meter. Altså under en halv prosent. Det er ingen mulighet som helst for at flyet går i bakken pga. turbulens midt i en flytur. Ingen. Null. 0.

Faren er null, men for å kjenne minst mulig: Velg sete midt på, heller litt foran midten enn litt bak, men ikke helt fremme. Poenget ren fysikk. Du bør sitte nærmest mulig tyngdepunktet, og det er temmelig midt på. Men fly er tyngre helt foran enn helt bak, så heller litt foran midt enn litt bak mitt. Hvis flyet rister litt er det litt som med en sånn dumpehuske, bevegelsene er klart minst midt på og større i endene. 

Anonymkode: 53e88...5e9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar på meg headsett og setter på rolig, gjerne kjent musikk. Alternativt noe meditasjon. Bruker også pusteteknikk hvor jeg puster inn gjennom nesa mens jeg teller til tre, holder pusten mens jeg teller til tre og puster ut mens jeg teller til seks. Hjelper veldig godt. 

Anonymkode: 14289...431

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med legen din, oppsøk et kurs for flyskrekk.

Statistisk sett er det mye tryggere å fly enn å kjøre bil.

Risikoen for å havne i en alvorlig ulykke er mange tusen ganger høyere i bil enn i et kommersielt passasjerfly.

Anonymkode: 50c65...7b9

AnonymBruker
Skrevet

Verdt å prøve? 

Anonymkode: ec745...637

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du kan lære litt om hva turbulens er? Tenker det finnes noen fine videoer på YouTube. Det hjelper ofte når man får vite  i detalj hva det man er redd for er for noe. Turbulens er helt ufarlig, forresten. Det er ikke et tegn på at flyet skal ramle ned.

Ellers kan jeg anbefale appen Tankevirus. Den er kjempefin hvis du ønsker å lære å bekymre deg mindre.

Anonymkode: e8d8d...418

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...