Gå til innhold

Aspergers og tilrettelegging på jobb

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg skal utredes for ASF og har første time på Glenne i september. Jeg forstår at jeg er forut for min tid da jeg fortsatt ikke vet om det er Aspergers jeg har, eller om det er noe annet. Men jeg lurer likevel på om noen har erfaring på tilrettelegging i arbeidslivet med denne diagnosen?

Jeg har over flere år vært sykemeldt litt her og der og bruker opp alle egenmeldingsdager fordi jeg ikke fungerer med 100% jobb og barn (75% alenemor). Nå har jeg vært sykemeldt siden 05.01. Alt fra 100% til nå 50%. Jeg har midlertidig et eget kontor noen av dagene jeg er på jobb, men har fått beskjed om at dette ikke er en varig løsning.

Jeg har kontorjobb. Litt telefonkontakt og innimellom møter, men ikke så mye. Disse tingene er ok fordi det er så lite. Jeg skulle ønske jeg klarte å fungere bedre i jobb og lurer på om noen andre har erfaring med noe som kan prøves ut? Lege, nav, arbeidsgiver og bedriftshelsetjenesten ser for seg at jeg blir langvarig delvis borte og jeg har innsett at det blir slik.

Takk på forhånd 🙂

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags symptomer og plager har du, og hva er det som gjør at du mistenker akkurat autisme?

Jeg har jobbet med å avklare og tilrettelegge for mange med ulike sykdommer og utfordringer, også flere med autisme. Jeg har ikke inntrykk av at det er typisk for dem med lange perioder med fravær.

Anonymkode: 97ec0...ce9

AnonymBruker
Skrevet

Føler med deg TS. Sliter med samme,  sykmeldinger og egenmeldinger. Blir utbrent av kontakt med folk. Er under utredning selv. Mistenkte det etter mannen ble utredet og fikk diagnose. Men det er ufattelig vanskelig for kvinner å bli tatt på alvor vs. menn, fordi vi er empatiske og mer utviklet på det planet. Flinkere til å maskere.

Slitt med dette hele livet. Utmattelse av mennesklig kontakt. 

Anonymkode: 0b0c1...3e9

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Har Aspergers. Men det er kun et problem hvis du gjør et problem ut av det. Husk at staten liker slikt. Bare vær normal og gjør det beste du kan, med eller uten hjelp :) 

Vær sosial og med menneske! Og ikke minst. Velg livet foran ensomheten!

• 3 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.8.2026 den 2.55):

Hva slags symptomer og plager har du, og hva er det som gjør at du mistenker akkurat autisme?

Jeg har jobbet med å avklare og tilrettelegge for mange med ulike sykdommer og utfordringer, også flere med autisme. Jeg har ikke inntrykk av at det er typisk for dem med lange perioder med fravær.

Anonymkode: 97ec0...ce9

Det er mye. Jeg hadde med meg 13 A4 sider med notater til første time med utredning i dag. (Hvor de bekreftet at jeg har mye som går inn under kriteriene. De mente også at det ikke var rart jeg var utslitt.). Blir for mye å legge ut alt her. Men i jobbsammenheng er det det sosiale, støy, møter, og videre vanskelig å komme inn igjen i oppgaven etter møter. 

Dersom du jobber med å tilrettelegge for blant annet mennesker med autisme, tror du ikke at dersom de ikke hadde hatt tilrettelegging ville de kunne fått mer fravær?

Kanskje du kan si noe om hva du har sett av tilrettelegging som har hjulpet?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.8.2026 den 3.27):

Føler med deg TS. Sliter med samme,  sykmeldinger og egenmeldinger. Blir utbrent av kontakt med folk. Er under utredning selv. Mistenkte det etter mannen ble utredet og fikk diagnose. Men det er ufattelig vanskelig for kvinner å bli tatt på alvor vs. menn, fordi vi er empatiske og mer utviklet på det planet. Flinkere til å maskere.

Slitt med dette hele livet. Utmattelse av mennesklig kontakt. 

Anonymkode: 0b0c1...3e9

Håper du får hjelp videre. Er du ferdig med utredningen nå, eller hvordan ligger du an? 

Jeg hadde første time i dag og følte meg virkelig sett og forstått. 

Enig, vært slik alltid her også at jeg blir utslitt av det sosiale. Men det ble verre etter jeg fikk barn og dermed ikke kunne ligge alene etter jobb helt i ro. Nå varierer jeg mellom 40-60% jobb og må ligge i mørkt, stille rom 1-2 timer etter jobb før jeg klarer å lage middag.

Skrevet
Gaara99 skrev (På 15.8.2026 den 3.36):

Har Aspergers. Men det er kun et problem hvis du gjør et problem ut av det. Husk at staten liker slikt. Bare vær normal og gjør det beste du kan, med eller uten hjelp :)

Vær sosial og med menneske! Og ikke minst. Velg livet foran ensomheten!

Det kan godt hende det blir bedre dersom jeg får vite hva det er jeg har og får råd knyttet til det. Slik det er nå kan jeg ikke være så mye sosial utover med barna og arrangementer med barna. For da ville jeg ikke klart å ta meg av de. Men akkurat nå er jeg utbrent. Regner med at jeg kommer til å få hjelp til hvordan jeg må legge opp dagene mine ut ifra hva jeg har.

Supert at du ikke har noen utfordringer knyttet til din diagnose og at livet er «normalt» 😁

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...