Gå til innhold

Dropp i jernlageret?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tok blodprøver i forbindelse med svangerskap, er nå snart 15 uker på vei og jernlageret mitt hadde droppet fra 150 til 84 på et halvt år 🥹 

Hb fra 14 til 14,6. Andre som har opplevd lignende fall? Spiser ikke mye rødt kjøtt, tar tilskudd men er kun 15 mg/u oppi disse. Forrige svangerskap lå jeg på typ 160 jernlager og hb 13,2 😅 indikerer dette blødning?

Anonymkode: 59800...d31

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ferritin påvirkes av graviditet, og brukes hele tiden til vanlig også. Så trenger ikke indikere noe som helst utover prøvevariasjon og svangerskap.

Anonymkode: 12b2f...892

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mener du 15 ug? Det er 15 mcg. Eller 15 mg? Uansett ikke mye. Jeg tar 65 mg (ferromax) og i svangerskap må jeg fort ta 4 i uken, det er dobbelt av hva jeg vanligvis tar. I svangerskap er det helt normalt å måtte ta mer, brukes mye. Ser det alltid på blodprøver under graviditet, både HB, ferritin, B12 og D synker mye og jeg må ofte doble tilskudd. 

Anonymkode: 9cea5...777

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Mener du 15 ug? Det er 15 mcg. Eller 15 mg? Uansett ikke mye. Jeg tar 65 mg (ferromax) og i svangerskap må jeg fort ta 4 i uken, det er dobbelt av hva jeg vanligvis tar. I svangerskap er det helt normalt å måtte ta mer, brukes mye. Ser det alltid på blodprøver under graviditet, både HB, ferritin, B12 og D synker mye og jeg må ofte doble tilskudd. 

Anonymkode: 9cea5...777

Litt usikker på hva måleenheter er eksakt, men er i slike multivitaminer 😊

Jeg forstår at veldig mange får svært lav verdi av ferritin (7-50) og HB skal synke mtp blodforsyning ut i morkaken. Men for min del har jeg på alle målinger hatt over 150, selv på svangerskapskontroll. I forrige svangerskap lå jeg altså på over 160 i uke 12 😅 Så å gå ned 70 enheter uten særlig god grunn skremmer meg litt, men igjen så er det pga de høye verdiene jeg er vandt med å ha 😊 Har regulert inntak av rødt kjøtt da, velger heller tobeint eller fisk feks.

Anonymkode: 59800...d31

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...