Gå til innhold

Hvordan vaske ullplagg?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det riktig at man må bruke vaskemidler uten enzymer som f.eks Milo? Og er det riktig at ullplagg som ikke er tilsmusset med flekker kun trenger lufting og ikke vask?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vask med Milo, strekk etter vask og la det tørke. Det er ikke komplisert. 

Sitat

Og er det riktig at ullplagg som ikke er tilsmusset med flekker kun trenger lufting og ikke vask?

Hæ? Alt trenger vask. 

Anonymkode: 0c77f...0d1

Skrevet

Er der ren ull da? Milo ødelegger ikke ull, men men annet materiale. 

jeg vasker på finvask med flyende vaskemiddel som omo og ariel. Det er ikke ren ull, noe av det jeg har.  Prøvde en gang å lufte en undertøye i ull og silke ren 😆 nei, fibrene trekker seg ikke sammen av luft, og det lukter ikke nyvasket i armhulene etter 1 døgn med luft. 

Anonymkode: e7f2d...e38

Skrevet

Ulltøy som sitter tett på kroppen vasker jeg på ullprogram (30-grader og 800 omdreininger eller noe) med "På Stell ullvask". Er det barnetøy som gjerne får matflekker osv så prøver jeg å gnikke det av med litt sitronsåpe først. Ullgensere som stort sett bare brukes utenpå andre klær henger jeg ut til lufting og vasker kanskje en gang i året, med mindre det er synlige flekker på det.

Anonymkode: 4ae9c...a15

Skrevet
rudolf-75 skrev (36 minutter siden):

Og er det riktig at ullplagg som ikke er tilsmusset med flekker kun trenger lufting og ikke vask?

Kommer helt an på både deg og plagget. Jeg har en del ulltøy jeg aldri har vasket, typisk strikkekofter, ullskjørt og ullgensere som alltid brukes over andre klær. 

Klær som er tett inntil huden må som regel vaskes etterhvert. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

jeg foretrekker Classic Woolwash eller på stell, Milo er ikke en favoritt.. Og ja, det stemmer at noen typer ullklær er mer selvrensende med antibaktrielle egenskaper enn andre, men alt trenger vask...

Anonymkode: 8c680...816

Skrevet

Ja du må bruke vaskemiddel beregnet på ull, som f.eks Milo. Vanlig middel ødelegger fibrene, så selv om du ikke ser det mister ullen de gode egenskapene  som gjør at det varmer godt og er selvrensende. Skal du vaske med OMO kan du like så god bare kjøpe tilsvarende plagg i bomull, du ender med samme egenskap. Selv om det bare er bittelitt ull i plagget bør du vaske med ullvaskemiddel. 

Andre materiale tar ikke skade av Milo og blir like rene som med vanlig middel. Så det er bare å fylle opp maskinen med det hvis du ikke vil vaske ull alene. Men husk det er like viktig med rett vaskeprogram. Når det kommer til krymping er det kombinasjon av varme og høy bevegelse som krymper. Ullprogram har lavere sentrifuge og vigger vasken mer enn vanlige som går rundt og rundt.

Og ja, ull er selvrensende. Så klær uten flekker kan i utgangspunktet bare luftes. Men her må du selvfølgelig bruke skjønn, øyne og nese. Ull som ser ren ut og lukter rent trenger du ikke vaske.

Anonymkode: 10ba1...af5

Skrevet

Ull som får kroppsvæsker på seg vaskes.

Alt kan ikke luftes bort…

men er viktig å ikke vaske ullklær for ofte, for vask sliter på fibrene. Det gjelder alle klær egentlig. Vasker bare klærne ved flekker eller lukt. En t-skjorte brukt en ettermiddag hjemme kan brukes på nytt. 

Anonymkode: be2ce...5ae

Skrevet

Jeg bruker Nøstebarn sin ullvask, Milo er hakket mer kraftig i form av å merke at fibrene føles litt mer rufsete.

Tar ullkur avogtil, hjelper veldig.

Jeg synes ikke lufting holder nei. Hverken for babyer eller voksne.

Jeg har hatt de fleste merkene av ull, inkl da Nøstebarn. Det selvrensegreiene er bare tull spør en meg.

Hvilken annen lukt enn svette hos voksne og bleielekkasjer/matsøl hos babyer pleier man ha? Disse må vaskes. 

Og jeg synes ikke ullprogram (tror min Miele har ullvugge?) og veldig skånsom ullvask tar vanlig svettelukt eller diverse fra babyer.

Så jeg bruker sitronsåpa fra På Stell hvor det trengs for hånd, lar det ligge litt og skyller - SÅ ullvasken i maskin.

Har ødelagt Nøstebarn med gallesåpe, så den bruker jeg ikke igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Synes ofte det lukter "støv" av ullgensere som bare blir luftet, så hiver de i maskinen innimellom. 

Ullundertøy vasker jeg etter bruk, siden jeg bare bruker det til trening, med milo. Hvis de lukter svette eller har fått vanskelige flekker, legger jeg de i bløt først, eventuelt vasker de for hånd før en runde i vaskemaskinen. 

Husk at ullprogram tar veldig lite klær, jeg har en 9kg maskin, men ullprogram er maks 1,5 kg. 

Anonymkode: 9fad8...832

AnonymBruker
Skrevet

Klær som er utenpå andre klær, vasker jeg omtrent aldri. Ullundertøy og det som ligger helt inntil kroppen, trenger å vaskes jevnlig. Så må man bare bruke sansene for å finne ut når det trengs. Jeg vasker ulltøy sjeldnere enn klær av andre materialer. Synes også at ikke-superwash trenger sjeldnere vask enn superwash. 

Jeg bruker ullsåpe. Kan bruke Milo, men foretrekker den fra Petiteknit, Eucalan, Isager eller På stell.

Jeg synes ikke ullplaggene blir ordentlig rene vaskemaskinens ullprogram, og håndvasker. Det vil si at jeg ullplaggene legger i en balje/bøtte med småkaldt vann og bittelitt ullsåpe. Etter 15-30 minutter har som regel skitten løst seg opp. Jeg skyller forsiktig i vasken, krøster ut møkkete skyllevann og sentrifugerer på 800 omdreininger. (Noen ytterst få, skjøre plagg, ruller jeg i frottehåndkle i stedet for sentrifugering før de legges til tørk.)

På flekker gnir jeg litt gallesåpe. Det fungerer veldig godt. Bruker ikke gallesåpe som vanlig vaskemiddel, kun på flekk.

Anonymkode: 9aa29...f7b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...