Gå til innhold

kan jeg fryse frukt?

Fremhevede innlegg

Gjest _smoothie_
Skrevet

Vi lager mye smoothie her i huset, og det slår meg at det ville være enklere å bare skjære opp masse frukt i biter og ha i porsjonsposer, ferdig til bruk. Går dette bra? Hvor lenge kan det være fryst i så fall?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jada, det går fint. Man får kjøpt frossen frukt og bær på butikken også, så det burde ikke være noe problem :)

Skrevet

Kommer kanskje an på hvilken Blender du har. Men jeg har en helt OK en, og da funker det fint med frossen frukt.

Skrevet

Frukt går kjempefint an å fryse! Misse kanskje litt av smaken da.. men ikkje so mykje at det har noke betydning for å lage smoothies :)

Skrevet

Blir vitaminene i frukten redusert når man fryser den?

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg har full fryser av frosne bær, som fex jordbær, rips, bringebær, blåbær.....

deilig!!! :)

Skrevet

Jeg ned frukt som begynner å bli litt "så der" og som jeg vet vi ikke får spist opp, frøs feks ned en diger boks før påskeferien nå.

Rips, bringebær, blåbær, jordbær og slikt har jeg alltid i fryseren

Skrevet
Rips, bringebær, blåbær, jordbær og slikt har jeg alltid i fryseren

Plukker dere selv om høsten, eller dette slikt dere kjøper inn etterhvert?

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg henter fra egen hage................. :sjarmor:

Skrevet
Blir vitaminene i frukten redusert når man fryser den?

Godt spørsmål!

Er vel sånn at vitaminar og liknande blir drept ved visse grader.. Men kva dei gradene er har ikkje eg peiling på..

Jøsses, eg var visst skikkelig til hjelp no! :grine2:

Skrevet
Plukker dere selv om høsten, eller dette slikt dere kjøper inn etterhvert?

Kjøper en kasse eller to med jordbær. Rips og bringebær plukker vi hos foreldrene mine, blåbær plukkes i skogen (mormor er en racer der!)

Vil nok tippe at en god del av vitaminene forsvinner, men det er da tross alt bedre å drikke smoothie med noen vita miner enn Cola feks?!?

Skrevet

Jeg fryser ofte banan til smoothie selv - og nyplukkede bær om høsten. Det er lurt å enkeltfryse bærene og fruktbitene - legg dem utover et brett, og når de er frosne kan du legge dem i poser, gjerne porsjonsposer. Bær, frukt og grønnsaker som fryses rett etter plukking beholder vitaminer bra. Når frukten har lang vei til forbruker, synker vitamininnholdet tilsvarende. Det er altså nødvendigvis ikke frysing i seg selv som tar vitaminene, men tid siden plukking.

Skrevet

Coop selger i alle fall store poser med både bær-varianter og frukt-varianter. Jeg har prøvd dem og ble fornøyd. Ikke var det spesielt dyrt heller. Aner ikke noe om hvor absolutt alle vitaminene tar veien, men frisk frukt er jo desidert best da. :)

Skrevet

Man kan godt fryse både frukt og bær, hvis disse blir behandlet riktig mister de ikke mye næringsstoffer. Bær som avgir mye væske når de tiner kan med fordel rulles i litt melis før de fryses ned.....dette bevarer frukten litt, men da mister man litt hensikten med å bruke dem i smoothies!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...