Gå til innhold

Ozempic, Wegovy mot pcos?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Er det noen som har fått resept på slankesprøyter grunnet pcos? 

Jeg har store plager grunnet PCOS og har lest flere studier som viser til positiv effekt med slankesprøyter 

Anonymkode: a5cf1...9fa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte ozempic og nå wegovy. Og det fungerer. Jeg fikk fast syklus, gikk ned i vekt og mye mer stabilt humør, energi og ble ikke så skjelven-sulten lenger. 

Anonymkode: d6ee4...ce3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Metformin funker bedre til dette formålet, tro meg 😉 

Anonymkode: 50316...592

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har store plager grunnet PCOS og har lest flere studier som viser til positiv effekt med slankesprøyter 

Hva vil slankemedesin hjelpe mot pcos? Det kan hjelpe på matlyst. .men hva annet har du lest om dette? Legg gjerne ut kilder. Har selv pcos og pcos kommer med mye plager 

Skrevet
Sofakona skrev (3 timer siden):

Hva vil slankemedesin hjelpe mot pcos? Det kan hjelpe på matlyst. .men hva annet har du lest om dette? Legg gjerne ut kilder. Har selv pcos og pcos kommer med mye plager 

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/42116999/

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har prøvd Metformin, men fikk dessverre kraftige bivirkninger og måtte avslutte behandlingen 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.8.2026 den 9.45):

Definitivt ikke for alle! 

For meg var metformin helt feil, men ozempic (deretter wegovy) ble redningen mot alle symptomer fra PCOS. Rett og slett ett nytt liv. Brukt mikrodose weg  siden 2022, og har fått beskjed om å bruke det til jeg kommer i overgangsalderen. Ikke sikkert det er det for alle, men kan absolutt anbefale et forsøk. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Kokkosbananas skrev (27 minutter siden):

Definitivt ikke for alle! 

For meg var metformin helt feil, men ozempic (deretter wegovy) ble redningen mot alle symptomer fra PCOS. Rett og slett ett nytt liv. Brukt mikrodose weg  siden 2022, og har fått beskjed om å bruke det til jeg kommer i overgangsalderen. Ikke sikkert det er det for alle, men kan absolutt anbefale et forsøk. 

Jeg er ikke TS, men lurer litt på var legen like streng på at du måtte ha en viss BMI eller lignende før de var villig til å prøve svak dose wegovy mot PCOS plager?

Anonymkode: 78c2b...3a6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.8.2026 den 9.34):

Vet om folk som har gått på slike slankesprøyter, gått ned i vekt men estenut dobbelt etterpå. Forsiktig.

Anonymkode: d16dc...244

Skrevet

Nei det vil jeg ikke si. Men jeg bruker en kombinasjon av B12 injk, mikrodose weg og østrogen. Så er jo sett i en sammenheng. Men jeg er vektmessig(i følge bmi) i kategorien undervektig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.8.2026 den 13.38):

Vet om folk som har gått på slike slankesprøyter, gått ned i vekt men estenut dobbelt etterpå. Forsiktig.

Ja og det finnes også flere som ikke har gjort det. Så anbefaler å gå inn for hele pakken.

Bruk gjerne medisinen som et middel for å nå målet, ikke en løsning.  De som har gått opp igjen, har ofte (ikke alltid) vært de som ikke har gjort reelle endringer i livsstilen. Kun redusert mengden mat. Slutter man da på sprøyten, blir sulten ikke undertrykket lenger. Mange faller da tilbake i samme mengde av det de spiser, og går fort opp igjen. 

Selv gikk jeg ned halve kroppsvekten min på under et år, og har holdt det nede i 3 år. 

Anonymkode: b2c9c...d13

AnonymBruker
Skrevet

Det er godt kjent utenlands at de fungerer mot PCOS (nå omdøpt til PMOS), men i Norge virker verken leger eller annet ha godkjent behandlingen.

Jeg går selv på Wegovy, og har fått et nytt liv. Men må betale selv, ca 2.700kr pr mnd. 

svært mange med PMOS har insulinresistens, men det er et problem at leger flest vet lite om denne sykdommen. 

Gikk på Metformin ifm prøving, men fikk det ikke etterpå. Har deretter blitt kastet mellom fastlege og Gyn. Gyn sier PMOS kun er hans å behandle ved ønske om graviditet, mens fastlege mener det er Gyns ansvar.

Bytter nå fastlege. Er lei 

Anonymkode: 85419...2c1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja og det finnes også flere som ikke har gjort det. Så anbefaler å gå inn for hele pakken.

Bruk gjerne medisinen som et middel for å nå målet, ikke en løsning.  De som har gått opp igjen, har ofte (ikke alltid) vært de som ikke har gjort reelle endringer i livsstilen. Kun redusert mengden mat. Slutter man da på sprøyten, blir sulten ikke undertrykket lenger. Mange faller da tilbake i samme mengde av det de spiser, og går fort opp igjen. 

Selv gikk jeg ned halve kroppsvekten min på under et år, og har holdt det nede i 3 år. 

Anonymkode: b2c9c...d13

Tre år er ingenting, de fleste holder vekten en stund, før det rakner.

Anonymkode: 2183f...fec

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.8.2026 den 13.38):

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tre år er ingenting, de fleste holder vekten en stund, før det rakner.

Anonymkode: 2183f...fec

Men dette gjelder uansett hva slags metode du bruker for å gå ned i vekt, så lenge du ikke på fast basis endrer livsstilen din. Det er jo nettopp derfor en slankekur aldri er løsningen for varig vektnedgang. Du kan leve på suppe i flere måneder også, og gå ned masse i vekt - men du vil selvfølgelig gå opp igjen hvis du starter å leve igjen på samme måte som var årsaken til at du ble overvektig. Det er ikke sprøyta sin feil, den er bare et nytt verktøy for å gå ned i vekt, men man må selvfølgelig være fullt klar over at man må legge inn en innsats selv!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...