AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 20:04 #1 Skrevet torsdag kl. 20:04 Jeg vet at vektnedgang i utgangspunktet handler om livsstilsendringer, og ikke slankekurer. Men så begynte jeg nylig å telle kalorier, noe som motiverer meg veldig mye. Jeg ligger sikkert litt lavere enn jeg bør, men jeg tenker at det er en midlertidig periode fram til jeg når målet, og deretter skal jeg øke inntaket og forsøke å vedlikeholde. Jeg forstår selvsagt at jeg ikke kan leve som før når jeg er ferdig med slankingen, men er det andre tips eller fallgruver man bør være obs på, når man har nådd ønsket vekt og slutter med aktiv slanking? For å unngå å gå opp igjen. Anonymkode: 93754...169
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:03 #2 Skrevet torsdag kl. 21:03 Spis nok mat, fyll på med grønnsaker, gjerne før måltidet. Skal det bli en varig endring må man spise mat man blir mett av. Hvordan spiser du nå, mens du teller kalorier? Det bør jo ikke ligge så langt unna noe du tenker du kan fortsette å leve med Anonymkode: ef8cd...591
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:05 #3 Skrevet fredag kl. 09:05 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Spis nok mat, fyll på med grønnsaker, gjerne før måltidet. Skal det bli en varig endring må man spise mat man blir mett av. Hvordan spiser du nå, mens du teller kalorier? Det bør jo ikke ligge så langt unna noe du tenker du kan fortsette å leve med Anonymkode: ef8cd...591 Jeg har til nå landet på rundt 1100kalorien dagen (vedlikehold ca. 1700). Jeg tenker at det går fint om jeg noen dager ligger på opp mot 1500, men jeg savner ikke å spise mer enn jeg gjør, og er stort sett mett og fornøyd hele dagen. Men jeg tenker jo at 1100 er midlertidig til jeg når målet, det er ikke bærekraftig å gå på så lite i lengden. Så i utgangspunktet er det jo er stykke unna hva jeg ser for meg å fortsette å leve med 😅. Men jeg skal beholde nye gode vaner, som å ikke spise snacks, mindre måltider(har alltid overspist) og ingen/minimalt med sukkerholdige drikker. Anonymkode: 93754...169
Fighter83 Skrevet fredag kl. 09:10 #4 Skrevet fredag kl. 09:10 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg vet at vektnedgang i utgangspunktet handler om livsstilsendringer, og ikke slankekurer. Men så begynte jeg nylig å telle kalorier, noe som motiverer meg veldig mye. Jeg ligger sikkert litt lavere enn jeg bør, men jeg tenker at det er en midlertidig periode fram til jeg når målet, og deretter skal jeg øke inntaket og forsøke å vedlikeholde. Jeg forstår selvsagt at jeg ikke kan leve som før når jeg er ferdig med slankingen, men er det andre tips eller fallgruver man bør være obs på, når man har nådd ønsket vekt og slutter med aktiv slanking? For å unngå å gå opp igjen. Anonymkode: 93754...169 Et tips er å ikke ligge for lavt. Det går ut over hvordan hodet ditt fungerer og du vil etterhvert slite med å fungere i jobb og studier. Også fysisk vil du merke at du ikke orker så mye som du vanligvis gjorde om du går for lavt over altfor lang tid.
Jadasikkert29 Skrevet fredag kl. 09:12 #5 Skrevet fredag kl. 09:12 For meg er det veldig viktig å spise nok proteiner iløpet av dagen. Det holder meg mett og gjør cravings enklere å takle☺️ Spiser mye grønnsaker også og frukt når jeg blir fysen. Spiser ikke godteri/kake lenger, iallefall ikke hjemme (bare på besøk og sånt) Har gått ned 35 kg, er nå i vedlikehold 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 10:16 #6 Skrevet fredag kl. 10:16 Fighter83 skrev (1 time siden): Et tips er å ikke ligge for lavt. Det går ut over hvordan hodet ditt fungerer og du vil etterhvert slite med å fungere i jobb og studier. Også fysisk vil du merke at du ikke orker så mye som du vanligvis gjorde om du går for lavt over altfor lang tid. Hva er for lavt? Skjønner at det er veldig individuelt. Men jeg er en veldig lav kvinne med lavt stoffskifte (godt regulert), som også har foreløpig veldig lavt aktivitetsnivå, så er ikke mange kaloriene som skal til før jeg er på vedlikeholdsinntak. Jeg prøver å spise sunt og med nok proteiner, også tar jeg multivitaminer og jern på si, i tilfelle det blir litt lite gjennom kosten. Men jeg er ny til aktiv slanking, så vet ikke helt hvor grensen går for hva som er for lite og hva som er «innafor». Anonymkode: 93754...169
Fighter83 Skrevet fredag kl. 10:29 #7 Skrevet fredag kl. 10:29 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hva er for lavt? Skjønner at det er veldig individuelt. Men jeg er en veldig lav kvinne med lavt stoffskifte (godt regulert), som også har foreløpig veldig lavt aktivitetsnivå, så er ikke mange kaloriene som skal til før jeg er på vedlikeholdsinntak. Jeg prøver å spise sunt og med nok proteiner, også tar jeg multivitaminer og jern på si, i tilfelle det blir litt lite gjennom kosten. Men jeg er ny til aktiv slanking, så vet ikke helt hvor grensen går for hva som er for lite og hva som er «innafor». Anonymkode: 93754...169 Ligger du 800-1000 kcal under det du burde for å holde vekten så er det altfor lavt!
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 10:36 #8 Skrevet fredag kl. 10:36 Fighter83 skrev (6 minutter siden): Ligger du 800-1000 kcal under det du burde for å holde vekten så er det altfor lavt! Jeg ligger vel nærmere 600 under. Ligger på ca. 1100 daglig og 1700 er vedlikehold Anonymkode: 93754...169 1
skogsfugl Skrevet fredag kl. 10:52 #9 Skrevet fredag kl. 10:52 Tidligere har jeg enten slanket meg eller lagt på meg...😉 Det vil si at når jeg har blitt ferdig med en slankekur, så har jeg gått over til gamle vaner igjen, og dermed gradvis gått opp i vekt igjen. Den siste (!) gangen gikk jeg ned ned 13 kg i vekt, og for å klare å gå over fra slanking til livsstil satte jeg meg først et mål. Målet var: "Om tre måneder skal jeg veie akkurat det samme som nå. Om tre måneder skal jeg vurdere om jeg skal ned 2 kg til eller om jeg er fornøyd." Når tre måneder var gått veide jeg det samme, men det har vært en jobb! Jeg lærte da veldig mye om hva/når jeg legger på meg. Hvis jeg skeier skikkelig ut en helg, må jeg "slanke meg" fram til fredag uka etter for å være tilbake til utgangspunktet. Noen ganger er det verdt det, mens andre ganger "gidder jeg ikke" spise så mye godteri, mat eller kake, fordi jeg synes hverdagen uka etter blir litt kjip. Dersom jeg ikke skeier ut i helgene, kan jeg spise meg god og mett på vanlig mat uka igjennom. Godteri og kaker har jeg kuttet ut (unntatt når det er selskap, besøk, etc) fordi "det er ikke verdt det". Masse frukt og grønt holder meg unna søtsuget. Jeg tåler å spise masse druer og bær uten å legge på meg, så det bruker jeg som snacks, Jeg veier meg regelmessig for å kunne ta tak på 2 kg, og ikke vente på 10... Ved + 2 kg så er det slankeregime noen dager. 1 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:11 #10 Skrevet fredag kl. 11:11 skogsfugl skrev (17 minutter siden): Tidligere har jeg enten slanket meg eller lagt på meg...😉 Det vil si at når jeg har blitt ferdig med en slankekur, så har jeg gått over til gamle vaner igjen, og dermed gradvis gått opp i vekt igjen. Den siste (!) gangen gikk jeg ned ned 13 kg i vekt, og for å klare å gå over fra slanking til livsstil satte jeg meg først et mål. Målet var: "Om tre måneder skal jeg veie akkurat det samme som nå. Om tre måneder skal jeg vurdere om jeg skal ned 2 kg til eller om jeg er fornøyd." Når tre måneder var gått veide jeg det samme, men det har vært en jobb! Jeg lærte da veldig mye om hva/når jeg legger på meg. Hvis jeg skeier skikkelig ut en helg, må jeg "slanke meg" fram til fredag uka etter for å være tilbake til utgangspunktet. Noen ganger er det verdt det, mens andre ganger "gidder jeg ikke" spise så mye godteri, mat eller kake, fordi jeg synes hverdagen uka etter blir litt kjip. Dersom jeg ikke skeier ut i helgene, kan jeg spise meg god og mett på vanlig mat uka igjennom. Godteri og kaker har jeg kuttet ut (unntatt når det er selskap, besøk, etc) fordi "det er ikke verdt det". Masse frukt og grønt holder meg unna søtsuget. Jeg tåler å spise masse druer og bær uten å legge på meg, så det bruker jeg som snacks, Jeg veier meg regelmessig for å kunne ta tak på 2 kg, og ikke vente på 10... Ved + 2 kg så er det slankeregime noen dager. Takk, dette var veldig nyttig! Jeg skal huske det. Tror fort jeg kan havne i samme situasjon der jeg må vurdere om «kos» i helgene er verdt det eller ikke Anonymkode: 93754...169
Frøkenfryden Skrevet fredag kl. 20:30 #11 Skrevet fredag kl. 20:30 Holdt vekta straks 10 år. Det viktige nå for meg, som kanskje kan hjelpe deg er: -Mye proteiner. Jeg er 44 kg og kan godt spise opp mot 50-60 g om dagen. -Færre måltider, men store, ikke noe lite hver 3.time. Ble så lei av det, aldri mett. -Rom for litt søtt, eks 70%-sjokolade. Litt slikt er viktig for livskvaliteten min. Jeg spiser innimellom også noen mokkabønner eller en mini kinder maxi. Legger på fat og har ofte kaffe til og nyter ordentlig. Heller enn å gnafle på kjøkken uten å nyte. -Mye frukt og grønt. Og ofte stavmikset suppe av poteter og grønnsaker, da kan man få mye mat for lite kalorier. -Veldig stor frokost funker for meg, mitt største måltid. -Skei ut litt gjennomtenkt. Må kanskje ikke ha vin og chips og sjokkis og pizza. Men velge litt. -Fokus på hva jeg skal spise heller enn hva jeg ikke skal innta. Tenker heller: «oi, lite grønt i dag, jeg får finne noe mer å knaske på« Og ingenting er forbudt. Viktig for meg! Spiser normalt hos venner og på restaurant. -Regler jeg følger for å slippe å vurdere. F eks: Aldri kake på jobb. Ferdig. Null tanker og overveielser. - Ikke etterstreb perfeksjon. Ja man kan steke kylling selv men man kan også kjøpe ferdigstekt og UP. Og ha masse grønt og egg og ost og grovbrød til. Det er et bra måltid. Fiskekake i lompe like så. Da klarer man å holde på ting på dårlige dager også, det må ikke være megaprosjektmiddag fra grunnen av eller kebab liksom. -Jeg må også akseptere at jeg ikke kan spise meg mett alltid og kjenner på mer sult enn andre. Og må si til meg selv at jeg har fått det jeg trenger av mat i dag, og at dette ikke er rart. Ghrelin er høyere etter slanking og man er dermed mer sulten. Biologien kjemper litt mot. Det er greit å huske. Men synes mye proteiner hjelper! 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå