Gå til innhold

Hvor lang tid bruker dere på matlaging?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg blir så nysgjerrig når jeg ser ukemenyer og dagens middager med så mye godt. Hvor lang tid bruker dere egentlig på matlaging hver dag? Hva slags mat pleier dere å lage?

Jeg baker en del (brød og rundstykker), men ellers er maten ganske rask. Kanskje 15 minutter noen dager (koke pasta og kutte noen grønnsaker i en saus), mens andre dager (sjeldenere) kan jeg bruke mange timer på kjøkkenet (helst når vi får mye besøk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi lager alle typer middager, alt fra helt enkel mat til mat som tar flere timer å lage. Spiser nok mest kjøtt, litt fisk og aldri/svært sjelden rene vegetarretter, tilbehøret er veldig varierende. Vanligvis bruker jeg ½-1 time på å lage middag (under en halvtime er relativt sjelden, da må det i såfall være hvis vi varmer opp mat som har ligget i fryseren), i helgene kan det bli en del lengre tid. Jeg står ikke alltid på kjøkkenet hele den tiden, det kan godt dreie seg om en gryterett eller ovnsrett som skal stå i lang tid, mens jeg kan gjøre noe annet. I tillegg bruker jeg tid på baking og lager påleggsalater og slikt, men det skjer ikke hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

I ukedagene bruker vi sjelden mer enn 20 minutter på å lage maten, det er tid vi bruker påkjøkkenet, men det hender jo maten skal stå i ovenen i en halvtime etter det, da vasker jeg opp, og gjør noe annet i mellomtiden.

I helgene bruker vi lengre tid, da slår vi oss ofte litt mer løs på kjøkkenet.

Tidsbruken har gått ned, nå som vi er vant til å lage mat, har inne endel rutiner som gjør det enklere.

Bruker og litt tid på brødbaking mne det er ca 15 min tilsammen i uka, slenger alt i masninen og den elter og jeg putter brødene i form og i ovnen.

Endret av pulverheksa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane

Alt fra tjue minutter (sjelden egentlig), til en times tid på hverdagsmiddager. Kan bruke lenger tid i helgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg bruker alt fra 30-60 minutter på en vanlig hverdagsmiddag, i helgene bruker jeg som regel litt lengre tid. Det spørs litt hva vi skal ha til middag, og hvor mange jeg skal lage mat til. I tillegg liker jeg å bake, både brød, rundstykker og litt kaker.

Jeg prøver å servere fisk 2-3 ganger pr uke, ellers bruker vi mye kylling og annet rent kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

Her har vi max tid på 30 min i ukedagene. Da er trulta vår så sulten etter barnehagen at det er umulig å be henne vente lenger. Men nå for tiden er jeg hjemmeværende da, så da står som oftes maten på bordet når de kommer hjem. I helgene bruker vi gjerne 1-3 timer på matlaging. Gjerne en egen voksen middag på lørdag og skikkelig "god gammeldags" søndagsmiddag til hele familien.

Baking er jeg ikke så flink på, men planen er å bli det.... Tror jeg skal bake noe i dag gitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt fra tjue minutter (sjelden egentlig), til en times tid på hverdagsmiddager. Kan bruke lenger tid i helgene.

Samme hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hverdagene bruker jeg alt fra et kvarter til en times tid, men da regner jeg med koke/steketid også.

I helgene kan det bli litt mer.

Vi har som regel fisk to ganger i uken. Det blir som oftest veldig lettvint middag et par ganger i uken pga at vi har mange aktiviteter, og resten av dagene lager vi noe litt mer forseggjort. Vegetarretter har vi veldig sjelden, men alltid mye grønnsaker som tilbehør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...