Gå til innhold

Hvordan spise tapas i Spania?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vant med den norske tapasen der vi får alt på bordet samtidig. I Spania fikk vi rettene helt tilfeldig, noe som resulterte i en litt rar matopplevelse. Er det meningen at vi skal vente og la rettene som serveres stå på bordet til vi får resten, eller er det faktisk meningen at vi skal spise paprika uten tilbehør? 😂 

Tenker da som middag og ikke som kun noe snacks.

Anonymkode: 89b64...ca4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror greia er en drink og en tapas her, en ny tapas til neste drink, som gjerne er på et annet sted, og så bare fortsetter man sånn.

Anonymkode: 100f7...dbf

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Man spiser selvfølgelig ikke tapes som middag i Spania, man står ved baren og nibler, man henger ikke i baren en hel kveld.

Anonymkode: 4237c...80a

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Man begynner vel å spise når maten kommer på bordet også kommer mer mat etterhvert. Aldri opplevd tapas hvor alt kommer samtidig når jeg tenker meg om

Tapas et jo nettopp det. Småretter. Ikke én middagsrett

Anonymkode: 1fe49...a97

AnonymBruker
Skrevet

Nei, Spania serverer ikke tapas slik som vi serverer norsk tapas. Derfor blir jeg litt lattermild når jeg ser folk hyler ut om at «det er ikke en tapasrett!» og skal belære andre om hva tapas er, når noen forteller om tapasmenyen de har tenkt å servere i et selskap. Det er en gjenganger her inne iallfall. Nettopp fordi det uansett ikke blir som spansk tapas uansett, vi serverer norsk tapas. Akkurat slik som vi serverer norsk taco. 

Anonymkode: 74e6d...560

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg er vant med den norske tapasen der vi får alt på bordet samtidig. I Spania fikk vi rettene helt tilfeldig, noe som resulterte i en litt rar matopplevelse. Er det meningen at vi skal vente og la rettene som serveres stå på bordet til vi får resten, eller er det faktisk meningen at vi skal spise paprika uten tilbehør? 😂 

Tenker da som middag og ikke som kun noe snacks.

Nå er det lenge siden jeg har spist tapas i Norge, men kan ikke huske å ha fått alt på bordet samtidig 😳

Anonymkode: 5ab00...a33

Skrevet (endret)

Når jeg har spist tapas som middag i Spania og på norske restauranter, har jeg typisk fått et par tapas av gangen, og mer og mer kommer på før de forrige rettene var ferdigspist. Til slutt er bordet fullt av mat.

På barer osv altså ikke som en middag, har det kommet litt mer stykkevis.

Tapas hjemme hos folk i Norge blir alt samtidig for at vertskapet skal få spist sammen med gjestene? 😊

Endret av Sniff76
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. 
Jeg vet at opprinnelig var ikke tapas servert som en middagsrett. Men i dag er det vanlig at tapas serveres på kvelden som en middag. Det er derfor jeg spør. Jeg mener ikke når man bestiller en øl og får et fat oliven og brød på siden liksom. 😂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det meningen at vi skal vente og la rettene som serveres stå på bordet til vi får resten, eller er det faktisk meningen at vi skal spise paprika uten tilbehør? 😂 

Det er meningen at dere skal begynne å spise og så kommer flere retter etter hvert. Hver rett er sin egen, komplette rett. Så ja, paprika uten tilbehør kan fint være en tapasrett?

Anonymkode: b947b...396

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...