Gå til innhold

Hvordan lære å strikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg kan ikke strikke. Hvordan kan jeg lære det? Og hvor mye må man øve før man kan det sånn nogenlunde? Hvor lang tid trenger man for å strikke et enkelt plagg? (Kanskje et skjerf først?)

Hva slags garn er best? Hvilke pinner? Hva er det lurt å begynne meg for ikke å miste motet?

All hjelp og tips mottas med en stor takk! :smilyblomst:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

www.garnstudio.no

Tror de har en form for "strikkeskole"..

Lykke til :)

Skrevet

Ta en tur på biblioteket og få hjelp av bibliotekarene til å finne frem strikkebøker til deg. Det finnes helt uendelig med strikkebøker, og mange for nybegynnere. Disse bøkene pleier å ha gode tegninger/bilder.

Lån med deg en del bøker hjem og se hvilke som passer best for deg.

Så kan du kanskje investere i netopp en av disse bøkene som du finner ut var bra etter hvert...

Gjest gjest1
Skrevet

Da jeg var liten fantes det noe som het "strikkeskolen" - det funket fint Fikk tilsendt en boks med nødvendig utstyr. Mamma og farmor hjalp meg også

Skrevet

Finnes nok mange bøker, der det er godt forklart hvordan man skal gjøre. Og et råd fra meg: start med noe enkelt, gjerne bare en gryteklut.

Men så et spørsmål: lærer man ikke å strikke i skolen lenger?

T.o.m. mine sønner strikket grytekluter i skolen (ca 3-4 klasse. Og det er ikke så mange år siden...). :sjenert:

Skrevet

Men så et spørsmål: lærer man ikke å strikke i skolen lenger?

T.o.m. mine sønner strikket grytekluter i skolen (ca 3-4 klasse. Og det er ikke så mange år siden...). :sjenert:

det kan jo hende trådstarter har lært å strikke på skolen, men glemt hvordan igjen?

jeg lærte å strikke på skolen, strikket luer og begynte på en genser og i det hele tatt jeg, men idag husker jeg ingenting. helt blank.

nå er det en stund siden jeg gikk på skolen da, og det er IKKE som å sykle. :ler:

Skrevet
det kan jo hende trådstarter har lært å strikke på skolen, men glemt hvordan igjen?

...og det er IKKE som å sykle.  :ler:

Nei, du sier noe der... :ler:

Skrevet

garnstudio.no har en grei innføring i strikking.

ville ikke begynt med pinner tynnere enn nr 3 eller tykkere enn nr 7, og ullgarn som er fast tvinnet er best for å øve seg, bomullsgarn har lett for å dele seg og er veldig glatt og vanskelig å få jevnt, og løst tvinnet ullgarn har lett for å slites hvis man strammer for hardt.

blir garnet og pinnene for tykke eller for tynt er det lett å miste masker eller strikke for hardt.

sjekk på magebeltet på nøstet for best pinnetykkelse.

er i allefall min erfaring. :)

Gjest Godjenta79
Skrevet

Husfliden pleier også å arrangere strikkekurs innimellom vet jeg

Skrevet

Elever skal lære å strikke på skolen, dette står som mål både i L97 og den nye læreplanen kunnskapsløftet. Ifølge disse læreplanene skal elevene lære å strikke på mellomtrinnet 5. 6. og 7. klasse...

Skrevet

Jada, jeg lærte også å strikke på skolen, og jeg strikket til og med en dukkejakke med flerfarget mønser, rett og vrang og i det hele tatt, en gang i min barndom.

Men i dag kan jeg ikke strikke. Og jeg skulle gjerne kunnet det. Så jeg har seriøst vurdert den "strikkeskolen" på garnstudio ja. Jeg tror jeg kanskje skal kunne få det til. Med litt prøv og feil. Ettersom min mor ikke strikker (av fysiske årsaker) så strikket jeg aldri hjemme. Mamma LÆRTE meg det, men jeg praktiserte det ikke, utover den dukkejakken. (derimot er jeg en kløpper på å brodere....) Derfor har det rett og slett gått i glemmeboken.

Gjest Virvel
Skrevet

Joda Krista, men man kan fortsatt glemme det igjen. ;) Den strikkeundervisningen vi hadde var rimelig tynn, så hvis jeg ikke hadde kunnet strikke fra før av tror jeg ikke det hadde festet seg noe særlig. Jeg strikket litt i vinter (det var mange år siden sist), og plutselig måtte jeg tenke meg skikkelig om da jeg skulle felle av - husket ikke helt hvordan det var. :icon_lol:

Trådstarter: Kjenner du noen som kan strikke? Be dem vise deg, det kan være lettere å lære det "live" enn å knote med en bok.

Skjerf er jo veldig enkelt, det er bare å strikke frem og tilbake. Når du har lært deg å strikke både rette og vrange masker kan du også variere litt mer. Trekantede sjal behøver heller ikke å være vanskelig, men da må du lære deg å øke antall masker (lett når noen først har vist deg det!). Å strikke trekantsjal med for tykke pinner i forhold til garnet kan bli ganske fint, det blir helt løst og hullete.

Gjest Rognebær
Skrevet

Hvis du bor et sted hvor det arrangeres strikkekafe, kan du stikke innom og høre om noen kan vise deg hvordan man gjør det. Det er lettere å lære "live" enn via tegninger!

Eventuelt kan de helt sikkert vise deg i nærmeste garnbutikk.

Skrevet
Hei!

Jeg kan ikke strikke. Hvordan kan jeg lære det? Og hvor mye må man øve før man kan det sånn nogenlunde? Hvor lang tid trenger man for å strikke et enkelt plagg? (Kanskje et skjerf først?)

Hva slags garn er best? Hvilke pinner? Hva er det lurt å begynne meg for ikke å miste motet?

All hjelp og tips mottas med en stor takk!  :smilyblomst:

På garnbutikker får du kjøpt en eske som er beregnet til barn. Det lærer deg å strikke retmasker. Kan du det, så lærer du det andre fort

Skrevet

Jeg lærte å strikke av bestemor, men i høst da jeg ville lære å hekle, gikk jeg inn i en garnbutikk og sa jeg ville lære å hekle! Så var jeg der til jeg hadde lært å hekle! :ler:

Jeg lærer ganske fort, men hvis du får noen i butikken til å vise deg, og så etterpå ser på en bruksanvising, er det lettere å forstå, for da kjenner du det igjen!

Jeg ville anbefalt å gå til en liten garnbutikk, som ikke ligger midt i gryta og ikke har hundre kunder på gang hele tiden. En litt søt og gammel fruentimmer, som har tid til å hjelpe en jomfru i nød! :blunke:

Skrevet

Vil absolutt anbefale deg å lære deg det av noen som kan det. Det fins helt sikkert noen som kan enkel strikking rund deg (venninne, kollega, familie...?).

Skrevet

Få noen til å legge opp maskene for deg. Deretter er det "inn i grotten, redde prinsen/prinsessen, og løpe ut igjen". Slik lærte i alle fall jeg det da jeg var liten... Men så er ikke jeg så flink til å strikke da... :)

Skrevet

Enig med Majka.

Du trenger ikke strikke så mye før det blir pent, men sikkert lurt å begynne med skjerf el.l. Det første "ordentlige" jeg strikket var en babyjakke til datteren min, og den ble vellykket.

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for tips. Husker vi hadde strikking på skolen, men jeg lærte aldri skikkelig å begynne og jeg husker ikke hvordan man avslutter. Egentlig husker jeg ikke det i mellom heller, men det hadde kanskje gått med litt prøving og feiling. Har ikke så mange strikkende i omgangskretsen min, bare ei venninne jeg som regel bare treffer på byen... Men skal begynne med en tur til en garnbutikk.

Skrevet
Få noen til å legge opp maskene for deg. Deretter er det "inn i grotten, redde prinsen/prinsessen, og løpe ut igjen". Slik lærte i alle fall jeg det da jeg var liten... Men så er ikke jeg så flink til å strikke da... :)

Selve strikkingen får de fleste av oss til med litt prøving og feiling om vi noen gang har gjort det før, eller altså se på bilder etc. det er gjerne nettopp det mrd å legge opp, å felle av, å øke, redusere, plukke opp masker etc, det er det vi ikke kan, fordi vi ikke kan å strikke. Vil man lære å strikke så er kke "få noen til å legge opp for deg" løsningen.

Men har man noen i sim omgangkrets som KAN legge opp for deg, ja da er problemet løst, for disse kan sikkert lære deg det også. For sånne som meg, som ikke har det i sin daglige omgangskrets, så er derimot bildeforklaringer til god hjelp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...