Gå til innhold

Hvor lenge bør katten holdes inne?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har nettopp overtatt en ungkatt på litt over året. Vi bor et stykke unna der han har pleid å bodd, og der var han mye ute. Han maser om å få gå ut her også, men han har bare vært her en uke. Vi tenker å holde ham inne ganske lenge sånn at han blir vant til både oss og den andre katten vi har. Men hvor lenge bør han være inne før det er rimelig å anta at det går fint å slippe han ut? 

Anonymkode: b6915...8c2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da vi adopterte fra dyrebeskyttelsen (voksne katter, 5 år +) anbefalte de en måned.

Anonymkode: f1c69...d44

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da vi adopterte fra dyrebeskyttelsen (voksne katter, 5 år +) anbefalte de en måned.

Gjorde dere noe tilvenning ute i starten, eller slapp dere dem ut fritt med en gang?

Ts

AnonymBruker
Skrevet

4-6 uker med vpksne katter.

Anonymkode: 0ce26...e29

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

4-6 uker. Jobb mye innendørs med å oppfordre katten til å bli trygg, og gni ansiktet mot møbler og dørkarmer. Dere kan prøve feliway spray for å oppfordre til dette, spray på møbler m.m. rundt hodehøyde til katten. Dere kan også bruke brukt kattesand litt rundt utenfor huset når den siste uka kommer. De lukter sin egen duft godt, og kattedoen er med på å hjelpe katten å forstå hvor sitt territorium (dvs hjemme) er. Lykke til! 

Anonymkode: f994f...751

AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker Feliway og det virker som det har god effekt. Å strø kattesanr utenfor huset var lurt, det skal jeg notere meg!

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vi har nettopp overtatt en ungkatt på litt over året. Vi bor et stykke unna der han har pleid å bodd, og der var han mye ute. Han maser om å få gå ut her også, men han har bare vært her en uke. Vi tenker å holde ham inne ganske lenge sånn at han blir vant til både oss og den andre katten vi har. Men hvor lenge bør han være inne før det er rimelig å anta at det går fint å slippe han ut? 

Som andre i tråden har sagt fire til seks uker, men dere burde skaffe dere GPS som han har på seg allerede fra dag en ute.

Anonymkode: f4f38...4ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Som andre i tråden har sagt fire til seks uker, men dere burde skaffe dere GPS som han har på seg allerede fra dag en ute.

Godt tips, takk! Vår andre katt går bare på plenen og dermed har vi ikke tenkt så langt. Han lille er nok mer vant til lengre turer.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.8.2026 den 18.33):

Godt tips, takk! Vår andre katt går bare på plenen og dermed har vi ikke tenkt så langt. Han lille er nok mer vant til lengre turer.

Ts

Ja da er nok en GPS  en smart investering..😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker airtag på min, hu er lita, så gps (selv tractive mini) er stort på henne, airtag funker veldig bra. 

Anonymkode: ace2f...e18

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg bruker airtag på min, hu er lita, så gps (selv tractive mini) er stort på henne, airtag funker veldig bra. 

Takk for tips!

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk for tips!

Ts

AirTag har null verdi da dette ikke er en GPS. Jeg også en liten frøken og Tractive mini passer helt fint på henne.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

AirTag har null verdi da dette ikke er en GPS. Jeg også en liten frøken og Tractive mini passer helt fint på henne.

Hva med katter som er store? Må man ha noe større? Han nye er en maine coon og er allerede ganske stor.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hva med katter som er store? Må man ha noe større? Han nye er en maine coon og er allerede ganske stor.

Ts

Neida, de bare fortsetter å videreutvikle så smått de kan. Nakken på katt skal klare å bære vekten av gps uten slitasjeskader, så før var anbefalt vekt 4kg minimum, mens den nyeste cat6 mini er fra 3kg. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Neida, de bare fortsetter å videreutvikle så smått de kan. Nakken på katt skal klare å bære vekten av gps uten slitasjeskader, så før var anbefalt vekt 4kg minimum, mens den nyeste cat6 mini er fra 3kg. 

Tusen takk for svar!

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Tull. Er så mye iphoner overalt. Alltid funnet min de få gangene jeg har sjekket, og får oppdateringer jevnlig om posisjon. 

AnonymBruker
Skrevet

Tull. Er så mye iphoner overalt. Alltid funnet min de få gangene jeg har sjekket, og får oppdateringer jevnlig om posisjon. 

Så fint for deg da, men det er en grunn til at de kaller AirTag for en falsk trygghet og Apple har selv uttalt at AirTags ikke er designet for dyr. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.8.2026 den 9.29):

Gjorde dere noe tilvenning ute i starten, eller slapp dere dem ut fritt med en gang?

Ts

Var med dem ut de første gangene.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om han vil gå i bånd er det en grei måte å bli kjent i nabolaget på! 

Anonymkode: 6f57a...60c

AnonymBruker
Skrevet

Har tatt over flere voksne katter og holder dem inne i 9 uker. Da blir de godt kjent med huset. Første tur ut kan være en dag med litt dårlig vær, og slipp gjerne ut før mat. 

Anonymkode: 83e9f...13c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...