AnonymBruker Skrevet i går, 06:48 #1 Skrevet i går, 06:48 Hei Er det andre her som har blitt utredet for ADHD men som var redd i forveien? Mistenker at jeg har ADHD pga konsentrasjonsvansker og at det blir vanskelig å prosessere ting, på en måte. I tillegg er jeg veldig følsom.. Samtidig er jeg veldig usikker, og litt redd for utredning. Er redd for å bli misforstått og/eller bli beskrevet som «negative ting» (feks at jeg er lat eller udisiplinert).. Er også redd for å bli ledd av, da jeg har en tendens til å stamme og slite med å få med meg alt som blir sagt innimellom. Jeg er redd for å finne ut at jeg er dum, av en slik utredning. Hadde vært fint med noen oppmuntrende ord. Anonymkode: a49ba...9e6
AnonymBruker Skrevet i går, 10:35 #2 Skrevet i går, 10:35 Hvis du får ADHD-diagnose, så betyr det ikke at at du er dum eller lat. Men at det er en grunn til at du bruker store krefter på ting andre knapt bruker en halv kalori på. Å få bekreftet at du ikke er lat (nå kan man selvsagt være lat uansett) gjør at du kan slutte å ha dårlig samvittighet for ting du ikke kan noe for. Og det hjelper MYE! Da kan du konsentrere deg om å finne gode løsninger for deg i stedet for å bruke energi på å snakke ned deg selv! Anonymkode: 4e537...0fb
AnonymBruker Skrevet i går, 16:19 #3 Skrevet i går, 16:19 Jeg var i akkurat samme situasjon som deg for et par år siden. Jeg synes det er lurt av deg å ta dette opp med legen, men vær forberedt på at det kan bli vanskelig. Jeg ble ikke tatt på alvor eller møtt med forståelse av legen min fordi jeg har utdanning og som introvert kvinne ikke passer den typiske ADHD-profilen man gjerne ser for seg, altså gutter som bråker og tuller i klasserommet. Det tok to år, legebytte og avslag etter avslag fra DPS før jeg endelig fikk utredning og diagnosen ble satt. Det var veldig, veldig krevende å stå i den prosessen og jeg råder deg til å være forberedt på at din opplevelse kan bli lignende. Pass på din mentale helse først og fremst. Når du skal til legetimen er det lurt at du skriver ned de spesifikke symptomene du opplever og viser listen til legen, da er det klart og tydelig for hen og du får mindre press på deg til å få ut alt du vil si (mtp stamming og glemme viktige ting du ville få frem). Anonymkode: 49e4b...a99
AnonymBruker Skrevet i går, 16:23 #4 Skrevet i går, 16:23 Hva er vitsen med diagnose da? Trygd? Anonymkode: 4e067...5e2 1
AnonymBruker Skrevet i går, 18:04 #5 Skrevet i går, 18:04 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hei Er det andre her som har blitt utredet for ADHD men som var redd i forveien? Mistenker at jeg har ADHD pga konsentrasjonsvansker og at det blir vanskelig å prosessere ting, på en måte. I tillegg er jeg veldig følsom.. Samtidig er jeg veldig usikker, og litt redd for utredning. Er redd for å bli misforstått og/eller bli beskrevet som «negative ting» (feks at jeg er lat eller udisiplinert).. Er også redd for å bli ledd av, da jeg har en tendens til å stamme og slite med å få med meg alt som blir sagt innimellom. Jeg er redd for å finne ut at jeg er dum, av en slik utredning. Hadde vært fint med noen oppmuntrende ord. Anonymkode: a49ba...9e6 Ut i fra det du skriver her så vil du nok ikke få noe utredning i det offentlige så du må nok være forberedt på å betale noen tusenlapper om du ønsker å få en utredning. Og bortsett fra konsentrasjonsproblemer skriker ADHD og det er heller ikke sånn at konsentrasjonsproblemer betyr ADHD. Når det kommer til ADHD er det graden av symptomene og hvor mye de symptomene ødelegger og er til hinder i hverdagen som er avgjørende. Anonymkode: 7c4dc...8ef 1
Himmelen_91 Skrevet i går, 18:09 #6 Skrevet i går, 18:09 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er vitsen med diagnose da? Trygd? Anonymkode: 4e067...5e2 Er det ikke bare fint å finne ut hva som er greie med en? Må det handle om trygd? Jeg er i samme båt, vil finne ut så jeg kan få den hjelpen jeg trenger for å fungere i hverdagen.
AnonymBruker Skrevet i går, 18:12 #7 Skrevet i går, 18:12 Himmelen_91 skrev (1 minutt siden): Er det ikke bare fint å finne ut hva som er greie med en? Må det handle om trygd? Jeg er i samme båt, vil finne ut så jeg kan få den hjelpen jeg trenger for å fungere i hverdagen. Jeg forstår ikke hvorfor det er viktig for voksne… Bruke store ressurser og mye tid på noe som ikke betyr noe. Anonymkode: 4e067...5e2
AnonymBruker Skrevet i går, 18:15 #8 Skrevet i går, 18:15 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg forstår ikke hvorfor det er viktig for voksne… Bruke store ressurser og mye tid på noe som ikke betyr noe. Anonymkode: 4e067...5e2 Selvsagt betyr det noe. Du får medisiner som gjør livet lettere. Men som andre sier, gå privat hvis målet er å få diagnosen, det offentlige har mye strengere krav. Anonymkode: 00b5e...820 1
Leppeblomst Skrevet i går, 18:22 #9 Skrevet i går, 18:22 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er vitsen med diagnose da? Trygd? Anonymkode: 4e067...5e2 Hvorfor i all verden skulle det være vitsen med å få en diagnose? Hadde vi fortsatt diagnostisert med «idiot» hadde jeg nominert deg
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #10 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg forstår ikke hvorfor det er viktig for voksne… Bruke store ressurser og mye tid på noe som ikke betyr noe. Anonymkode: 4e067...5e2 Du har jo tydeligvis ikke ADHD så du skjønner jo ikke greia. hvorfor gidder du å kommentere? En utredning er ikke for å få trygd, sykemeldinger osv. Det er for å få hjelp med problemene sine. For noen kan det være kurs, for andre medisiner, for noen begge deler. Og samtidig, endelig slippe å klandre seg selv for å være annerledes, få healet sårene etter uendelige kamper og konstant selvkritikk gjennom livet fra barneskolen og oppover. Å få diagnosen i voksen alder reddet hverdagene mine. Endelig fikk jeg hjelpen jeg trengte og klarer nå å stå i 100% jobb ved siden av det hektiske familielivet. TS, ingenting å grue seg for. Er jo sikkert forskjell fra sted til sted, men jeg ble utredet via sykehuset i alder av 30 år. Ble aldri møtt med kritisk holdning. De spør jo såklart veldig mye spørsmål, og noen kan kanskje oppfattes som "kritisk", men det er kun for at de skal få svar på spørsmål. Diagnosen kommer ikke kastende over bordet og må jo kunne bevises. At du er ustrukturert, ikke kommer igang med ting osv blir ikke ansett som latskap. Det er helt normalt for diagnosen. Prøver du å pynte på det med at du er ryddig og effektiv så ødelegger du for deg selv. Utover samtalene (som var flere), fikk jeg mange spørreskjemaer jeg skulle fylle ut elektronisk, som handlet om alt fra barndom til nåtid, og foreldrene mine fikk skjemaer som de skulle fylle ut angående barndom og oppvekst. Samboer fylte også ut et eller annet om hvordan jeg oppfattes på hjemmebane. De MÅ ikke tror jeg, men det hjelper nok. At du stammer gjør jo ingenting. Du må huske at disse folka jobber med dette. De snakker med hundrevis av personer med samme problemene. Noen stammer, noen griner seg gjennom det, noen klarer ikke ordlegge seg, noen mister fokus gjennom hele samtalen, noen har andre psykiske diagnoser i tillegg. Ikke tenk for mye. Møt opp til samtalen og fortell ting slik de er. De har taushetsplikt uansett. Hvertfall ikke pynt på det bare for å unngå å oppfattes som en rotete person for eksempel. De har hørt mye værre ting enn å være et surrehue som ikke mestrer hverdagen helt. Lykke til ❤️ Anonymkode: 92102...fa5
aksase Skrevet 23 timer siden #11 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hei Er det andre her som har blitt utredet for ADHD men som var redd i forveien? Mistenker at jeg har ADHD pga konsentrasjonsvansker og at det blir vanskelig å prosessere ting, på en måte. I tillegg er jeg veldig følsom.. Samtidig er jeg veldig usikker, og litt redd for utredning. Er redd for å bli misforstått og/eller bli beskrevet som «negative ting» (feks at jeg er lat eller udisiplinert).. Er også redd for å bli ledd av, da jeg har en tendens til å stamme og slite med å få med meg alt som blir sagt innimellom. Jeg er redd for å finne ut at jeg er dum, av en slik utredning. Hadde vært fint med noen oppmuntrende ord. Anonymkode: a49ba...9e6 Hvis du mistenker en slik diagnose, og har mulighet for å bli utredet, bør du velge det, fordi, dersom du får diagnosen, kan du få hjelp og medisiner slik at du får et bedre og enklere liv. Når du blir utredet av profesjonelle, blir du ikke ledd av og gjort narr av. Det trenger du ikke være redd for. Det som er viktig når du utredes, er at du er deg selv. Du må ikke "skjerpe deg" eller forsøke å fremstå annerledes/bedre enn det du er, fordi det kan føre til feil diagnose. Du må være helt ærlig og gi personellet ærlige og riktige svar slik at de får riktig informasjon og dermed kan stille riktig diagnose.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå