Gjest Ea Skrevet 12. april 2009 #301 Skrevet 12. april 2009 Det var måten du skrev på. Du skrev det som om homofili måtte være ok, siden Gud har skapt dem. Hvis det er årsaken til at homofili er ok, da er det også ok uansett hva man gjør, fordi Gud har skapt alle. Nå vil jeg påstå at det ikke er Gud som har bestemt at du vil være lesbisk, men dine egne tanker og lyster. Men nå påstod du egentlig at du ikke var lesbisk, så da gjelder det vel ikke deg? Jo jeg er lesbisk! Jeg bestemmer det ikke selv! Hadde jeg valgt selv hadde jeg valft hetro.. men det er dessverre en del kristne her som ikke skjønner at homofile bestemmer selv! Og siden man ikke bestemmer seg så har gud bestemt det, og da har han ikke noe imot det heller.
Avalon Skrevet 12. april 2009 #303 Skrevet 12. april 2009 (endret) "Størst av alt er kjærligheten" Etter min meninge må folk rett g slett slutte å tenke/ interessere seg så utrolig mye for hvilken "type sex" mennesker driver med. Det har ingenting med homofili og gjøre. Du kan like så godt ha en kristen prest som liker å tisse på kona si... eller være kledd i pvc og henge fra taket.......en prest som liker å ta kona eller andre i ræva... Jeg elsker den jeg vil. Endret 12. april 2009 av Avalon
Gjest Ludovie Skrevet 12. april 2009 #304 Skrevet 12. april 2009 Jo jeg er lesbisk! Jeg bestemmer det ikke selv! Hadde jeg valgt selv hadde jeg valft hetro.. men det er dessverre en del kristne her som ikke skjønner at homofile bestemmer selv! Og siden man ikke bestemmer seg så har gud bestemt det, og da har han ikke noe imot det heller. Jeg synes at alle må få være som de er, uavhengig av hvem de blir forelsket i. Man kan jo ikke mene noe annet? Ikke bry deg om folk som sier noe annet. Det er de som har problemer, og ikke du.
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2009 #305 Skrevet 12. april 2009 Jeg bryr meg ikke om Guds vilje. Jeg bryr meg om min vilje og min vilje er større en Guds vilje Eller som det heter i eventyret: "Musa som brølte"...
Gjest Ea Skrevet 12. april 2009 #306 Skrevet 12. april 2009 Jeg synes at alle må få være som de er, uavhengig av hvem de blir forelsket i. Man kan jo ikke mene noe annet? Ikke bry deg om folk som sier noe annet. Det er de som har problemer, og ikke du. Takk for støtte Den man elsker har ingen ting med hvordan man er som menneske
KR-øst Skrevet 12. april 2009 #307 Skrevet 12. april 2009 Jeg bryr meg ikke om Guds vilje. Jeg bryr meg om min vilje og min vilje er større en Guds vilje Jeg tror nok at den blir temmelig puslete i forhold, og ikke telle med for Gud om den ikke er rett, men det vil du sikkert få svar på etterhvert.
Gjest Ludovie Skrevet 12. april 2009 #308 Skrevet 12. april 2009 (endret) Takk for støtte Den man elsker har ingen ting med hvordan man er som menneske Nettopp! Endret 12. april 2009 av Bolledeig
KR-øst Skrevet 12. april 2009 #309 Skrevet 12. april 2009 Jo jeg er lesbisk! Jeg bestemmer det ikke selv! Hadde jeg valgt selv hadde jeg valft hetro.. men det er dessverre en del kristne her som ikke skjønner at homofile bestemmer selv! Og siden man ikke bestemmer seg så har gud bestemt det, og da har han ikke noe imot det heller. Og du mener at en kan kalle seg kristen, og samtidig påstå at det som står om homofile og lesbiske i GT og NT. i Bibelener løgn, og ikke fra Gud?
Gjest Ludovie Skrevet 12. april 2009 #310 Skrevet 12. april 2009 Og du mener at en kan kalle seg kristen, og samtidig påstå at det som står om homofile og lesbiske i GT og NT. i Bibelener løgn, og ikke fra Gud? Hjelpes. Jeg skjønner jo at det er veldig praktisk for deg å kunne skille mellom "kristen" (=har omtrent samme tenkemåte som deg) og "de som kaller seg kristne" (=alle muilge andre mennesker). Men ser du virkelig ikke selv at dette er en ekstremt arrogant og ekskluderende tilnærming til verden???
KR-øst Skrevet 12. april 2009 #312 Skrevet 12. april 2009 Hjelpes. Jeg skjønner jo at det er veldig praktisk for deg å kunne skille mellom "kristen" (=har omtrent samme tenkemåte som deg) og "de som kaller seg kristne" (=alle muilge andre mennesker). Men ser du virkelig ikke selv at dette er en ekstremt arrogant og ekskluderende tilnærming til verden??? Jeg bare undrer meg på hvor de får sin kristentro fra, når de ikke tror på det som står i Bibelen. Da kan det ikke være den samme Gud de tror på som jeg gjør. Og disse er det jo mange av.
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2009 #313 Skrevet 12. april 2009 Jeg bare undrer meg på hvor de får sin kristentro fra, når de ikke tror på det som står i Bibelen. Da kan det ikke være den samme Gud de tror på som jeg gjør. Og disse er det jo mange av. De har "gudfryktighets skinn,men de fornekter dens kraft"
Gjest fiskogfisk Skrevet 12. april 2009 #314 Skrevet 12. april 2009 Jeg bare undrer meg på hvor de får sin kristentro fra, når de ikke tror på det som står i Bibelen. Da kan det ikke være den samme Gud de tror på som jeg gjør. Og disse er det jo mange av. Stemmer, det er mange av disse. De tror nok heller ikke på den samme skikkelsen som du gjør. Å spørre disse om hvor de får kristentroen sin fra, vil du ikke få noe godt svar på. Jeg vil kanskje få et svar, men i hvert fall ikke du, ettersom du ikke spør for å finne årsaken, mens derimot som et ledd i en kampretorikk, hvor du ikke anser det som legitimt å ikke tro på alt som står i Bibelen. Den største grunnen til at disse tror på Gud, har nok med oppveksten å gjøre. Det er en veldig god sammenheng mellom hva slags tro, eller mangel på tro det er i hjemmet, og hva slags tro, eller mangel på tro, avkommet får. Med ateisme er det litt større spredning, fordi det fins så utrolig mye filosofi en kan fylle tomrommet med. For kristne barn, så krever det litt mer rasjonalisering å tøye gudsforholdet og de konkrete bibelske beskrivelsene til å bli tolket så vagt og metafysisk det lar seg gjøre. Så har du kristentro hvor kristendom blir en ramme for psykisk sykdom, eller en ramme for å gi mening til vesentlige forandringer i livet, som f.eks det å bli rusfri. Dette er bare noen forklaringsmodeller. Det er fristende å spørre deg, hvilke metoder du benytter deg av, for å objektivere kunnskapen om hvilke deler av bibelen som er sanne, og hvilke som eventuelt er funnet på. Hvorfor kan det ikke tenkes at en del av bibelen er sann, mens en del er korrumpert av mennesker? Videre virker det noe hyklersk å pukke på at andre skal være bokstavtro, når dine konservative tolkninger heller ikke er fri for kirsebærplukking, i den forstand at jeg aldri har hørt deg fordømme gal planting av avlinger, og andre absurde ting fra det gamle testamentet. Hva gjelder homofili, så står det i levitkus, ordrett at det kun er slik at en ikke skal ligge med menn som med kvinner. Det kan også bety at du kan knulle menn i ræva, og kvinner i dåsa, så ligger du med dem på forskjellig måte, og alt er OK.
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2009 #315 Skrevet 13. april 2009 Jeg bare undrer meg på hvor de får sin kristentro fra, når de ikke tror på det som står i Bibelen. Da kan det ikke være den samme Gud de tror på som jeg gjør. Og disse er det jo mange av. Den får de fra Satan Djevelen.Du vet - det er han som kler seg ut som en lysets engel og hadde fått selv de utvalgte til å falle om det var mulig.Han er jo ikke så dum at han kommer og sier "Jeg er Styggen,følg meg!" Da ville jo ingen fulgt ham.
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2009 #316 Skrevet 13. april 2009 Eller som det heter i eventyret: "Musa som brølte"... Jeg kjenner ikke til det eventyret. Derfor eksisterer ikke det eventyret
Erle84 Skrevet 13. april 2009 #317 Skrevet 13. april 2009 Fordi en synes homofili er ekkelt. Derfor. Vel, da har man et problem. Det er mye jeg synes er ekkelt uten at jeg fordømmer en hel gruppe mennesker av den grunn. Jeg er fullt klar over at "ekkelt" for enkelte er argument nok. Men hva er det som er eklere ved homofil sex enn ved mye av den sexen heterofile har? Jeg vet at argumentet er der, men jeg klarer ikke forstå det. Man velger å høre på den som har det budskapet en tror en kommer til å like. Dette har du helt sikkert og selvfølgelig rett i. Jeg faller rett og slett av lasset her, for jeg kan ikke forstå hvordan noen kan sette to sitater fra NT over hele budskapet i evangeliet og samtidig kalle seg kristen. Jeg vet ikke om det er det å sette en del mennesker utenfor du ikke liker, eller om dette er knyttet spesielt opp til at det er homofile de setter utenfor. Vi setter jo alle en spesiell del mennesker utenfor, og synes det er greit, f.eks pedofile, og mordere. Joa, men pedofile og mordere skader jo folk. Det gjør ikke den homofile manenn i gata. Jeg skjønner ikke hvordan man kan ekskludere og fordømme på grunnlag av hvem noen elsker. Det er en annen forklaring som passer bedre, også innad i Bibelen. Det er en kolleksjon av tekster, skrevet av mennesker med forskjellige verdier og forskjellig ståsted innad i den religiøse kulturen de var en del av. Dette vet man jo sikkert. Johannesevangeliet og Johannesbrevene er skrevet i samme miljø. Lukasevangeliene og Apostelgjerningene er skrevet i samme miljø. Det er en salig blanding. Det er store uoverensstemmelser mellom de forskjellige historiene, men ved å bli plassert sammen har disse forskjellene faktisk ikke blitt understreket - man har i stedet valgt å fokusere på alt det som korresponderer. Videre er jo f.eks. det som omtales som "enhetlige" bøker ikke det; selv bøkene i NT er satt sammen av flere kilder. Jesus valgte å komme med sitt nye budskap på en allerede bestående religion, fordi det på den måten var lettere å vinne innpass hos folk. Men fordi det da eksisterer to diametralt forskjellige dimensjoner av religionen, så er det lett å finne noe som passer for enhver. Her tar du nok feil; Jesus var jøde, han tilhørte en apokalyptisk retning som sto sterkt i datiden, men som innen jødedommen døde ut i løpet av de første par århundrene e.v.t. Kristendommen oppsto etter Jesu død, når man trengte å forklare hvordan denne store mannen kunne dø slik han gjorde uten at enden kom osv; det ble da fokusert på oppstandelsen. Ikke som historisk faktum, men troen på oppstandelsen. Kristendommen er ikke en versjon av jødedommen, og heller ikke det budskap Jesus forkynte; Kristendommen oppsto etter Jesu død - han forkynte ikke religionen.
Erle84 Skrevet 13. april 2009 #318 Skrevet 13. april 2009 Jeg bare undrer meg på hvor de får sin kristentro fra, når de ikke tror på det som står i Bibelen. Da kan det ikke være den samme Gud de tror på som jeg gjør. Og disse er det jo mange av. Bibelen er ikke en enhetlig bok. Det er sabla mye som ikke korresponderer med hverandre der. Videre er det å tro på det som står i Bibelen IKKE det samme som å ta to sitater fra Paulus' brev og stille dem over alt annet. Og NEI man kan heller ikke gjøre det med GT. Hva med å ha Jesu dobbelte kjærlighetsbud i mente?? Eller hva med hans budskap om at loven er til for menneskene, ikke for Gud?? Jeg har lest Bibelen. Jeg har studert og studerer Bibelen på nåværende tidspunkt. Jeg finner ikke noe grunnlag for at man MÅ være mot homofili for å kalle seg kristen. Å være kristen innebærer å tro på Jesu død for menneskehetens skyld, og å tro på oppstandelsen. Ikke å være mot homofili.
Gjest Ea Skrevet 13. april 2009 #319 Skrevet 13. april 2009 Og du mener at en kan kalle seg kristen, og samtidig påstå at det som står om homofile og lesbiske i GT og NT. i Bibelener løgn, og ikke fra Gud? Ja faktisk, jeg kaller meg kristen! Men det jeg får inntrykk av er at du ikke syns homofile er kristne pågrunnav at de ikke FØLGER ALT som det står man skal gjøre i bibelen, og at det er synd! Men er du klar over at alle synder ansett? Du har syndet sikkert mange ganger! Så da er ikke du kristen da? siden du ikke følger alt til punkt og prikke i bibelen? Og siden du synder? Du sier egentlig at de som synder ikke er kristene! Men nå kan jeg fortelle deg at da er det ingen i verden som er kristne!!!
KR-øst Skrevet 13. april 2009 #320 Skrevet 13. april 2009 Bibelen er ikke en enhetlig bok. Det er sabla mye som ikke korresponderer med hverandre der. Videre er det å tro på det som står i Bibelen IKKE det samme som å ta to sitater fra Paulus' brev og stille dem over alt annet. Og NEI man kan heller ikke gjøre det med GT. Hva med å ha Jesu dobbelte kjærlighetsbud i mente?? Eller hva med hans budskap om at loven er til for menneskene, ikke for Gud?? Jeg har lest Bibelen. Jeg har studert og studerer Bibelen på nåværende tidspunkt. Jeg finner ikke noe grunnlag for at man MÅ være mot homofili for å kalle seg kristen. Å være kristen innebærer å tro på Jesu død for menneskehetens skyld, og å tro på oppstandelsen. Ikke å være mot homofili. Selvfølgelig er det mest komfortabelt å tro på det som passer en best. En tyv trenger jo ikke å tro på at budet om ikke å stjele, er Guds ord, men bare noe et menneske har funnet på å skrive. meget komfortabelt. I Ap.gj. 1,1 står følgende: Den første bok skrev jeg, Teofilus, om alt det som Jesus begynte med både å gjøre og å lære, inntil den dag da han ble tatt opp til himmelen. Her skriver han om mye av det som ble sagt av både Jesus og hans disipler. For å kunne gjengi dette, må han ha levd på denne tiden, og hørt det meste selv.
Fremhevede innlegg