AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #1 Skrevet 17 timer siden Har noen gode tips for å unngå overspising? Jeg har gått fra 53kg til 56 kg bare i løpet av sommeren og vil gjerne ned 3-5kg igjen. Jeg er ikke noe tjukk nå, men jeg merker at kroppen min liker seg best i starten av 50 kiloene da jeg merker nå at jeg til og med ikke puster like lett og føler meg tyngre i kroppen. Jeg vet at det er et simpelt steg og det eneste er å ikke overspise, men jeg prøver virkelig. Allikevel går det galt hver dag. Jeg trenger noe tips eller noe som gjør at jeg klarer å holde meg unna. Tar imot alt! Takk på forhånd Anonymkode: 18a6f...057
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #2 Skrevet 15 timer siden Jeg sliter med det samme. Går fint i perioder men så går det rett vest. F eks i helgen spiste jeg en pose superchips på fredag og på lørdag og en på søndag. Har så dårlig samvittighet men jeg klarte ikke å la være Anonymkode: 6f2d3...f82
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #3 Skrevet 15 timer siden Spis en god frokost og lunsj med nok protein, fett og karbohydrater. Ikke spar kalorier til kvelden, da er det større sjanse for å sprekke. Anonymkode: d210d...d77 1
Plexi Skrevet 15 timer siden #4 Skrevet 15 timer siden Fibertilskudd som Vi-Siblin gir fortere metthetsfølelse som hjelper mot overspising.
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #5 Skrevet 15 timer siden Virkelig overspising er jo ofte tegn på at man sliter med ett eller annet, og så kompenserer man med trøstespising. Dette belønningssenteret i hjernen vil jo ikke ha fiber eller gulrøtter, men fett, salt og søtt, gjerne i en kombo (som Snickers). Ikke enkelt å stagge dette suget, men kanskje det er smart å likevel forsøke før uvanen har «satt seg», for jo mer man gjentar noe jo mer blir man vel opphengt… Masse lykke til 😃 Anonymkode: 31013...441 1
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #6 Skrevet 15 timer siden Plexi skrev (17 minutter siden): Fibertilskudd som Vi-Siblin gir fortere metthetsfølelse som hjelper mot overspising. Har du prøvd? Anonymkode: 6f2d3...f82
Plexi Skrevet 15 timer siden #7 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du prøvd? Anonymkode: 6f2d3...f82 Ja, bruker det daglig.
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #8 Skrevet 15 timer siden Plexi skrev (4 minutter siden): Ja, bruker det daglig. Så du merker at du blir fortere mett? Anonymkode: 6f2d3...f82
Mezzosoprena Skrevet 15 timer siden #9 Skrevet 15 timer siden 3 kg?? Det varierer jeg med bare i løpet av menstruasjonssyklusen 😂 3
Plexi Skrevet 14 timer siden #10 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så du merker at du blir fortere mett? Anonymkode: 6f2d3...f82 Ja når jeg timer en dose sånn ca en halvtime før jeg spiser så klarer jeg meg med litt mindre mat. Har testet det i "kontrollerte" former på jobb siden jeg der spiser ca det samme hver dag. F.eks mitt første måltid har siste halvåret vært 4 Sigdal knekkebrød med ost. Etter at jeg begynte med fibertilskuddet holder det med 3. Ned 3kg siden jeg kom hjem fra ferie i midten av Juni. Blir anekdotisk dette, men virker å fungere for meg.
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #11 Skrevet 14 timer siden Plexi skrev (1 minutt siden): Ja når jeg timer en dose sånn ca en halvtime før jeg spiser så klarer jeg meg med litt mindre mat. Har testet det i "kontrollerte" former på jobb siden jeg der spiser ca det samme hver dag. F.eks mitt første måltid har siste halvåret vært 4 Sigdal knekkebrød med ost. Etter at jeg begynte med fibertilskuddet holder det med 3. Ned 3kg siden jeg kom hjem fra ferie i midten av Juni. Blir anekdotisk dette, men virker å fungere for meg. Da skal jeg innom apoteket i morgen ☺️. Jeg trener og er aktiv, så det er maten det står på. Tror kanskje jeg skal ta det når jeg kommer fra jobb. Det er da jeg er veldig sulten Anonymkode: 6f2d3...f82 1
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #12 Skrevet 14 timer siden Mezzosoprena skrev (42 minutter siden): 3 kg?? Det varierer jeg med bare i løpet av menstruasjonssyklusen 😂 😅😅 trenger hvertfall å gå ned de 3, slik jeg føler meg mer oppe å går🙈 Anonymkode: 18a6f...057
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #13 Skrevet 14 timer siden Plexi skrev (1 time siden): Fibertilskudd som Vi-Siblin gir fortere metthetsfølelse som hjelper mot overspising. Tusen takk! Skal vurdere det🤞 Anonymkode: 18a6f...057
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #14 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Virkelig overspising er jo ofte tegn på at man sliter med ett eller annet, og så kompenserer man med trøstespising. Dette belønningssenteret i hjernen vil jo ikke ha fiber eller gulrøtter, men fett, salt og søtt, gjerne i en kombo (som Snickers). Ikke enkelt å stagge dette suget, men kanskje det er smart å likevel forsøke før uvanen har «satt seg», for jo mer man gjentar noe jo mer blir man vel opphengt… Masse lykke til 😃 Anonymkode: 31013...441 Ja det er så fort gjort å lage uvane. Jeg tror mye går i kjedespising og det at jeg gjerne er veldig trøtt å lat som gjør at når jeg har grisespist litt, så blir det enda større ork å finne på ting🥲 tusen takk! Anonymkode: 18a6f...057
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #15 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg sliter med det samme. Går fint i perioder men så går det rett vest. F eks i helgen spiste jeg en pose superchips på fredag og på lørdag og en på søndag. Har så dårlig samvittighet men jeg klarte ikke å la være Anonymkode: 6f2d3...f82 Uff ja jeg har også perioder hvor jeg klarer å rette opp i det, men så kommer det en dag hvor jeg skal storkose meg, og da klarer jeg ikke la vær de neste dagene heller og gir litt opp selv om meg får skyldfølelse etterpå Anonymkode: 18a6f...057
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #16 Skrevet 14 timer siden Unngå å kjøpe det på butikken. Jeg klarer ikke la det ligge hvis jeg har noe hjemme. Anonymkode: 2fc74...f3a
Voksenstudent Skrevet 14 timer siden #17 Skrevet 14 timer siden Spis protein først til hvert måltid. Ikke spis utenom hovedmåltider. Hvis du er slæsken, spis agurk eller baby spinat rett fra posen. Drikk kun vann/farris/grønn-te og svart kaffe.
Matas Skrevet 13 timer siden #18 Skrevet 13 timer siden Kjære trådstarter, Jeg har valgt å stenge tråden på bakgrunn av regelen om at Kvinneguiden ikke tillater tråder som omhandler tanker om spiseforstyrrelser. Selv om vi ikke kan være sikre på om du har faktiske utfordringer relatert til spising, stenges den for å verne om deg og andre som kan befinne seg i en sårbar situasjon. Avgjørelsen tar utgangspunkt i at vi ikke har mulighet til å passe på tråden for å fjerne potensielt skadelige svar, og en annen ting er at vi heller ikke sitter med den nødvendige faglige kunnskapen for å gjøre reelle vurderinger av innkommende tips og råd. Du oppfordres heller til å ta kontakt med Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. De har bred erfaring med spiserelaterte utfordringer, og kan kontaktes på chat, e-post eller telefon. Alternativt kan man også kontakte Mental Helse gjennom deres hjelpetelefon på tlf. 116 123, eller nettsiden deres sidetmedord.no. Tjenesten er anonym, kostnadsfri, tilgjengelig hele døgnet og deres medarbeidere har taushetsplikt. Snakk også gjerne med din fastlege for profesjonell oppfølging og/eller svar på spørsmålene dine. Med omtanke og hilsen, Matas, moderator.
Fremhevede innlegg