Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, nå som det er studiestart for mange kjenner jeg mye på utdannings press.. jeg har fagbrev og en jobb jeg trives veldig i men foreldrene mine og andre i familien maser mye om når jeg har tenkt til å ta mer utdannelse osv.. synes at det begynner å bli veldig slitsomt og det fører til at jeg trekker meg litt mer for meg selv da det er slitsomt i lengden.. det får meg til å føle at jeg aldri blir god nok med mindre jeg tar en 5 årig utdannelse med master 

Anonymkode: 3aadb...c7b

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fagbrev er sikkert fint i noen år når man er ung, men det er lurt å tenke på fremtiden. Flere og bedre muligheter, bedre lønn, større muligheter for utvikling etc. Å ta utdannelse er aldri dumt :)

Anonymkode: a808e...086

AnonymBruker
Skrevet

Er du i en sikker jobb? Folk tar utdannelse senere i livet hvis de vil det. Latterlig å pakke på folk høyere utdannelse hvis det ikke er behov for det. Vi trenger folk i yrkesfagene også. 

Anonymkode: 38bf8...99f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg skjønner at du kjenner på presset.

Det er imidlertid viktig at du følger din egen magefølelse, og din egen vei her i livet. Det er bare du som kjenner hva som føles riktig for deg, og det er du som skal leve med dine valg. Ut ifra det du skriver høres det ut som at du vet hva som er riktig for deg. 

Og veien du har valgt er en fin retning å gå! Du har fagbrev og du har jobb! Når du trives oppå det hele (som er det aller viktigste), så har du egentlig alt du trenger. Det er ikke alle som er så heldige å ha funnet noe de trives med, men det har du, så hold på det. 

Du må huske på at det aldri lønner seg å ta en annen vei, fordi andre mener det. Hadde du valgt videre utdanning på grunn av andres ønsker, ville det festet seg som en klump i magen din, og føltes feil. Resultatet ville heller ikke blitt godt - som sagt er trivsel viktigst, og man gjør det bra når man driver med noe man liker.

Jeg forstår likevel at du kjenner på presset. Når man er voksen kommer det situasjoner hvor ens grenser blir satt på prøve. Det er ubehagelig, men da er man nødt til å ta kampen og stå opp for seg selv. Nå er du i en sånn situasjon, og det riktige her vil være å ta et tydelig standpunkt, sette en grense, og formidle det til de rundt deg. Gi dem et endelig svar og formidle at du ikke er åpen for diskusjon.

Lytt til din egen magefølelse.

Anonymkode: 7c367...bd8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

nei nei ikke ta utdanning hvis DU ikke er motivert. Fagbrev er godt nok. 

Anonymkode: 7d066...130

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg glemte å legge til det som også noen andre her nevner; det er aldri for sent å utdanne, eller videreutdanne, seg. Jeg vet om mange som velger å omskolere seg i voksen alder, eller bygge på kompetansen sin i voksen alder. Da jeg studerte var det også flere voksne som studerte med meg. Det er jo aldri for sent, så det er ikke verre enn at du velger å studere den dagen du eventuelt skulle få lyst.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei.

Jeg skjønner at du kjenner på presset.

Det er imidlertid viktig at du følger din egen magefølelse, og din egen vei her i livet. Det er bare du som kjenner hva som føles riktig for deg, og det er du som skal leve med dine valg. Ut ifra det du skriver høres det ut som at du vet hva som er riktig for deg. 

Og veien du har valgt er en fin retning å gå! Du har fagbrev og du har jobb! Når du trives oppå det hele (som er det aller viktigste), så har du egentlig alt du trenger. Det er ikke alle som er så heldige å ha funnet noe de trives med, men det har du, så hold på det. 

Du må huske på at det aldri lønner seg å ta en annen vei, fordi andre mener det. Hadde du valgt videre utdanning på grunn av andres ønsker, ville det festet seg som en klump i magen din, og føltes feil. Resultatet ville heller ikke blitt godt - som sagt er trivsel viktigst, og man gjør det bra når man driver med noe man liker.

Jeg forstår likevel at du kjenner på presset. Når man er voksen kommer det situasjoner hvor ens grenser blir satt på prøve. Det er ubehagelig, men da er man nødt til å ta kampen og stå opp for seg selv. Nå er du i en sånn situasjon, og det riktige her vil være å ta et tydelig standpunkt, sette en grense, og formidle det til de rundt deg. Gi dem et endelig svar og formidle at du ikke er åpen for diskusjon.

Lytt til din egen magefølelse.

tusen takk for så fint og gjennomtenkt svar både fra deg og andre. Men glemte å nevne hva jeg har fagbrev i, det er jo litt sentralt. Har fagbrev som helsefagarbeider så det er jo alltid kjempe lett å få jobb! Og har en veldig bra turnus og hvor jeg får mye fri som er veldig deilig og gir en bedre balanse mellom jobb og fritid. Får for eksempel en uke fri av og til i turnusen. 

tenker kanskje på sikt å ta fagskole og som for eksempel videreutdannelse innen psykiatri, miljøarbeid eller lignende.

AnonymBruker
Skrevet

Hei, nå som det er studiestart for mange kjenner jeg mye på utdannings press.. jeg har fagbrev og en jobb jeg trives veldig i men foreldrene mine og andre i familien maser mye om når jeg har tenkt til å ta mer utdannelse osv.. synes at det begynner å bli veldig slitsomt og det fører til at jeg trekker meg litt mer for meg selv da det er slitsomt i lengden.. det får meg til å føle at jeg aldri blir god nok med mindre jeg tar en 5 årig utdannelse med master 

Hvorfor føle du deg presset? Stå opp for deg selv, din fagkompetanse og trivsel i yrket! Familien kan komme med innspill ja men valget tar du selv! 

Vær stolt som fagperson! 

Norge vil alltid ha bruk for faglært arbeidskraft som tømrere, rørleggere,helsefagarbeidere, barne og ungdomsarbeidere, barnehagemedarbeidere, miljøarbeidere for å nevne noen. 

Anonymkode: 7e01f...499

AnonymBruker
Skrevet

Fagbrev er sikkert fint i noen år når man er ung, men det er lurt å tenke på fremtiden. Flere og bedre muligheter, bedre lønn, større muligheter for utvikling etc. Å ta utdannelse er aldri dumt :)

Anonymkode: a808e...086

Hva skjer i kommune Norge da hvis stadig flere velger høyere utdanning? 

En stor gruppe arbeidsinnvandrere fra spesielt Polen har returnert til hjemlandet sitt etter en økonomisk vekst der. 

Hvor skal Norge hente arbeidstyrken fra da hvis det blir færre fagarbeidere?

Anonymkode: 7e01f...499

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

tusen takk for så fint og gjennomtenkt svar både fra deg og andre. Men glemte å nevne hva jeg har fagbrev i, det er jo litt sentralt. Har fagbrev som helsefagarbeider så det er jo alltid kjempe lett å få jobb! Og har en veldig bra turnus og hvor jeg får mye fri som er veldig deilig og gir en bedre balanse mellom jobb og fritid. Får for eksempel en uke fri av og til i turnusen. 

tenker kanskje på sikt å ta fagskole og som for eksempel videreutdannelse innen psykiatri, miljøarbeid eller lignende.

Gro litt bein i nesen og stå opp for deg selv da! Utdannelsen din er mer enn bra nok! Be dem om å slutte å mase, si at dette er et ikke-tema og begynn å snakk om noe annet! Hver gang de tar opp temaet begynner du å snakke om noe helt annet. Få dem til å skjønne at dette ikke er noe du er villig til å diskutere!

Anonymkode: 833e9...65c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...