Gå til innhold

Levering på SFO er vanskelig

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Skolestarter her i hus, og det går egentlig supert. Hun trives, vil ikke være med oss hjem, gleder seg hver morgen og de ansatte bekrefter at hun har det fint. Men akkurat i det jeg skal gå etter å ha levert henne, klamrer hun seg fast i meg og sier at jeg ikke må gå. Det kan komme noen tårer. Jeg synes dette er veldig vanskelig og vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det. Levering kunne tidvis være vanskelig i barnehagen også, men der var det mer kultur for det og vi hadde god dialog med de ansatte. 

Barnet mitt har blitt godt kjent med de voksne og omtrent alle barna, men er selve overgangssituasjonen hun synes er vanskelig. Vi har lurt litt på om vi skal bli med henne inn i klasserommet i et par min for å hjelpe henne i gang, men er også her redd for å gjøre oss selv en bjørnetjeneste.

Er det noen som har tips eller triks, erfaringer eller hva som helst? Kanskje det blir enklere når skolen starter og det er mer struktur og forventninger fra start? Hun trives godt med struktur, og gleder seg veldig til skolestart. 

Tar i mot alt med stoooor takk, for dette synes jeg faktisk er ganske vanskelig. 

Anonymkode: e2b29...7e5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er nok veldig vanlig og går seg som regel til ethvert. Men vet hvor vanskelig det kan være å stå i det. 

Her hjalp det å informere de sfo-ansatte om det, slik at de kunne være litt ekstra bevisste på å inkludere henne med de andre når hun kom. F.eks. «Se, her sitter Nora og Lea og lager papirdukker. Vil du bli med»? Da ble det raskt bedring. 

• Liker 1
Skrevet

La henne møte en voksen, at hun kan sitte på et fang,eller holde hender med en som jobbet der.

Min hadde det slikt i 1 og 2 klasse.. serlig etter ferie og sykdom 

Da gir jeg litt kos etc så spør jeg hvem voksen hun vil til.. går til den person og sier hade.

IKKE bli med inn i klasserommet, kom litt tidligere når hun begynner på skolen slikt at hun rekker 15-20 min med sfo før timen begynner.

Og vi må være litt tøffe, gi kos etc..men so at når begynner sfo/ skolen og mamma må gå

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hei! Skolestarter her i hus, og det går egentlig supert. Hun trives, vil ikke være med oss hjem, gleder seg hver morgen og de ansatte bekrefter at hun har det fint. Men akkurat i det jeg skal gå etter å ha levert henne, klamrer hun seg fast i meg og sier at jeg ikke må gå. Det kan komme noen tårer. Jeg synes dette er veldig vanskelig og vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det. Levering kunne tidvis være vanskelig i barnehagen også, men der var det mer kultur for det og vi hadde god dialog med de ansatte. 

Barnet mitt har blitt godt kjent med de voksne og omtrent alle barna, men er selve overgangssituasjonen hun synes er vanskelig. Vi har lurt litt på om vi skal bli med henne inn i klasserommet i et par min for å hjelpe henne i gang, men er også her redd for å gjøre oss selv en bjørnetjeneste.

Er det noen som har tips eller triks, erfaringer eller hva som helst? Kanskje det blir enklere når skolen starter og det er mer struktur og forventninger fra start? Hun trives godt med struktur, og gleder seg veldig til skolestart. 

Tar i mot alt med stoooor takk, for dette synes jeg faktisk er ganske vanskelig. 

Her gjør det vondt verre å bli med inn, så ville ikke ha gjort det 

AnonymBruker
Skrevet

Hei, tusen takk for svar! Det hjelper veldig. Et par oppfølgingsspørsmål: er det alltid en voksen tilgjengelig for dere i disse situasjonene? 
Og til dette med å bli med inn. Vi har ikke forsøkt å bli med inn enda, men har tenkt at det kunne hjelpe dersom hun synes overgangen er vanskelig fordi hun synes det er utfordrende å komme i gang med noe. Derfor tenkte vi at dersom vi hjalp henne med det, så ble overgangen lettere når hun faktisk var i en aktivitet. Er veldig interessert i å høre hvorfor dere tenker det gjør vondt verre; ikke fordi jeg nødvendigvis er uenig men fordi jeg fremdeles er på hypotetiske scenarioer jeg ikke vet om jeg har tenkt nøye nok gjennom. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hei, tusen takk for svar! Det hjelper veldig. Et par oppfølgingsspørsmål: er det alltid en voksen tilgjengelig for dere i disse situasjonene? 
Og til dette med å bli med inn. Vi har ikke forsøkt å bli med inn enda, men har tenkt at det kunne hjelpe dersom hun synes overgangen er vanskelig fordi hun synes det er utfordrende å komme i gang med noe. Derfor tenkte vi at dersom vi hjalp henne med det, så ble overgangen lettere når hun faktisk var i en aktivitet. Er veldig interessert i å høre hvorfor dere tenker det gjør vondt verre; ikke fordi jeg nødvendigvis er uenig men fordi jeg fremdeles er på hypotetiske scenarioer jeg ikke vet om jeg har tenkt nøye nok gjennom. 

Kan godt henne det fungerer for dere. Du kjenner ditt barn best, og vil du prøve det ut så gjør det. Hos oss gjorde det nok situasjonen litt mer vanskelig og langtrukken, men det kan jo være forskjellig fra barn til barn. Er det noen andre barn dere kan gå sammen med/komne samtidig til sfo med? 

Ikke alltid den samme voksne har vært tilgjengelig, men da har de andre hjulpet litt til. Vi har vært heldige med vår SFO siden det er mange av de samme ansatte som er der og flere av de har lang erfaring. I tillegg var vi ofte der som noen av de første, da var det litt lettere å få hjelp av de ansatte.   

Endret av Sandie
AnonymBruker
Skrevet

Er hun blitt kjent med noen? I så fall, kan dere avtale med foreldrene å levere samtidig 😊 Min hadde første dag i dag, og vi avtale å møtes på en lekeplass rett ved skolen, så tok barna følge i lag. 

Anonymkode: 1b3d2...511

AnonymBruker
Skrevet

Vi går allerede med en god venninne av min datter, og de er begge i godt humør, tuller og tøyser hele veien frem til garderoben og helt til selve avskjeden. Gjelder kun mitt barn, venninnen klarer det fint (og er utrolig grei med mitt barn i overgangen, holder henne i hånden, gir henne klem osv). 

Selv om det strider litt i mot, så maser mitt barn veldig om å få gå til skolen selv. Gleder meg litt til hun er klar for dette, kanskje det blir enklere (mitt barn er VELDIG ulikt når vi foreldre er tilstede vs når hun er alene). I tillegg håper jeg som sagt det kanskje blir enklere å levere henne til første time, ettersom hun da kanskje kommer inn til mer struktur og satte forventninger (aner ikke hvordan første time er i første klasse, kanskje det er likere sfo enn jeg forventer). 

Vi kan prøve å levere tidligere å få en voksen til å ta hånd om henne. Baksiden av den medaljen er at vi kanskje ikke kan gå med venninnen, eller at det enda kanskje ikke er barn hun har blitt godt kjent med tilstede enda. Tusen tusen takk for alle svar her, synes dette er ganske kjedelig (kanskje spesielt siden jeg opplever at hun trives så godt ellers; hvis det ikke var tilfellet hadde jeg i hvertfall forstått det bedre -- selv om jeg selvfølgelig er glad for at hun virker til å trives til tross for disse overgangene) :(

AnonymBruker
Skrevet

Det går som regel fort over etter at du har dratt🩷 du kan jo be de ansatte sende deg en melding og oppdatere ståa? Det beste er å ikke drøye avskjeden, gjør det kort og enkelt selv om det sikkert svir i mammahjertet🫶🏼 men dette går seg til! 

Anonymkode: 52319...a3f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...