Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest baby-E
Skrevet

Hei!

Jeg sitter og jobber med en oppgave og trenger en god definisjon på en narkoman.

Noen som tilfeldigvis sitter med en bra?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet
Hei!

Jeg sitter og jobber med en oppgave og trenger en god definisjon på en narkoman.

Nei, men trenger det være så komplisert?

Hva med "en person som er eller har vært avhengig av narkotika"?

Gjest gjest1
Skrevet
Nei, men trenger det være så komplisert?

Hva med "en person som er eller har vært avhengig av narkotika"?

Ville kuttet ordene "eller har vært" i definisjonen over.

Gjest baby-E
Skrevet (endret)

takk for det, men trenger en kilde....kan jo ikke skrive

Narkoman: en som er avhengig av narkotika (Kvinneguden, KG, 2006) ;)

Endret av baby-E
Skrevet

Jeg leste en gang at en narkoman er en som bruker eller har et avhengighetsbehov til narkotika. Man kan altså være narkoman selv om man ikke bruker narkotika, men man er nødvendigvis ikke narkoman resten av livet selv om man har vært det.

Skrevet

Obs obs. Vi fikk ikke bruke leksikon og ordbker for å definere ord. Kun fagbøker.

Skrevet
Hei!

Er det ikke når du har gjort deg avhengi av stoffet?

Skrevet

narkoman: person som er avhengig av narkotika

narkotika: opprinnnelig en substans som fremkaller søvn eller begrenset påvirkning av bevissheten,nå et juridisk begrep som omfatter preparater som omfattes av internasjonale narkotikakonvensjoner eller er oppført på nasjonale narkotikafortegnelser.

( Medisinsk ordbok 2004, 6.utgave) Kunskapsforlaget, Oslo

Kommer den under fagbøker?

Skrevet

Den kommer under fagbok ja, gjest :)

Skrevet
Hei!

Her har du en definisjon. Du får pynte litt på ordene så du får det høytidelig nok, og salgbart.

"En narkoman er det samme som junkie på engelsk. Narkiss er et annet vanlig ord på norsk. Betegnelsen brukes om personer som bruker opiater og syntetiske derivater av naturlig forekommende opiater (opioider) til annet formål enn medisinsk terapi, på en måte som er knyttet til psykisk og fysisk avhengighet. Personene går oftest i slitte jeans, 80 talls klær, har hockeysveis og caps med emblemet til et middels dårlig amerikansk basketballag og får masse koselige sykdommer som følge av sprøytedeling, bla bakteriell endokarditis, HIV, Hepatitt B og C, og sepsis og whatever. De framstår stort sett som ekstremt usympatiske og egoistiske, og stikker gjerne ned drittunger for å få penger til stoffet sitt."

Skrevet

Willy Pedersen feks. har mange definisjoner som går på rusavhengighet, og andre typer rusproblematikk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...