AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #1 Skrevet 15 timer siden Hvem henvender man seg til når privatøkonomien ikke går rundt? Hvem kan man kontakte? Anonymkode: 3d730...5cb
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #2 Skrevet 15 timer siden Kommer vel an på hvor skakk-kjørt den er. Når det har gått skikkelig galt er siste utvei er gjeldsordning. Om problemet er at du aldri har nok til å betale ned kredittkortet, men sånn ellers går det rundt, så er det mer viktig å jobbe med seg selv og eget forbruk. Anonymkode: 9e387...3fe
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #3 Skrevet 15 timer siden Nav har gjeldsrådgivning: https://www.nav.no/okonomi-gjeld Anonymkode: fcb7c...33b 1
Brunello Skrevet 15 timer siden #4 Skrevet 15 timer siden I utgangspunktet seg selv. Selvransakelse er ofte løsningen. Dersom det viser seg å være helt håpløst, er sosialhjelp en akutt løsning. 1
Snok1 Skrevet 15 timer siden #5 Skrevet 15 timer siden Er dette et fremtidig problem som du ser på forhånd, eller står du i en krise?
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #6 Skrevet 14 timer siden Snok1 skrev (55 minutter siden): Er dette et fremtidig problem som du ser på forhånd, eller står du i en krise? Jeg står i krise nå. Jeg ser at jeg må flytte, og jeg må selge bilen, men jeg trenger et ekstra lån for å selge bilen. Med bil unngår jeg bensinutgifter, reparasjoner, service og eu-kontroll. Jeg må finne rimeligere leie bosted og bo nærmere jobben, da trenger jeg ikke å pendle. Da blir fokuset å ha et forbrukslån og betale det ned jevnlig. Anonymkode: 3d730...5cb
Hololo Skrevet 13 timer siden #7 Skrevet 13 timer siden I utgangspunktet er det eget ansvar og ingen man kan kontakte for å fikse ting for deg, nav har gratis gjeldsrådgiver man som kan bistå, evt er det mulig å søke om sosialstønad om du ikke har penger til mat. Bolig må du finne selv, du kan søke om kommunal bolig om du har rett på det(usikker hvordan det fungere) evt gjeldsordning om du er i en posisjon der du har gammel gjeld som du ikke vil få mulighet til å nedbetale. Hvorfor trenger du ekstra lån for å selge bilen? 1
Million Skrevet 13 timer siden #8 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg står i krise nå. Jeg ser at jeg må flytte, og jeg må selge bilen, men jeg trenger et ekstra lån for å selge bilen. Med bil unngår jeg bensinutgifter, reparasjoner, service og eu-kontroll. Jeg må finne rimeligere leie bosted og bo nærmere jobben, da trenger jeg ikke å pendle. Da blir fokuset å ha et forbrukslån og betale det ned jevnlig. Anonymkode: 3d730...5cb Hvorfor må du ta et forbrukslån for å selge bilen? Mener du at du sitter igjen med usikret gjeld på den etter at den er solgt pga verditap pga alder på bilen? Hvorfor ikke skrive ned her i tråden inntekter og utgifter, alt du kan komme på. Og om du har mulighet til å ta en ekstrajobb eller jobbe overtid for å nedbetale ev gjeld fortere, for å komme ovenpå igjen? 1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #9 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg står i krise nå. Jeg ser at jeg må flytte, og jeg må selge bilen, men jeg trenger et ekstra lån for å selge bilen. Med bil unngår jeg bensinutgifter, reparasjoner, service og eu-kontroll. Jeg må finne rimeligere leie bosted og bo nærmere jobben, da trenger jeg ikke å pendle. Da blir fokuset å ha et forbrukslån og betale det ned jevnlig. Anonymkode: 3d730...5cb Prøv søketjenester som f.eks LENDO, så kan du få tilbud om refinansiering og evt et lite ekstra lån slik at du kan få betalt ned billånet før du selger bilen. Anonymkode: f126b...4e6
Snok1 Skrevet 13 timer siden #10 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg står i krise nå. Jeg ser at jeg må flytte, og jeg må selge bilen, men jeg trenger et ekstra lån for å selge bilen. Med bil unngår jeg bensinutgifter, reparasjoner, service og eu-kontroll. Jeg må finne rimeligere leie bosted og bo nærmere jobben, da trenger jeg ikke å pendle. Da blir fokuset å ha et forbrukslån og betale det ned jevnlig. Anonymkode: 3d730...5cb OK. Du forutser er fremtidig problem, du er altså ikke i en akutt kredittkrise. Da har du fremdeles et handlingsrom og du har en plan. Det er bra! Hvorfor må du låne penger for å selge bilen?
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #11 Skrevet 13 timer siden Snok1 skrev (3 minutter siden): Hvorfor må du låne penger for å selge bilen? Nå er ikke jeg TS, men har selv en bil som i perioder har hatt lavere verdi enn gjenværende lån (har derfor betalt inn ekstra på lånet). Så lenge långiver har pant i bilen så blir man nødt til å cashe ut hele lånet før man selger for å unngå inkassokrav. Jeg tipper det er noe sånt som er tilfelle hos TS. Anonymkode: f126b...4e6
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #12 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Prøv søketjenester som f.eks LENDO, så kan du få tilbud om refinansiering og evt et lite ekstra lån slik at du kan få betalt ned billånet før du selger bilen. Anonymkode: f126b...4e6 Jeg vet jo ikke enda hvilken pris bilen kan bli solgt for. Anonymkode: 3d730...5cb
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #13 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Nå er ikke jeg TS, men har selv en bil som i perioder har hatt lavere verdi enn gjenværende lån (har derfor betalt inn ekstra på lånet). Så lenge långiver har pant i bilen så blir man nødt til å cashe ut hele lånet før man selger for å unngå inkassokrav. Jeg tipper det er noe sånt som er tilfelle hos TS. Anonymkode: f126b...4e6 ny kjøper vil jo ikke ha lån på bilen, derfor må jeg få avklart det med banken, men jeg trenger å låne penger for betale hele summen på billånet. Anonymkode: 3d730...5cb
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #14 Skrevet 13 timer siden Snok1 skrev (40 minutter siden): OK. Du forutser er fremtidig problem, du er altså ikke i en akutt kredittkrise. Da har du fremdeles et handlingsrom og du har en plan. Det er bra! Hvorfor må du låne penger for å selge bilen? lån og verdi er ikke det samme. Dermed må jeg betale til banken det som blir igjen av det som bilen blir solgt for. Anonymkode: 3d730...5cb
Snok1 Skrevet 12 timer siden #15 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (27 minutter siden): ny kjøper vil jo ikke ha lån på bilen, derfor må jeg få avklart det med banken, men jeg trenger å låne penger for betale hele summen på billånet. Anonymkode: 3d730...5cb Avtal innbetaling av kjøpesum med banken, så sletter de fordringen på bilen og garanterer dette overfor kjøper. Enklere og billigere enn å ta opp nytt lån. Dette fikser du. Det er ikke lett, men du har en god plan.
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #16 Skrevet 12 timer siden Ville ikke kjøpt bil med heftelser selv. Lånet bør være borte, hvis ikke finnes det 100 andre biler å kjøpe. Anonymkode: 4f451...4ba
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #17 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg står i krise nå. Jeg ser at jeg må flytte, og jeg må selge bilen, men jeg trenger et ekstra lån for å selge bilen. Med bil unngår jeg bensinutgifter, reparasjoner, service og eu-kontroll. Jeg må finne rimeligere leie bosted og bo nærmere jobben, da trenger jeg ikke å pendle. Da blir fokuset å ha et forbrukslån og betale det ned jevnlig. Anonymkode: 3d730...5cb Dette forstår jeg ingenting av... Men uansett, en økonomi i minus, ja da må du snakke med deg selv og gjøre nødvendige endringer så det slutter å gå i minus da. Ved enorm gjeld kan du søke gjeldsrådgivning hos NAV. Du kan uansett spørre om råd der. Men det beste normalt sett er å sette alle andre utgifter helt på minimum, kun overlevelse, og betal ned gjelden den tiden det tar, og så stable økonomien på beina igjen. Uansett ingen som gjør dette for deg, du må faktisk gjøre det selv. Anonymkode: 12c1c...019
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå