Gå til innhold

Offentlig vgs vs privat skole vgs

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei alle sammen!

Jeg er en amisøs person, og ønsker å studere medisin, helst i Norge. Jeg skal starte på offentlig vgs, ettersom jeg er på ventelisteplass på privatskole.

Har noen noen erfaringer med offentlig skole? Stemmer det at man har besre sjangser hvis man går på privat for å få høye karakterer? Og har jeg sjangs for å få høyt nok snitt, med tanke på at lærere er veldig strenge på offentlig?

Tusen takk.

Anonymkode: dae70...958

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lærere er like forskjellige som deg og meg. Jeg gikk på privat videregående, en i klassen sluttet og begynte helt på nytt på offentlig fordi hun fikk så dårlige karakterer (altså, istedenfor å begynne i tredje begynte hun i første på nytt). Og hun hadde seks i snitt på ungdomsskolen og var veldig skoleflink. På den nye skolen fikk hun igjen seks i snitt i stort sett alle fag. Så hun var åpenbart utsatt for trynekarakterer fra flere av lærerne, vi gikk på en sær skole med enda særere lærere. Og takket være det valget kom hun inn på medisin slik planen hennes var.

Anonymkode: 0ad7a...92f

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det veldig åpenbare svaret er at karakterene dine først og fremst er avhengig av din egen arbeidsinnsats og evner. Så finnes det gode og dårlige lærere, skoler og klasser, men i Norge er det ingen generell kvalitetsforskjell på offentlige og private skoler. 

Endret av Daria
  • Liker 7
Skrevet

Lærere er ikke veldig strenge på offentlig, men karakterene kommer ikke gratis. Det gjør de vel ikke noe sted. 

Jeg vil heller da anbefale deg å søke deg til en lavsnittskole, f.eks Hellerud i Oslo. Der kan man lett bli lærerens favoritt. Egentlig spiller det ingen rolle hvor du går på skole så lenge du blir lærerens favoritt. 

Jeg gikk på Nydalen og der er det hard kamp om 6ere. Så byttet jeg til en lavsnittsskole og fikk enkelt 6ere. Men pass opp for bitre lærere som ikke vil gi deg toppkarakter uansett hva du gjør, fordi "man kan alltid bli bedre". Dokumenter gjennom skoleåret hvis en lærer konsekvent gir deg f.eks 5, 5.5, 5-6 istedenfor 6, uten å gi deg konkrete tilbakemeldinger på hva du kan bli bedre på. Da kan du lage sak i slutten av året hvis de setter deg på 5.

Vil også anbefale deg å utveksle til utlandet i Vg2. I mange land er systemene så forskjellig fra Norge (som f.eks Australia eller USA), at du blir satt som "Godkjent" istedenfor tallkarakterer. Så du blir i praksis fritatt for Kjemi 1, Fysikk 1 og R1. Er du smart tar du også Biologi 1. Da bruker du Vg3 på Bio 2 og Kjem 2 og et annet enkelt valgfag. 

Husk også at opptakssystemene er i endring så du får ikke uttelling for å ta Fysikk 2 eller R2 (jeg ville styrt unna).

Hilsen medisinstudent i utlandet :)

Anonymkode: 308ae...e09

• Hjerte 1
Skrevet

Min datter gikk på privat videregående, og de var like strenge på karakterer der, som i offentlig videregående. Men det er muligens et bedre læremiljø. Både bedre, mer engasjerte lærere. Og siden det er høyt snitt for å komme inn, så går det mange smarte der, som jobber hardt for å få toppkarakterer, da de vil inn på bra studier. Min datter trivdes godt.

Anonymkode: 316ad...3ad

Skrevet

Jeg gikk på en liten privat VGS i Oslo for 20 år siden. Flere av elevene samarbeidet med venner som gikk på andre skoler, og skrev oppgaver sammen eller kjøpte andres oppgaver. Det var helt vilt hvor stor spredningen var i karakterer for samme oppgaven! Samme oppgave som hadde fått en 3-er på vår skole fikk en 6-er på en offentlig skole øst i byen.

Anonymkode: 0efba...295

• Liker 1
Skrevet

Det har ikke noe å si om du går privat eller offentlig, du må uansett lære deg pensum. Og gjør du ikke det skal du slite godt hvis du kommer innpå medisin, for da mangler du plutselig kunnskap. Det trekkes hver år ut elever til eksamen både på offentlig og private vgs, så kan man sammenligne med standpunkt for å si om skolen er innenfor normalvariasjon eller for snill med karakterene. For snille karakterer fører til påpakk, og for de private kan det bli trøbbel med å drifte. Så gå der du skal, lær det du skal, så får du karakteren du fortjener, 

Anonymkode: a351f...64a

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei alle sammen!

Jeg er en amisøs person, og ønsker å studere medisin, helst i Norge. Jeg skal starte på offentlig vgs, ettersom jeg er på ventelisteplass på privatskole.

Har noen noen erfaringer med offentlig skole? Stemmer det at man har besre sjangser hvis man går på privat for å få høye karakterer? Og har jeg sjangs for å få høyt nok snitt, med tanke på at lærere er veldig strenge på offentlig?

Tusen takk.

For en del år siden så var det enklest å få høyere karakterer på Hellerud VGS fordi den var en upopulær Oslo Øst skole. Det var hundre ganger lettere å bli best i  klassen der enn det var på Oslo  katedralskole, og følgelig lande masse seksere.

Endret av I Grosny
  • Liker 3
Skrevet

Min datter gikk på privat videregående, og de var like strenge på karakterer der, som i offentlig videregående. Men det er muligens et bedre læremiljø. Både bedre, mer engasjerte lærere. Og siden det er høyt snitt for å komme inn, så går det mange smarte der, som jobber hardt for å få toppkarakterer, da de vil inn på bra studier. Min datter trivdes godt.

Her i byen er det et par fylkeskommunale vgs som har høyt snitt, og det er heller de som ser at de ikke vil få høyt nok snitt til disse som søker seg til de private videregående skolene.

Anonymkode: c85b3...fa0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det å få gode karakterer er opp til deg til syvende og sist.

når det er sagt så tror jeg det er lettere å få gode karakterer på en skole der ikke alle andre også er "flinkiser" samtidig så er det positivt for læringsmiljøet at det er mange ambisiøse elever sammen. Og mer arbeidsro.

Anonymkode: 13ed0...7dc

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Her i byen er det et par fylkeskommunale vgs som har høyt snitt, og det er heller de som ser at de ikke vil få høyt nok snitt til disse som søker seg til de private videregående skolene.

Anonymkode: c85b3...fa0

Her er det den private, som har høyest snitt for å komme inn. Den mest populære offentlige videregående skolen, ligger en karakter under på snitt for å komme inn.

Skrevet

Vår erfaring er at det er større lærertetthet på private skoler, hvilket betyr mer tid til elevene. Her fikk elevene også utdelt en mentor hver blant lærerne og mentor hadde tett oppfølging av sine elever også ut over det faglige. At en lærer tar seg tid til å høre hvordan elevene har det også utenom skolen er ikke vanlig i offentlig skole. Private skoler har gjerne høyt snitt blant elevene, noe som også tiltrekker seg dyktige lærere. Er jo en drøm for mange lærere å undervise elever som faktisk er interessert og engasjert og ikke alltid bruke mest tid på å dra med de svake elevene, som heller ikke er så interessant. Her var snittet på elevene 5,2 fra ungdomsskolen for å komme inn på den private skolen. Mine barn hadde 5,9 ut fra både ungdomsskolen og videregående. Og de trivdes veldig mye bedre på vgs med likesinnede hvor de slapp unna alle disgnosebarna som ødela læringsmiljøet på ungdomsskolen.

Anonymkode: ad1f5...39b

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.8.2026 den 15.07):

Hei alle sammen!

Tusen takk.

Om du vurderer privat skole bør du lese deg opp ang "ordinært førstegangsvitnemål på lik linje med offentlige skoler". Jeg vet at en privat vgs dreit seg ut ang dette skoleåret 2025/2026, det gikk dessverre direkte ut over elevene. 

Skrevet

Vår erfaring er at det er større lærertetthet på private skoler, hvilket betyr mer tid til elevene. Her fikk elevene også utdelt en mentor hver blant lærerne og mentor hadde tett oppfølging av sine elever også ut over det faglige. At en lærer tar seg tid til å høre hvordan elevene har det også utenom skolen er ikke vanlig i offentlig skole. Private skoler har gjerne høyt snitt blant elevene, noe som også tiltrekker seg dyktige lærere. Er jo en drøm for mange lærere å undervise elever som faktisk er interessert og engasjert og ikke alltid bruke mest tid på å dra med de svake elevene, som heller ikke er så interessant. Her var snittet på elevene 5,2 fra ungdomsskolen for å komme inn på den private skolen. Mine barn hadde 5,9 ut fra både ungdomsskolen og videregående. Og de trivdes veldig mye bedre på vgs med likesinnede hvor de slapp unna alle disgnosebarna som ødela læringsmiljøet på ungdomsskolen.

Anonymkode: ad1f5...39b

Dette er det motsatte av min erfaring. På de private skolene jeg har gått på må man betale for ekstraundervisning, for veiledningssamtale osv. Helt motsatt av hva jeg har hørt fra de som gikk på offentlig skole. På offentlig skole har skolen et ansvar for elevene, må lage planer, ha PP-tjeneste og helsesøster, idrettsdag og sosiale eventer, fokus på det psykososiale osv, mens på privat skole presser de deg ut hvis du trekker ned snittet. De bruker ikke ressurser på deg om du trekker ned snittet.

• Liker 1
Skrevet

Jeg gikk på offentlig vgs og også 2 år på en såkalt privatskole. Privatskolen bestod av dårlige lærere, gym læreren kalte vi "pedo", han likte feste med elever....Rektor var og en gammel gris som sikla på oss i miss sixty jeans (2000 tallet), lærere drakk på skoletur, vi fikk kjøpe drikke i baren på danskebåten selv om noen var 16-17 år, jeg var 18-19... halve klassen besto av hasj røykere, weirdos, psykisk syke, gravide på 16 år etc. Alle kom inn på skolen,du trengte bare betale ca 6000 pr halvt år🙈 Tivoli skole! Ingen regler. Sykt faktisk.

Kan meddele at skolen er nedlagt mange år siden😆 Tviler slike skoler finnes nå,iallefall er det sprøtt. 

Anonymkode: f902d...be7

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er det motsatte av min erfaring. På de private skolene jeg har gått på må man betale for ekstraundervisning, for veiledningssamtale osv. Helt motsatt av hva jeg har hørt fra de som gikk på offentlig skole. På offentlig skole har skolen et ansvar for elevene, må lage planer, ha PP-tjeneste og helsesøster, idrettsdag og sosiale eventer, fokus på det psykososiale osv, mens på privat skole presser de deg ut hvis du trekker ned snittet. De bruker ikke ressurser på deg om du trekker ned snittet.

På den private min datter gikk på, var det ikke sånn. Hun har ADHD og mild angst, og hun fikk veldig god oppfølging, og tilrettelegging. Og her så hadde de flere sosiale arrangement, og de dro på noen reiser. Vi var veldig fornøyde. 

Andre barnet mitt gikk på offentlig videregående, og var ikke like fornøyde der.

Skrevet

Jeg gikk både på offentlig og privat vgs. Vel og merke for 30 år siden, men snittet mitt endret seg ikke, det gjorde heller ikke innsatsen.

Det kan uansett ikke sammenlignes med dagens skoler og privatskolen hadde bare ett kull til etter oss, veldig synd egentlig.

Men man må uansett jobbe for å få til det man ønsker og vil. Ingenting bare ramler i fanget på en.

Anonymkode: 7bfba...8d5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...