Gå til innhold

Fennikel


Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta

Hva bruker dere fennikel til? Har aldri smakt det tror jeg, men har fått med meg at man kan dele den i skiver og steke den, bruke toppen i salater osv. Spennende med nytt tilbehør, men det må jo passe sammen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker å lage fennikel i butterdeigskiste som tilbehør til "finere" kjøttmiddager (f.eks. lammefilet eller vilt). Dessverre har jeg ingen eksakt oppskrift, men omtrent slik:

Lag butterdeigkister av ferdigkjøpt butterdeig. (Del hver plate i to, lag omriss til lokk ca. en cm innenfor kanten. Husker ikke i farten hvor lenge jeg pleier å steke dem, men tror det står på pakken.)

Fyll: Skjær 1-2 fennikler i tynne skiver, surr dem i smør på lav varme til de mykner litt. Tilsett litt sukker eller honning ved slutten av stekingen. Salte og pepre, og fyll i butterdeigskistene. Smuldre over litt gorgonzola eller annen blåmuggost før du legger på lokket.

Sett inn i stekeovnen noen minutter, slik at alt blir varmt og osten smelter litt.

Utrolig godt, og ser veldig imponerende ut! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg bruker fennikel mye til fisk og lyst kjøtt som svin og kylling, gjerne sammen med urter som salvie og estragon. Bruker den mye i supper og i wok, og i fiskepakker i folie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillelou

Jeg bruker det en del i salat. Grønne epler i terninger og fenikkel i tynne skiver med en enkel vinagrette er deilig til fisk.Til grillmat er det godt med fennikel og vannmelon, av og til bruker jeg bare fennikkel. Jeg syns det er godt,og dessuten er den ideell som "piknik-salat" siden den holder seg sprø og fin lenge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ovnsbakt eller grillet fennikel er nydelig til kjøtt, rå/stekt fennikel er godt i salat (gjerne couscous-salat), fennikel-/vårløkstuing er godt til kylling, fennikelsuppe er godt... for å nevne noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tynt skivet, grillet fenikkel med olje, sitron, salt og pepper er kjempegodt tilbehør både til kjøtt og fisk. Ellers er det veldig godt å forvelle fenikkel, marinere i sitron, og bruke i salat. Eller bruk fenikkel som fyll i hel fisk som grilles eller ovnsstekes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...