AnonymBruker Skrevet i går, 10:09 #1 Skrevet i går, 10:09 Vi er ganske nylig godkjent beredskapshjem gjennom privat aktør. Vi følte oss presset til å starte opp tidligere enn vi hadde tenkt fordi behovet er så enormt i følge oppdragsgiver. Godtroende som vi er tok jeg ut permisjon fra jobb og trodde vi skulle få en plassering ganske raskt. Nå har det gått uker uten at vi har fått en plassering. Er det sommeren som gjør at ventetiden blir lang? Selv om vi ikke gjør dette for pengene er det ikke bærekraftig for oss å gå så lenge uten at jeg har inntekt. Er det andre som har vært beredskapshjem og opplevd å vente lenge på plassering? Anonymkode: 92758...2ae 1
AnonymBruker Skrevet i går, 12:28 #2 Skrevet i går, 12:28 Er ikke denne store beredskapsplanen for beredskapshjem for mindreårige flykninger som kommer alene? Anonymkode: a3cd1...8b0
AnonymBruker Skrevet i går, 12:55 #3 Skrevet i går, 12:55 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi er ganske nylig godkjent beredskapshjem gjennom privat aktør. Vi følte oss presset til å starte opp tidligere enn vi hadde tenkt fordi behovet er så enormt i følge oppdragsgiver. Godtroende som vi er tok jeg ut permisjon fra jobb og trodde vi skulle få en plassering ganske raskt. Nå har det gått uker uten at vi har fått en plassering. Er det sommeren som gjør at ventetiden blir lang? Selv om vi ikke gjør dette for pengene er det ikke bærekraftig for oss å gå så lenge uten at jeg har inntekt. Er det andre som har vært beredskapshjem og opplevd å vente lenge på plassering? Anonymkode: 92758...2ae Men hvorfor har du ikke inntekt? Er det fordi du jobber privat? Et beredskapshjem skal lønnes uansett om det bor noen der eller ikke. Det er jo hele poenget, at man skal kunne hive seg rundt på noen timers varsel. Og da må man allerede være frikjøpt fra jobb. Og de aller fleste barn forsøker man å plassere i fosterhjem med en gang. Så barna slipper å flytte flere ganger Anonymkode: ddc09...e2e 4 6
AnonymBruker Skrevet i går, 15:07 #4 Skrevet i går, 15:07 Det ér stor mangel. Dermed hadde jeg aldri i verden giddet å binde meg til noen med så dårlige vilkår at du ikke får betalt for å være i beredskap. Ellers er det ikke helt uvanlig å velge bort et helt ferskt hjem om vi har flere alternativer. Utrolig mange overveldes og slutter raskt. Anonymkode: cc166...d95 2
AnonymBruker Skrevet i går, 16:08 #5 Skrevet i går, 16:08 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men hvorfor har du ikke inntekt? Er det fordi du jobber privat? Et beredskapshjem skal lønnes uansett om det bor noen der eller ikke. Det er jo hele poenget, at man skal kunne hive seg rundt på noen timers varsel. Og da må man allerede være frikjøpt fra jobb. Og de aller fleste barn forsøker man å plassere i fosterhjem med en gang. Så barna slipper å flytte flere ganger Anonymkode: ddc09...e2e I kommuner og private får man oftest kun betaling når man har plassering og står uten inntekt ellers Anonymkode: ff27f...8e5
AnonymBruker Skrevet i går, 16:08 #6 Skrevet i går, 16:08 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men hvorfor har du ikke inntekt? Er det fordi du jobber privat? Et beredskapshjem skal lønnes uansett om det bor noen der eller ikke. Det er jo hele poenget, at man skal kunne hive seg rundt på noen timers varsel. Og da må man allerede være frikjøpt fra jobb. Og de aller fleste barn forsøker man å plassere i fosterhjem med en gang. Så barna slipper å flytte flere ganger Anonymkode: ddc09...e2e Foresten er det så stor mangel på fosterhjem at de fleste må havner i beredskapshjem først og mye lenger enn ønsket Anonymkode: ff27f...8e5 2
AnonymBruker Skrevet i går, 16:10 #7 Skrevet i går, 16:10 Det er minuset med private aktører, mye bedre med Bufetat . Hvor lang tid man venter er ulikt, noen ganger ventar med 2 uker, andre ganger flere måneder Anonymkode: ff27f...8e5 2
AnonymBruker Skrevet i går, 16:16 #8 Skrevet i går, 16:16 Du skal ikke gå ut i permisjon før barnet er der. Dersom de krever det må de betale for det. Det sier seg jo selv. Anonymkode: 6063a...4b6 3 1 5
AnonymBruker Skrevet i går, 16:27 #9 Skrevet i går, 16:27 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): I kommuner og private får man oftest kun betaling når man har plassering og står uten inntekt ellers Anonymkode: ff27f...8e5 Det stemmer ikke. De soleklart vanligste er å være ansatt og ha fast lønn, ekstra under plasseringer og friperioder etter plassering med varighet avhengig av hvor lenge forrige barn bodde hos en. Anonymkode: cc166...d95 1
AnonymBruker Skrevet i går, 16:27 #10 Skrevet i går, 16:27 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du skal ikke gå ut i permisjon før barnet er der. Dersom de krever det må de betale for det. Det sier seg jo selv. Anonymkode: 6063a...4b6 Dessverre fungerer det ikke slik at det er mulig på alle arbeidsplasser å gå ut i permisjon på dagen. Jeg er lærer på privatskole og de ville aldri latt meg gå på dagen. Jeg for øvrig klar over at Bufetat har andre vilkår. Men når vi har veid plusser og minuser opp mot hverandre har vi vurdert at privat er bedre. Akkurat dette scenarioet hadde vi ikke sett for oss da det har blitt formidlet at det ikke bare mangler fosterhjem, men også beredskapshjem. Derfor lurte jeg på erfaringer på ventetid fra noen som vært beredskapshjem. Anonymkode: 92758...2ae
AnonymBruker Skrevet i går, 16:29 #11 Skrevet i går, 16:29 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det stemmer ikke. De soleklart vanligste er å være ansatt og ha fast lønn, ekstra under plasseringer og friperioder etter plassering med varighet avhengig av hvor lenge forrige barn bodde hos en. Anonymkode: cc166...d95 Lurer på hvilke private aktører som praktiserer dette? Ingen av de vi undersøkte i forkant, men har sett i ettertid at det finnes langt fler aktører enn vi var klar over. Anonymkode: 92758...2ae
AnonymBruker Skrevet i går, 16:32 #12 Skrevet i går, 16:32 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det stemmer ikke. De soleklart vanligste er å være ansatt og ha fast lønn, ekstra under plasseringer og friperioder etter plassering med varighet avhengig av hvor lenge forrige barn bodde hos en. Anonymkode: cc166...d95 Jo det stemmer , vi var i den prosessen i fjor Anonymkode: ff27f...8e5
AnonymBruker Skrevet i går, 16:33 #13 Skrevet i går, 16:33 AnonymBruker skrev (6 timer siden): permisjon fra jobb Går an å ta voksne valg. Sikre egen inntekt først. Anonymkode: 395cd...ed9
AnonymBruker Skrevet i går, 16:33 #14 Skrevet i går, 16:33 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dessverre fungerer det ikke slik at det er mulig på alle arbeidsplasser å gå ut i permisjon på dagen. Jeg er lærer på privatskole og de ville aldri latt meg gå på dagen. Jeg for øvrig klar over at Bufetat har andre vilkår. Men når vi har veid plusser og minuser opp mot hverandre har vi vurdert at privat er bedre. Akkurat dette scenarioet hadde vi ikke sett for oss da det har blitt formidlet at det ikke bare mangler fosterhjem, men også beredskapshjem. Derfor lurte jeg på erfaringer på ventetid fra noen som vært beredskapshjem. Anonymkode: 92758...2ae Som jeg har skrevet så er det varierende og det kan ta mange måneder . Anonymkode: ff27f...8e5
AnonymBruker Skrevet i går, 16:34 #15 Skrevet i går, 16:34 Sommeren er ofte en stille tid. Lite folk på jobb, familier er på ferier, skoler og barnehager er stengt, naboer er borte etc. Mye går under radaren om sommeren. Og så eksploderer det ofte når barna kommer tilbake til skolen og i barnehagene, og forteller hva de har opplevd i sommer. Anonymkode: 135ad...d5d 2 1
AnonymBruker Skrevet i går, 16:37 #16 Skrevet i går, 16:37 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Anonymkode: 92758...2ae Ingen av de private gjør det fast, men mange gjør det i enkeltkontrakter. Man må forhandle og man er - med en millimeter erfaring - ettertraktet. Alle de statlige gjør det og alle de store kommunale, samt mange av de småkommunene som idiotisk nok prøver seg på egen hånd (akkurat de anbefaler jeg ingen å ha avtaler med selv om lønnsvilkårene han være bra). Anonymkode: cc166...d95
AnonymBruker Skrevet i går, 16:38 #17 Skrevet i går, 16:38 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Dessverre fungerer det ikke slik at det er mulig på alle arbeidsplasser å gå ut i permisjon på dagen. Jeg er lærer på privatskole og de ville aldri latt meg gå på dagen. Jeg for øvrig klar over at Bufetat har andre vilkår. Men når vi har veid plusser og minuser opp mot hverandre har vi vurdert at privat er bedre. Akkurat dette scenarioet hadde vi ikke sett for oss da det har blitt formidlet at det ikke bare mangler fosterhjem, men også beredskapshjem. Derfor lurte jeg på erfaringer på ventetid fra noen som vært beredskapshjem. Anonymkode: 92758...2ae Både barnevern, politi og utdanningsinstanser er på sparebluss i sommerferien. Dermed skjer det få akuttflyttinger også. Anonymkode: cc166...d95 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 16:43 #18 Skrevet i går, 16:43 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Dessverre fungerer det ikke slik at det er mulig på alle arbeidsplasser å gå ut i permisjon på dagen. Jeg er lærer på privatskole og de ville aldri latt meg gå på dagen. Jeg for øvrig klar over at Bufetat har andre vilkår. Men når vi har veid plusser og minuser opp mot hverandre har vi vurdert at privat er bedre. Akkurat dette scenarioet hadde vi ikke sett for oss da det har blitt formidlet at det ikke bare mangler fosterhjem, men også beredskapshjem. Derfor lurte jeg på erfaringer på ventetid fra noen som vært beredskapshjem. Anonymkode: 92758...2ae Da har plussene og minusene dine veid at det er bedre å ga uten lønn i uker og måneder, fremfor å være sikret? Utrolig spesielt å velge sånn. En er aldri garantert en plassering uansett hvor mye behov det er. Anonymkode: 6063a...4b6 1
AnonymBruker Skrevet i går, 16:47 #19 Skrevet i går, 16:47 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da har plussene og minusene dine veid at det er bedre å ga uten lønn i uker og måneder, fremfor å være sikret? Utrolig spesielt å velge sånn. En er aldri garantert en plassering uansett hvor mye behov det er. Anonymkode: 6063a...4b6 Enig Anonymkode: ff27f...8e5
AnonymBruker Skrevet i går, 16:48 #20 Skrevet i går, 16:48 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da har plussene og minusene dine veid at det er bedre å ga uten lønn i uker og måneder, fremfor å være sikret? Utrolig spesielt å velge sånn. En er aldri garantert en plassering uansett hvor mye behov det er. Anonymkode: 6063a...4b6 Som sagt så er dette veldig underkommunisert fra aktøren sin side. De pushet oss til å stille oss klare så tidlig så mulig fordi behovet var så stort. De har heller aldri sagt at det er vanlig å vente i flere uker. Anonymkode: 92758...2ae
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå