AnonymBruker Skrevet 8. august #1 Skrevet 8. august Vår 8-åring skal starte i 3.klasse nå og vi er veldig i tvil om hun skal fortsette på SFO eller ikke. Hun har alltid trives på SFO, og siden hun har slitt litt sosialt har det vært et fint sted for henne å ha samvær med andre. På den annen side er hun ofte veldig sliten på ettermiddagen når hun kommer hjem fra SFO rundt kl.16:00. Det er ofte vanskelig å motivere henne til å gjøre lekser og hun sier selv hun er lei av lange dager. Jeg har mulighet for å ha en del hjemmekontor utover høsten. Jobber da fra kl.08:00 til kl.15:30. Vurderer om vi skal droppe SFO helt og la henne få komme hjem når skolen slutter i 13-tiden eller beholde SFO-plassen og la henne bli på SFO til hun selv vil dra hjem. Vi bor kun minutter unna skolen så hun kan selv gå. Utfordringen er at hun da vil bli sittende i stuen å se på tv til jeg blir ferdig på jobb. Min jobb innebærer mange teams-møter og tlf.samtaler så jeg må kunne jobbe uforstyrret. Hun har ADHD og er ikke istand til å sette seg ned å gjøre lekser eller andre ting uten at jeg hjelper henne. Har tidligere forsøkt at hun sitter sammen med meg på hjemmekontoret og tegner eller leser bok, men dette fungerer dårlig når jeg gjør konsentrasjonsarbeid. Til høsten ser det ut til at flere i klassen kommer til å droppe SFO helt. Hva ville dere gjort? Anonymkode: 13a1b...81e
Crazydoglady Skrevet 8. august #2 Skrevet 8. august Vi valgte iallefall å beholde Sfo i tredje fordi det var positivt sosialt og alternativet hadde som du sier blitt hjem å se på tv. Men vibhadde litt kortere dager. På slutten av året tror jeg vi hadde en eller to dager i uken hvor han gikk hjem rett etter skolen. Han gikk hjem kl 15 de andre dagene. 4 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #3 Skrevet 8. august Vi har sfo tre dager i uken i tredje klasse. Vår yngste starter i tredje nå. Den eldste spurte selv om å slippe sfo litt uti tredje. Han er på autismespekter og blir veldig sliten av det litt kaotiske opplegget på sfo. Så da dro han hjem og glana til vi kom hjem. Som selvsagt ikke var ønskelig, men da kunne vi si at tv-tid var over da vi kom hjem og så var ettermiddagene til andre ting. Anonymkode: 5401b...975 2
AnonymBruker Skrevet 8. august #4 Skrevet 8. august Vi droppa det , var nesten ingen fra klassen der lenger da. Anonymkode: 93371...d44 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #5 Skrevet 8. august Våre måtte gå på SFO ut 4., mente det var best ifht sosialt samvær, lek og måltid. Det var helt mulig der å sette seg ned med lekser om man ønsket det. Vi hadde en avtale siste året om at barna skulle være der til «klokkeslett» og etter det kunne de gå hjem når de selv ville (seff gi beskjed om at de gikk hjem). Anonymkode: e3896...a71 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #6 Skrevet 8. august Hba vil hun selv da? Det er jo ganske vesentlig, synes jeg. Anonymkode: 486e3...901 3
AnonymBruker Skrevet 8. august #7 Skrevet 8. august Jeg jobber på sfo og mitt tips er å avvente med å kutte ut sfo og se det litt an. Hvis alle eller de nærmeste venninnene i klassen slutter på sfo så er det jo forståelig at hun vil slutte. Men avvent litt og se hva som skjer og så kan dere jo øve litt på det å være hjemme f.eks. to dager i uka. Anonymkode: d4fc0...0f6 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #8 Skrevet 8. august Jeg har hatt to barn på SFO, og har jobbet på SFO i mange år selv. Vår eldste gikk ut 4.trinn, men hadde bare halv plass fra jul i 3.trinn. Han gikk der de siste to årene pga at vennene hans fortsatt gikk på SFO, og de hadde aktiviteter som matlaging og svømming. Yngstejenta sluttet på SFO i slutten av 3.trinn, da det knapt var noen jenter fra klassen igjen. Hun hadde da også hatt halv plass siden nyttår det året. Jeg tenker at det kan være lurt å beholde plassen frem til jul, for så å se hvor mange av hennes venner som fortsatt går på SFO. Hvis mange slutter, og hun har lite sosialt utbytte av det, så kan dere jo si opp plassen etter jul. Men jeg ville gitt det et halvt år. Jeg har sett mange tredje og fjerdeklassingee som kjeder seg i hjel på SFO, men som ikke får lov til å slutte selv om ingen av vennene deres ikke går der lenger, fordi foreldrene ikke stoler på at de klarer seg hjemme alene etter skolen. Anonymkode: 95968...587 2
AnonymBruker Skrevet 8. august #9 Skrevet 8. august Her gikk ingen på sfo i 3.klasse Anonymkode: 3d97a...f35 2
AnonymBruker Skrevet 9. august #10 Skrevet 9. august Vi hadde halv plass i tredje (det er uansett gratis?) og brukte året til å tilvenne barnet å gå hjem alene og være hjemme alene. Anonymkode: ee427...5f3 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. august #11 Skrevet 9. august Dere kan jo beholde gratisplassen også bare ser dere an. Anonymkode: 2aeca...5c2 1
AnonymBruker Skrevet 9. august #12 Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hba vil hun selv da? Det er jo ganske vesentlig, synes jeg. Anonymkode: 486e3...901 Hun har ingen formening om det. Får ikke noe klart svar når jeg spør, har prøvd flere ganger. ts Anonymkode: 13a1b...81e
AnonymBruker Skrevet 9. august #13 Skrevet 9. august Hun er nok sosial på skolen. La henne komme hjem å chille. Anonymkode: 4dc61...4c3 2
AnonymBruker Skrevet 9. august #14 Skrevet 9. august Hadde beholdt plassen men vært litt fleksibel på dager og tider. Anonymkode: 09b0a...cb1 1
AnonymBruker Skrevet 9. august #15 Skrevet 9. august Jeg tenker sfo er et mye bedre tilbud enn å sitte hjemme og se tv. Ville i hvert fall startet og se hvordan det går. Det går jo an å si opp plassen hver måned. Det er gratis. Det er ingenting å tape på å beholde plassen og se det an. Anonymkode: 06092...f8c 1 3
AnonymBruker Skrevet 9. august #16 Skrevet 9. august Her går så og si alle på SFO i 3.klasse. Men mange går hjem relativt tidlig, 15.00 eller 15.30, veldig få er til 16.30. Hvorfor må du kutte helt ut, kan hun ikke gå hjem litt tidlig? Anonymkode: dc0fc...5ec 2
AnonymBruker Skrevet 9. august #17 Skrevet 9. august Sluttet i midten av tredje, da var det nesten ingen igjen Anonymkode: 8b9e2...677
AnonymBruker Skrevet 9. august #18 Skrevet 9. august Om hun selv har lyst å gå på SFO så tenker jeg det må være fint for henne å fortsette. At hun er sliten kl. 16 tenker jeg er helt normalt. Men kan hun gå tidligere fra SFO, f.eks at hun er hjemme til kl. 15. Anonymkode: 4082a...aa0
AnonymBruker Skrevet 9. august #19 Skrevet 9. august Kan hun ikke være på sfo til sånn 15.00 / 15.30 og gå hjem selv til du er ferdig på jobb eller noe da? Anonymkode: c31ea...dd8 1
AnonymBruker Skrevet 9. august #20 Skrevet 9. august Du skriver at hun er på sfo til kl 16, og at hun er sliten av lange dager. Hadde det vært et alternativ med å gå hjem alene kl 15? Gjør det noe om hun ser tv den timen? Gjør de noe veldig fornuftig den timen mellom 15 og 16? Spør fordi jeg har vekslende erfaring med Sfo og hva de fyller dagene med. Her hos oss gikk alle fullt på Sfo ut 2. Klasse, og så fadet det gradvis ut i halve 3. Da var det store nok til å ordne seg selv hjemme. Anonymkode: 864b2...9a3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå