Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei 😊 

Har vært arving i ett dødsbo der eiendom er solgt i juni, overtakelse nærmer seg nå. Hvor lang tid kan jeg regne med at det tar med oppgjør etter overtakelsedagen? Noen erfaringer? 😉 

Anonymkode: 93a7d...2e5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kan ta fra 1-3 uker før pengene er på konto. Er du enearving, så slipper megler å tenke på deling av arven. Allikevel må evt gjeld og annet innfris før pengene overføres arvingene.

Anonymkode: 356a2...2f8

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan ta en ukes tid 😀 

AnonymBruker
Skrevet

Alt går jo digital idag 😊 

AnonymBruker
Skrevet

I vår kjøpekontrakt stod det at det kunne ta 1-3 uker å få utbetalt oppgjøret, men vi hadde overtakelse fredag og fikk pengene på mandag, så gikk svært fort i vårt tilfelle i alle fall.

Vet ikke om det at det er dødsbo gjør at det kan ta enda lengre tid.

Anonymkode: 43c6a...5af

AnonymBruker
Skrevet

Kan gå på dagen nå som alt går elektronisk, men megler firma forsinker prosessen da de gjerne vil ha renter på pengene. For en bolig i Oslo til 10 mill blir det noen kroner i uka

Anonymkode: 0a501...a92

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kan gå på dagen nå som alt går elektronisk, men megler firma forsinker prosessen da de gjerne vil ha renter på pengene. For en bolig i Oslo til 10 mill blir det noen kroner i uka

Anonymkode: 0a501...a92

Renter over 1/2 rettsgebyr (672 kr) tilhører kjøper / selger.

Anonymkode: c6c45...3bd

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Renter over 1/2 rettsgebyr (672 kr) tilhører kjøper / selger.

Jeg er ganske sikker på at meglerforetaket har fikset det slik at "deres" penger får 4-5% rente mens selger får renter tilsvarende brukskontorente, 0,25%. 

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (10 minutter siden):

Jeg er ganske sikker på at meglerforetaket har fikset det slik at "deres" penger får 4-5% rente mens selger får renter tilsvarende brukskontorente, 0,25%. 

Det er fullstendig feil og ulovlig.

AnonymBruker
Skrevet

Vi solgte en hytte som ble overtatt av kjøper 24. juli. Kjøpet er fortsatt ikke tinglyst og pengene er dermed ikke overført. Sist jeg solgte noe gikk det kun 3-4 dager, så jeg antar det har med ferieavvikling hos Kartverket å gjøre. 

Anonymkode: 79ba4...eab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...