Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

jeg tror vi er midt i 4 mnd søvnregresjonen her. Sønnen vår har vært fin å legge både på dag og kveld i bedside crib før. Hvis jeg prøver å legge han på dagtid nå våkner han i det han treffer madrassen. Eneste måten å få han til å sove lengre enn 10 min er å trille i vogn (der sover han i opptil 3 timer, selv når vogna står stille). 

På nettene har vi begynt å samsove. Da vil han ligge kliss inntil en av oss, aller helst mamma. Dette fungerer greit, og vi sover gjennom natten da med 1-2 måltider. Det som er slitsomt er at han må ligge kliss inntil en av oss helt fra starten av kvelden. Går den som er «på vakt» ut av sengen i 2 min for å feks gå på do våkner han. I denne tidlige fasen av kvelden foretrekker han oftest mamma, så jeg er ofte stuck fra kl 19 til 06 eller når enn han måtte føle for å stå opp. 

Har noen andre opplevd dette? Hvor lenge varte i så fall dette for dere? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Husker jeg måtte snikke meg ut av senga når de var så små å sovna ved siden av meg. Sånn som man ser på film, en bevegelse for så en bevegelse til. Å sovna de i armene mine brukte jeg altid å legge de ned å holde på de om de var i en fase der de våkna lett. 

Anonymkode: bc2ca...37f

AnonymBruker
Skrevet
Emlinhen skrev (22 timer siden):

Hei,

jeg tror vi er midt i 4 mnd søvnregresjonen her. Sønnen vår har vært fin å legge både på dag og kveld i bedside crib før. Hvis jeg prøver å legge han på dagtid nå våkner han i det han treffer madrassen. Eneste måten å få han til å sove lengre enn 10 min er å trille i vogn (der sover han i opptil 3 timer, selv når vogna står stille). 

På nettene har vi begynt å samsove. Da vil han ligge kliss inntil en av oss, aller helst mamma. Dette fungerer greit, og vi sover gjennom natten da med 1-2 måltider. Det som er slitsomt er at han må ligge kliss inntil en av oss helt fra starten av kvelden. Går den som er «på vakt» ut av sengen i 2 min for å feks gå på do våkner han. I denne tidlige fasen av kvelden foretrekker han oftest mamma, så jeg er ofte stuck fra kl 19 til 06 eller når enn han måtte føle for å stå opp. 

Har noen andre opplevd dette? Hvor lenge varte i så fall dette for dere? 

4-måneders utviklingsspranget og regresjon var et mareritt her. 

Bebis sov dagduppene OPPÅ meg i en uke eller to. Måtte bysse i søvn for alle dupper + om kveld og om natt. Kunne legge henne alene når hun sov dypt nok heldigvis. Og det var vel i den perioden vi starta med både samsoving og at hun sovnet inntil puppen (på siden) for dupp også. Vi måtte bare gjøre det for å overleve rett og slett, men funka gull da. 

Det går heldigvis over, man må bare stå i det. Det varer et par uker, det peaker jo så roer det seg. 

«babyens vanskelige perioder» kalender har vært veldig «on point» for oss. Så har lastet ned «Wonder weeks» nå. 

Vi er i sluttfasen av utviklingssprang/regresjon nå, hun er over 8 måneder og nå har det vart i 3 uker. Nådd en topp de siste dagene så roer seg nok nå. 

Forbered dere på at dette kommer til å skje hver gang babyen har en utviklingsperiode. Søvnregresjon er typisk noe de har under alle utviklingssprang, men det er jo bare et «ord» man har funnet opp for å forklare hva som skjer mtp søvnmønster. 

Anonymkode: e7f9b...4f9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

4-måneders utviklingsspranget og regresjon var et mareritt her. 

Bebis sov dagduppene OPPÅ meg i en uke eller to. Måtte bysse i søvn for alle dupper + om kveld og om natt. Kunne legge henne alene når hun sov dypt nok heldigvis. Og det var vel i den perioden vi starta med både samsoving og at hun sovnet inntil puppen (på siden) for dupp også. Vi måtte bare gjøre det for å overleve rett og slett, men funka gull da. 

Det går heldigvis over, man må bare stå i det. Det varer et par uker, det peaker jo så roer det seg. 

«babyens vanskelige perioder» kalender har vært veldig «on point» for oss. Så har lastet ned «Wonder weeks» nå. 

Vi er i sluttfasen av utviklingssprang/regresjon nå, hun er over 8 måneder og nå har det vart i 3 uker. Nådd en topp de siste dagene så roer seg nok nå. 

Forbered dere på at dette kommer til å skje hver gang babyen har en utviklingsperiode. Søvnregresjon er typisk noe de har under alle utviklingssprang, men det er jo bare et «ord» man har funnet opp for å forklare hva som skjer mtp søvnmønster. 

Kan legge til at under alle disse periodene for babyen vår så vil hun også kun samsove veldig mye. Umulig å sove i sengen sin, vil nesten ikke sovne i vogn heller - da må jeg holde hun i hånda imens jeg sitter og triller 😅

Noen babyer er jo ekstra sensitive for disse forandringene tror jeg. Man må bare gi dem den nærheten og tryggheten de trenger, må jo være helt fucka å være så liten og plutselig skjønner du mer og mer av verden. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan legge til at under alle disse periodene for babyen vår så vil hun også kun samsove veldig mye. Umulig å sove i sengen sin, vil nesten ikke sovne i vogn heller - da må jeg holde hun i hånda imens jeg sitter og triller 😅

Noen babyer er jo ekstra sensitive for disse forandringene tror jeg. Man må bare gi dem den nærheten og tryggheten de trenger, må jo være helt fucka å være så liten og plutselig skjønner du mer og mer av verden. 

Tusen takk for svar 🙌 har det gått an å legge henne i egen seng når disse utviklingssprangene er ferdige? 

vår lille har blitt syk i tillegg nå. Kan jo forklare hvorfor pappa ikke får lov til å samsove lenger

AnonymBruker
Skrevet
Emlinhen skrev (30 minutter siden):

Tusen takk for svar 🙌 har det gått an å legge henne i egen seng når disse utviklingssprangene er ferdige? 

vår lille har blitt syk i tillegg nå. Kan jo forklare hvorfor pappa ikke får lov til å samsove lenger

Vår har fått runder med heftig feber når disse periodene har startet. 4 mnd var verst, hun ble skikkelig dårlig. 

Ja hun har fint kunne sove i sengen sin når det er ferdig. Bare før denne fasen startet for 3 uker siden sov hun mange timer i strekk i egen seng. 

Ikke vær redd for å lage «dårlige vaner». Babyen signaliserer kun hva den trenger av dere 🥰🩷. Ved 4 mnd måtte jeg bysse i søvn hver dag flere ganger om dagen. Har aldri trengt det ellers, man må bare gjøre det som funker her og nå! 

AnonymBruker
Skrevet

Noe liknende med eldste. Måtte ikke alltid ligge helt inntil da før jeg la meg, men våknet hvert 30. minutt. Etter jeg la meg sov han 2 timer om gangen, ofte 3 det første strekket. Varte fra nyfødt til ca 15. måneder. Var som regel litt verre i perioder med utviklingssprang med bedre perioder i mellom😊

Anonymkode: 67a0c...3a9

AnonymBruker
Skrevet

Høres helt normalt ut for meg. Det er bare før man er blitt mor man tror det er som på film og man kan legge babyen fra seg til å sove overalt og til alle tider. De kommer fra inni magen de vil være helt inntil. Av erfaring så synes jeg de slapper godt av først når de vet at alle behov blir møtt med overskudd. Klemmen er stor nok, kosen varer lenge nok, og trøst osv og først da slapper de godt av og blir tryggere og tryggere. At man ikke bare tenker på å komme seg derifra (har vart der selv). Anbefaler bæretøy så nærhetsbehov blir møtt mye gjennom dagen også. Husker at de små dyttet meg vekk litt ved sirka 6 mnd og trengte gradvis mer plass i sengen.

Anonymkode: e1179...b7d

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...