Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

altså å skrolle på telefon er forbudt under forelesningen.  Noen forelesere har innført det og jeg forstår grunnen til det. Samtidig er det jo veldig mange studenter som må jobbe ved siden av og derfor gjerne vil  sikre seg en ekstra vakt om de får sms. Slik var hverdagen min mens jeg studerte. Det var vanskelig å være helt avlogget i tilfelle jeg skulle få tilbud om jobb. 

Foreleseren kaster ut alle som bruker skjermer under forelesningene

Anonymkode: 63928...e2c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er en super idé.

Anonymkode: 53c84...283

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Kjempegod idé.

Man trenger ikke være tilgjengelig hele tiden.

Anonymkode: 81087...bdc

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

altså å skrolle på telefon er forbudt under forelesningen.  Noen forelesere har innført det og jeg forstår grunnen til det. Samtidig er det jo veldig mange studenter som må jobbe ved siden av og derfor gjerne vil  sikre seg en ekstra vakt om de får sms. Slik var hverdagen min mens jeg studerte. Det var vanskelig å være helt avlogget i tilfelle jeg skulle få tilbud om jobb. 

Fornuftig

Anonymkode: d9c0a...b5f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Liker det ikke. En forelesning er som oftest lite stoff spredd utover mye tid, der man får lite nytt mesteparten av tida. En skjerm gjør det lettere å holde ut hele forelesningen, så kan man heller legge den bort om det dukker opp noe som krever konsentrasjon. 

Dessuten gjør det at folk som faktisk trenger skjerm for tilrettelegging blir veldig synlige og henges ut for hele studentmassen.

Anonymkode: aa029...dbf

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Supert! 

Anonymkode: 80209...fec

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det skulle da bare mangle!

• Nyttig 1
Skrevet

For eksempelet med å svare på en viktig sms om jobbvakt etc, så er det jo enkelt å kjøpe en (brukt og billig) smartklokke slik at man ser om det kommer en viktig beskjed, og så kan man enten (hvis det er noe som skjer sjelden) gå ut og svare på meldingen på gangen, eller ha en forhåndsinnstilt beskjed på klokken («jeg tar gjerne denne vakten!») og så evt følge opp i neste pause. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke godtatt det som voksen student, har både jobb og barn som jeg må være tilgjengelig for. Jeg tenker at alle må ta ansvar for seg selv. 

Anonymkode: 5864b...8de

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Cottontail skrev (29 minutter siden):

For eksempelet med å svare på en viktig sms om jobbvakt etc, så er det jo enkelt å kjøpe en (brukt og billig) smartklokke slik at man ser om det kommer en viktig beskjed, og så kan man enten (hvis det er noe som skjer sjelden) gå ut og svare på meldingen på gangen, eller ha en forhåndsinnstilt beskjed på klokken («jeg tar gjerne denne vakten!») og så evt følge opp i neste pause. 

Akkurat det siste der fungerer dårlig. De som sender ut tilbud om vakter ønsker dialog med folk ikke bare en forhåndsstilt beskjed. Dessuten må vakten passe i min timeplan også. Jeg kan ikke si ja til noe som ikke klaffer.  Jobber ikke på tilkalling nå, men husker at det var mye jeg måtte tenke på når jeg hadde den livsstilen.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis skjerm er forbudt, bør strikketøy også forbys? 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er straffbart, og grunnlag for advarsel for foreleseren(e) det gjelder.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-05-21-30/emkn/p1#emkn/p1

Art 2.Rett til utdanning

Ingen skal bli nektet retten til utdanning. Funksjoner staten påtar seg i utdanning og undervisning, skal den utøve med respekt for foreldres rett til å sikre slik utdanning og undervisning i samsvar med deres egen religiøse og filosofiske overb

Anonymkode: 7d4cd...f1a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er straffbart, og grunnlag for advarsel for foreleseren(e) det gjelder.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-05-21-30/emkn/p1#emkn/p1

Art 2.Rett til utdanning

Ingen skal bli nektet retten til utdanning. Funksjoner staten påtar seg i utdanning og undervisning, skal den utøve med respekt for foreldres rett til å sikre slik utdanning og undervisning i samsvar med deres egen religiøse og filosofiske overb

Du blir ikke nektet utdanning selv om du ikke får forstyrre forelesningen med å scrolle på mobil.

Anonymkode: 0c57e...5d7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tenker det er tull. Vi er ikke noe diktator land. 

Anonymkode: 8b788...aa3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du blir ikke nektet utdanning selv om du ikke får forstyrre forelesningen med å scrolle på mobil.

Anonymkode: 0c57e...5d7

Hvis en forstyrrer, så er det en annen ting; men folosofisk overbevisning er noe folk andre steder i Europe er ganske enig om.. universitetet er jo en del av staten, og prisen for at EMD skal se på saken er gratis.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis en forstyrrer, så er det en annen ting; men folosofisk overbevisning er noe folk andre steder i Europe er ganske enig om.. universitetet er jo en del av staten, og prisen for at EMD skal se på saken er gratis.

Altså hvorvidt den egner seg å tas seg opp i domstolen, om det faktisk ligner på en sak.

AnonymBruker
Skrevet

Det gjelder forelesningene til én person. Det får man vel holde ut. 

Anonymkode: 8c7aa...f7b

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man ikke klarer seg en forelesning uten mobil så har man et avhengighetsproblem. Jeg støtter dette.

Anonymkode: 1bf76...d29

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig. Folk har blitt for avhengig av tlf. Klarer jo faen meg ikke følge med på en samtale en gang før se må se på tlf, ikke klaret de å se en film uten å sjekke tlf.

Og håper en del av dere som studerer vet at dere kan få jobb der der bestemmes tlf må være på garderobrn i skapet og dere ikke kan gå med den i arbeidstiden. 

Anonymkode: 4b266...e6b

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Det hadde vært en drøm! 
Hvis man er så utrolig viktig og opptatt at en forelesning kan ødelegge muligheten for vakt, så må nok tankesettet forandres. Sorry. Mobilen ødelegger for både den som bruker den, de rundt og den som underviser. 

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...