AnonymBruker Skrevet fredag kl. 16:22 #1 Skrevet fredag kl. 16:22 Vi har ei jente på 5 år som har litt utfordringer med å tisse utenfor toalettet, og jeg lurer på om noen har noen gode råd eller erfaringer. Vi har et helt vanlig toalett med vanlig toalettsete. Når hun sitter på toalettet, sitter hun ofte med beina nesten helt sammenklemt, men litt hevet, og holder hendene bak på toalettsetet. I dag kom jeg inn til henne mens hun satt på toalettet, og da kom det ganske mye tiss utenfor toalettsetet. Jeg forklarte og viste henne at hun kanskje må lene overkroppen og hodet litt mer fremover når hun tisser, slik at strålen går ned i toalettet. Men i ettermiddag skjedde akkurat det samme igjen, og det kom mye tiss utenfor. Jeg må innrømme at jeg begynner å bli litt lei av å vaske toalettet flere ganger om dagen. 😅 Derfor fant vi frem et toalettsete/toalettinnlegg for barn som hun brukte for omtrent to år siden. Jeg var med henne på toalettet nå nettopp, la barnesetet oppå det vanlige toalettsetet, og da satt hun mye bedre. Hun tisset uten at det kom noe utenfor toalettet. Hun begynner jo på skolen om bare 10 dager, så vi ønsker gjerne å få dette til å fungere bedre på et vanlig toalett også. Er det noen som har opplevd noe lignende med jenter i denne alderen? Har dere noen tips til sittestilling eller hvordan vi kan lære henne å sitte slik at urinen går rett ned i toalettet? Anonymkode: a149f...68c
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 16:26 #2 Skrevet fredag kl. 16:26 Hun trenger antagelig krakk for å komme bak nok på setet? Eller dingle med beina på skolen Anonymkode: e51dd...835 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:31 #3 Skrevet fredag kl. 20:31 Hun kan spre beina mer, ha hendene på doningen mellom beina og lene seg framover. Evt ha hendene på lårene, men det gir dårligere balanse. Litt ekkelt å ta på doringen, men vi har og ei jente som sliter med å balansere oppå doen når det ikke er krakk. Vi har krakk hjemme, men det er jo ikke overalt. Anonymkode: a1269...2e0
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:46 #4 Skrevet fredag kl. 20:46 Dere må øve og få det inn i rutinen, vær med henne hver gang. Hadde absolutt ikke brukt ring igjen mtp. bla. skole. Anonymkode: 1dc31...420 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:14 #5 Skrevet fredag kl. 21:14 Men kjære, jeg antar de har mindre toaletter på skolen? Skolen mine unger går på har små doer på de minste årstrinnene, og dette er en «steingammel» skole. Anonymkode: 54905...c1b 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:03 #6 Skrevet lørdag kl. 09:03 Denne er fin å ha beina på - Fra IKEA: FÖRSIKTIGBarnekrakk, hvit/turkis 99,- Anonymkode: 76ed8...c73
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 10:09 #7 Skrevet lørdag kl. 10:09 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Vi har ei jente på 5 år som har litt utfordringer med å tisse utenfor toalettet, og jeg lurer på om noen har noen gode råd eller erfaringer. Vi har et helt vanlig toalett med vanlig toalettsete. Når hun sitter på toalettet, sitter hun ofte med beina nesten helt sammenklemt, men litt hevet, og holder hendene bak på toalettsetet. I dag kom jeg inn til henne mens hun satt på toalettet, og da kom det ganske mye tiss utenfor toalettsetet. Jeg forklarte og viste henne at hun kanskje må lene overkroppen og hodet litt mer fremover når hun tisser, slik at strålen går ned i toalettet. Men i ettermiddag skjedde akkurat det samme igjen, og det kom mye tiss utenfor. Jeg må innrømme at jeg begynner å bli litt lei av å vaske toalettet flere ganger om dagen. 😅 Derfor fant vi frem et toalettsete/toalettinnlegg for barn som hun brukte for omtrent to år siden. Jeg var med henne på toalettet nå nettopp, la barnesetet oppå det vanlige toalettsetet, og da satt hun mye bedre. Hun tisset uten at det kom noe utenfor toalettet. Hun begynner jo på skolen om bare 10 dager, så vi ønsker gjerne å få dette til å fungere bedre på et vanlig toalett også. Er det noen som har opplevd noe lignende med jenter i denne alderen? Har dere noen tips til sittestilling eller hvordan vi kan lære henne å sitte slik at urinen går rett ned i toalettet? Anonymkode: a149f...68c Du sa hun «kanskje burde»? VIS JENTA HVA HUN SKAL GJØRE Anonymkode: e2797...6b5 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:57 #8 Skrevet lørdag kl. 20:57 Hei meg igjen.. Da tror jeg at vi har løst problemet.. I dag så har jeg vært med henne på toalettet fra hun sto opp til hun la seg i kveld og satte henne på toalettet nå også. Men vi øvde på å sitte litt foran på toalettet med barnesete første rundene i dag, da gikk tisset rett i toalettet. Midt på dagen så fjernet vi toalettsete til barn, den første gangen så holde jeg henne i armen når hun tisset, da dro jeg henne litt i mot meg. Da tisset hun uten å tisse utover:) Vi begge ble glade. Så i ettermiddag så dro vi til østfoldbadet en tur, da ble det 1 gang på toalettet midt under badingen, jeg snakket henne til å prøve å sitte på et annet toalett en det vi har hjemme, det var et rullestol toalett vi gikk inn på, jeg hjelp henne av med badedrakten og hun gikk sakte opp og satt hun seg rett ned og begge bena på hver sin siden av toalettsete, og bøyde seg fremover og tisset og bæsjet, og hun tørket seg selv uten at jeg sa noe. Men jeg tørket litt ekstra.. Så resten av ettermiddag og kveld så satt hun med bena på hver sin side av toalettet og bøyde seg fremover og tisse rett nedi. Anonymkode: a149f...68c 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå