AnonymBruker Skrevet 7. august #1 Skrevet 7. august Jeg har lest veldig mange steder at marsvin og kanin ikke bør gå sammen. Både pga fare for smitte av sykdom fra kanin til marsvin, fare for at kaninen skader marsvinet og det at de snakker forskjellige språk og kan misforstå hverandre i kommunikasjonen/starte mye konflikter. Men jeg var innom en dyrebutikk og fikk vite at det kunne gå helt fint å ha de sammen men at det gikk mer på personligheten til dyra en rasen. Og at det med sykdommene ikke var ett så stort problem fordi man uansett bare kan går til dyrlegen og sjekker om kaninene har sykdommene som er skadelig for marsvinet og at de da kan få en vaksine som gjør at de ikke lenger har eller kan få den sykdommen igjen. Hva vet dere andre om dette? Hvis det da er mulig å ha de sammen likevel i motsetning til det jeg trodde tenkte jeg kanskje å ha to separate bur så de sover i ulike bur men at de kunne gått litt fritt i ett stort utebur/stua/koblet sammen burene på dagtid så de kunne være sammen. Tenkte da å skaffe 2 jentemarsvin og evt ett kastrert hann marsvin og 2 jentekaniner. Anonymkode: 48957...a88
AnonymBruker Skrevet 7. august #2 Skrevet 7. august En annen ting jeg fikk vita av personalet i dyrebutikken var at kaniner var mer barnevennlige en marsvin fordi marsvin er så sensitive og blir fort redde. Jeg har lest motsatt på internett så det gjorde meg også forvirret Anonymkode: 48957...a88
AnonymBruker Skrevet 7. august #3 Skrevet 7. august Det er vel dom med katt og hund, det kan gå bra, men ofte er det helt krise. Men selv om de eksisterer greit sammen blir de sjeldent bestevenner. Hvorfor blande når det er lettere og dyrene har det bedre med en av samme sort. Anonymkode: 161a7...b24 4
AnonymBruker Skrevet 7. august #4 Skrevet 7. august Nei de skal ikke bo sammen. Kaniner er bærere av visse bakterier (blant annet koksodiose) som marsvin kan bli alvorlig syk og dø av. I tillegg har de ulike diettbehov, da marsvin trenger høyere c vitamin enn Kaniner. Kaniner er også mer fysiske dyr og liker å ligge inntill hverandre, og kan finne på å tvangskose med marsvinene som misliker fysisk kontakt. Den siste du må stole på er ansatt i dyrebutikk jobber med å selge dyr. De har lite/ingen opplæring i dyrehold, så den infoen du får er den enkelte ansattes personlig mening og erfaring ofte. De selger så mye utstyr som er direkte skadelig, og de selger bur og akvarium som er helseskadelig små. Vær så snill å ikke stol på deres kunnskap. Og vær så snill å ikke støtt dette med å kjøpe levende dyr i dyrebutikk. Kjøp fra gode oppdrettere istedenfor. Jeg jobber i dyrebeskyttelsen, og har sett så mye tragisk. Og forresten, Kaniner skal absolutt ikke bo i bur. De skal helst gå løs i en del av huset, og kan do-trenes. Marsvin skal aldri bo i de burene fra dyrebutikk, men i større binger (mest populært bygd selv av trådhyller.) Dette vil oppdrettere fortelle deg om og hjelpe deg med. Og en siste ting, det er ikke noe som heter et barnevennlig dyr. Og marsvin og kaniner er dyr som sjeldent er kosete, så det er desverre dyr folk blir fort lei av. De vil mest sannsynlig alltid løpe og måtte fanges hver gang du skal holde dem. Selvsagt finnes det unntak. De bonder seg mye mer til flokken sin enn til mennesker, så det er dyr for spesielt interesserte. Jeg elsker mine, men det er lite kos i retur for all jobben. Hvis du ikke har erfaring med gnagere, så er rotter et mye bedre valg. De knytter seg mye mer til mennesker og er ikke like lett å bli lei av. Beklager at dette ble langt, men jeg har så mye å si om dette etter mange år i dyrebeskyttelsen og i gnagermiljøet. Anonymkode: 8a4d3...a4e 10 2
Beneath the Moon Skrevet 7. august #5 Skrevet 7. august Nei, det frarådes å holde kaniner og marsvin sammen, de har ulik væremåte, energibehov og ulik kommunikasjon. Kaniner kan skade marsvin. 1
AnonymBruker Skrevet 7. august #6 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har lest veldig mange steder at marsvin og kanin ikke bør gå sammen. Både pga fare for smitte av sykdom fra kanin til marsvin, fare for at kaninen skader marsvinet og det at de snakker forskjellige språk og kan misforstå hverandre i kommunikasjonen/starte mye konflikter. Men jeg var innom en dyrebutikk og fikk vite at det kunne gå helt fint å ha de sammen men at det gikk mer på personligheten til dyra en rasen. Og at det med sykdommene ikke var ett så stort problem fordi man uansett bare kan går til dyrlegen og sjekker om kaninene har sykdommene som er skadelig for marsvinet og at de da kan få en vaksine som gjør at de ikke lenger har eller kan få den sykdommen igjen. Hva vet dere andre om dette? Hvis det da er mulig å ha de sammen likevel i motsetning til det jeg trodde tenkte jeg kanskje å ha to separate bur så de sover i ulike bur men at de kunne gått litt fritt i ett stort utebur/stua/koblet sammen burene på dagtid så de kunne være sammen. Tenkte da å skaffe 2 jentemarsvin og evt ett kastrert hann marsvin og 2 jentekaniner. Anonymkode: 48957...a88 Meg igjen; Jeg vet hvilken vaksine du mener, men det gjøres ikke i Norge. Det er vanlig i USA men ikke her. Og angående veterinær: hvor mye er du villig til å bruke? For det første er det veldig vanskelig å finne veterinær med gnagerkompetanse. Du kan ikke gå til hvem som helst, sånn n som man kan med hund og katt. Jeg har opplevd direkte feilbehandling av marsvin av veterinær uten peiling på gnager. Så du må gå til de store kjedene, for de små er dessverre som regel for hund og katt. Pluss at de små klinikkene sjeldent har det spesialutstyret som trengs for smådyr. Du har vel fått med deg veterinæropprøret? Pga de sinnsyke prisstigningene? Nå de siste årene kommer jeg sjeldent under 3-4000kr for et veterinærtime med ett marsvin. Men det må jeg bare betale, for det er kun den dyre kjeden Empet som kan hjelpe her jeg bor. Kastrering koster rundt 4000. Operasjon (inkludert Tannoperasjon/tannslip som er vanlig på gnager) begynner på 8000kr. Er du villig til å betale dette? Forsikring lønner seg veldig sjeldent på disse. Marsvin og kanin går katter en høy gang når det gjelder hodeløs kjøkkenavl, så sykdommer og genetiske problemer florerer. Høy innavlsprosent. Anonymkode: 8a4d3...a4e 2
AnonymBruker Skrevet 7. august #7 Skrevet 7. august Det ville jeg sterkt frarådet av hensyn til marsvinet. Mattilsynet skriver også om dette på sine nettsider. Jeg synes du skal høre på Mattilsynet over en ansatt i en dyrebutikk. Har selv hatt marsvin og kanin, og liker marsvin best som barnedyr. De er litt redde når de er små og utrygge, men blir raskt svært trygge og kjælne. Anonymkode: dc88d...d7c
AnonymBruker Skrevet 7. august #8 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei de skal ikke bo sammen. Kaniner er bærere av visse bakterier (blant annet koksodiose) som marsvin kan bli alvorlig syk og dø av. I tillegg har de ulike diettbehov, da marsvin trenger høyere c vitamin enn Kaniner. Kaniner er også mer fysiske dyr og liker å ligge inntill hverandre, og kan finne på å tvangskose med marsvinene som misliker fysisk kontakt. Den siste du må stole på er ansatt i dyrebutikk jobber med å selge dyr. De har lite/ingen opplæring i dyrehold, så den infoen du får er den enkelte ansattes personlig mening og erfaring ofte. De selger så mye utstyr som er direkte skadelig, og de selger bur og akvarium som er helseskadelig små. Vær så snill å ikke stol på deres kunnskap. Og vær så snill å ikke støtt dette med å kjøpe levende dyr i dyrebutikk. Kjøp fra gode oppdrettere istedenfor. Jeg jobber i dyrebeskyttelsen, og har sett så mye tragisk. Og forresten, Kaniner skal absolutt ikke bo i bur. De skal helst gå løs i en del av huset, og kan do-trenes. Marsvin skal aldri bo i de burene fra dyrebutikk, men i større binger (mest populært bygd selv av trådhyller.) Dette vil oppdrettere fortelle deg om og hjelpe deg med. Og en siste ting, det er ikke noe som heter et barnevennlig dyr. Og marsvin og kaniner er dyr som sjeldent er kosete, så det er desverre dyr folk blir fort lei av. De vil mest sannsynlig alltid løpe og måtte fanges hver gang du skal holde dem. Selvsagt finnes det unntak. De bonder seg mye mer til flokken sin enn til mennesker, så det er dyr for spesielt interesserte. Jeg elsker mine, men det er lite kos i retur for all jobben. Hvis du ikke har erfaring med gnagere, så er rotter et mye bedre valg. De knytter seg mye mer til mennesker og er ikke like lett å bli lei av. Beklager at dette ble langt, men jeg har så mye å si om dette etter mange år i dyrebeskyttelsen og i gnagermiljøet. Anonymkode: 8a4d3...a4e 👏🏻👏🏻 hør på dette ts og ikke noen i en dyrebutikk som har som jobb å selge dyr til deg. Vil bare tilføye: dyrebutikken har sjeldent kontroll på hvor dyrene er fra. Jeg var svært ung(12 år) og dum da jeg og mine foreldre kjøpte marsvin fra dyrebutikk. Marsvin kan bli 10+ år, men mine døde etter 3 begge to. I følge veterinæren var de mest sannsynlig resultat av innavl og faktorene til døden deres hadde aldri skjedd om de var fra oppdretter. Det ene marsvinet ble aldri tam heller, uansett hvor hardt jeg prøvde. Hun var skikkelig sky, til og med på fanget. Anonymkode: 92078...ebb 2
AnonymBruker Skrevet 7. august #9 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg var svært ung(12 år) og dum da jeg og mine foreldre kjøpte marsvin fra dyrebutikk Samme her. Har så dårlig samvittighet for at jeg faktisk kjøpte dyr fra dyrebutikk. Jeg burde visst bedre selv om jeg var ungdom. Det burde virkelig være forbudt å selge dyr på den måten 😪 Anonymkode: 5d855...264 1
AnonymBruker Skrevet 7. august #10 Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Samme her. Har så dårlig samvittighet for at jeg faktisk kjøpte dyr fra dyrebutikk. Jeg burde visst bedre selv om jeg var ungdom. Det burde virkelig være forbudt å selge dyr på den måten 😪 Anonymkode: 5d855...264 Enig. Aldri igjen, av flere grunner. Anonymkode: 92078...ebb
AnonymBruker Skrevet 7. august #11 Skrevet 7. august Så da kan de heller ikke gå sammen i stor hage? Nå håper jeg ingen blir sure for at jeg spør til tross for det dere har skrevet jeg spør bare fordi jeg ikke har så mye peiling på dette😅 Anonymkode: 48957...a88
AnonymBruker Skrevet 7. august #12 Skrevet 7. august Hvis de ikke kan være sammen er det da utrygt å eie de i separate bur i samme husholdning? Kan de bli smittet gjennom oss menneskene som håndterer de? Anonymkode: 48957...a88
AnonymBruker Skrevet 8. august #13 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (15 timer siden): Så da kan de heller ikke gå sammen i stor hage? Nå håper jeg ingen blir sure for at jeg spør til tross for det dere har skrevet jeg spør bare fordi jeg ikke har så mye peiling på dette😅 Anonymkode: 48957...a88 De kan ikke gå sammen ute i hagen heller. Det er generelt risikabelt å ha denne typen dyr i hagen, men veldig givende for dem om man ordner en helt rovdyrsikker utegård. Den må være tett, og gitteret må graves dypt ned og helst med vinkel så ikke rovdyr kan grave seg inn, eller kaninene kan grave seg ut. Disse små uteburene man kjøper ferdig er altfor små. Noen av dem har også nettingbunn, og det er skadelig for dem å gå på. Når du skal ha dem ute må du tenke på nok vann, skygge og at det er riktig temperatur ute. Både kanin og marsvin har veldig sensitiv mage, og du kan ikke bare sette dem rett ut. Da spiser de for mye gress på en gang og risikerer diaré og kolikk. Du må plukke litt gress hver dag og gi dem inne, og øke gradvis for å venne magen til gress hver vår. Øk utsiden også gradvis når de er ute. Det er veldig bra at du spør, og jeg er ihvertfall ikke sur for det. Mye heller spør og gjør research enn å bare høre på selgere i dyrebutikk og ende opp med syke og ulykkelige dyr som blir dumpet. Anbefaler å lese den store kaninboken. Og vær så snill og velge enten kanin eller marsvin. Hvorfor risikere smitte og skade når du ikke må? Og hvorfor doble arbeidsmengden for deg, for nå må du ha to av alt (inkludert to utegårder i hagen)? Du må også doble antall veterinærtimer når de blir syke. Du må doble utgifter til høy (det går det myyye av), og kjøpe to forskjellige pelletstyper. Du får enda flere klør å klippe. Mange kaninraser og langhårete marsvin trenger jevnlig pelsstell i tillegg. Når de er syke er det livsviktig at de blir matet jevnlig med sprøyte I munnen (de tåler ikke mange timer sult før de får organsvikt). Hvis de ikke spiser noenting selv, så må de mates med sprøyte hver 3-4 time for å kunne overleve. Eller du kan betale mange tusen for å ha dem oppstallet på klinikken så de gjør det for deg. Dette høres kanskje far fetched ut, og som spesielle sykdommer du ikke tror du kommer til å oppleve, men det stemmer ikke. Både kanin og marsvin er svært! utsatt for kolikk (av for mye gress, for mye feil grønnsker, for brå tilvenning, for mye pellets, stress, og genetiske svakheter hos noen). Så du må kjøpe noen poser critical care og ha liggende, for jeg kan garantere deg at du vil måtte sprøytemate iblant. Og da er det mye lettere å bare ha 2-3 dyr av samme rase når du er nybegynner. Dette er egentlig ikke dyr for nybegynnere, men det er ihvertfall viktig at du lærer deg alt og ikke gaper over for mye og tar inn for mange dyr i starten. Anonymkode: 8a4d3...a4e 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #14 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hvis de ikke kan være sammen er det da utrygt å eie de i separate bur i samme husholdning? Kan de bli smittet gjennom oss menneskene som håndterer de? Anonymkode: 48957...a88 Noe kan smitte gjennom klær, ja. Når jeg som har egne marsvin er forsterhjem for kaniner, har jeg kaninene på et eget rom. De har også eget utstyr som jeg aldri bruker til marsvinene. Så du må ha en del lagringsplass, for de trenger mer enn man tror. Jeg steller alltid marsvinene ferdig først, før jeg går inn til kaninene. Vasker hender når jeg har vært hos kaninene. Hvis jeg har holdt dem og f.eks klippet klør, så bytter jeg ofte genser i tillegg. Jeg kan ikke gi deg et faktatall på hvor sannsynlig de ulike smittene er, men det ER en risiko. Så tar ingen sjanser. Hadde aldri latt barn gå fritt mellom kaninene og marsvinene. Anonymkode: 8a4d3...a4e 1
AnonymBruker Skrevet 8. august #15 Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (På 7.8.2026 den 13.19): Jeg har lest veldig mange steder at marsvin og kanin ikke bør gå sammen. Både pga fare for smitte av sykdom fra kanin til marsvin, fare for at kaninen skader marsvinet og det at de snakker forskjellige språk og kan misforstå hverandre i kommunikasjonen/starte mye konflikter. Men jeg var innom en dyrebutikk og fikk vite at det kunne gå helt fint å ha de sammen men at det gikk mer på personligheten til dyra en rasen. Og at det med sykdommene ikke var ett så stort problem fordi man uansett bare kan går til dyrlegen og sjekker om kaninene har sykdommene som er skadelig for marsvinet og at de da kan få en vaksine som gjør at de ikke lenger har eller kan få den sykdommen igjen. Hva vet dere andre om dette? Hvis det da er mulig å ha de sammen likevel i motsetning til det jeg trodde tenkte jeg kanskje å ha to separate bur så de sover i ulike bur men at de kunne gått litt fritt i ett stort utebur/stua/koblet sammen burene på dagtid så de kunne være sammen. Tenkte da å skaffe 2 jentemarsvin og evt ett kastrert hann marsvin og 2 jentekaniner. Anonymkode: 48957...a88 Rase? Hallo, hadde du aldri biologi på skolen? Det er ikke snakk om at de er ulike raser, det er ulike ARTER. Kaniner og marsvin er to vidt forskjellige arter. Hvorfor kan du ikke ha bare 4-5 marsvin da, istedenfor å blande inn kaniner? Om du vil ha begge deler, la de gå i ulike innhegninger og bur, ikke la de gå sammen. Det har ingen hensikt å koble sammen burene på dagtid som du sier for "å la de gå sammen". Hvorfor skal de det? De vil heller gå sammen med andre av sin egen art. Bestem deg heller for hvilken art du skal velge og gå for den. Både kaniner og marsvin trives i grupper med sine egne. Ikke andre arter. Anonymkode: b379f...147 2
AnonymBruker Skrevet 10. august #16 Skrevet 10. august Hei igjen😊 takk for mye svar. Jeg lurer også på hvorfor det er så farlig at de er forskjellige arter og kommuniserer forskjellig? Hunder og katter er jo også det og de kan også krangle men man ser jo ikke det som en krise? Jeg kjenner også noen som har ett stort hønsehus som de lar marsvina og kaninene gå sammen i mens de gir de grønnsaker og leker med de. Eieren sier kaninene er vaksinert mot viruset som kan smitte marsvinene og at de aldri hadde hatt de sammen hvis det ikke var for at de hadde så rolig temperament alle sammen. De er heller ikke sammen uten tilsyn. De får heller ikke mat den andre ikke tåler når de er sammen. Kunn grønnsaker. Bør jeg si ifra til henne at det egentlig ikke anbefales? Anonymkode: 48957...a88
AnonymBruker Skrevet 10. august #17 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hei igjen😊 takk for mye svar. Jeg lurer også på hvorfor det er så farlig at de er forskjellige arter og kommuniserer forskjellig? Hunder og katter er jo også det og de kan også krangle men man ser jo ikke det som en krise? Jeg kjenner også noen som har ett stort hønsehus som de lar marsvina og kaninene gå sammen i mens de gir de grønnsaker og leker med de. Eieren sier kaninene er vaksinert mot viruset som kan smitte marsvinene og at de aldri hadde hatt de sammen hvis det ikke var for at de hadde så rolig temperament alle sammen. De er heller ikke sammen uten tilsyn. De får heller ikke mat den andre ikke tåler når de er sammen. Kunn grønnsaker. Bør jeg si ifra til henne at det egentlig ikke anbefales? Anonymkode: 48957...a88 Om du ser bort i fra både sykdommer og kosthold kan kaniner være farlig for marsvin, og de kan skade dem. Jeg forstår at du har veldig lyst, men du må høre på hva folk her inne sier. Kaniner kan sparke marsvinet, jage det, og forsøke å pare seg. En kanin kan enkelt knekke ryggsøylen til et marsvin. Å ha de sammen kan potensielt sett bli dyreplageri. Kaninen kan forsåvidt heller ikke vaksineres mot Bordetella, som er en bakterie. Denne er farlig for marsvin. Dersom det går fint for din venninne er dette supert. Om du vil legge deg bort i hvordan hun holder sine dyr eller ikke, er opp til deg. Jeg tviler uansett på at hun kommer til å kvitte seg med enten kaninene eller marsvinene uansett hva du sier. Å sammenligne hund og katt med kanin og marsvin er en utrolig dårlig sammenligning av utallige årsaker. Det er så mange at jeg ikke kan skrive alt her, men du får spørre Chatgpt om du vil ha en oppsummering. Anonymkode: dc88d...d7c 4
AnonymBruker Skrevet 11. august #18 Skrevet 11. august Jeg har jobbet i dyrebutikk i mange år, og jeg hadde aldri anbefalt noen å ha kanin og marsvin sammen på grunn av grunnene som ramses opp over her. Både marsvin og kanin trenger selskap av sin egen art. Enten kjøper du to marsvin, eller så kjøper du to kaniner. Anonymkode: a29bd...731 1
AnonymBruker Skrevet 11. august #19 Skrevet 11. august AnonymBruker skrev (På 7.8.2026 den 13.19): Tenkte da å skaffe 2 jentemarsvin og evt ett kastrert hann marsvin og 2 jentekaniner. Anonymkode: 48957...a88 Hvorfor må du ha begge deler? Vil du ikke heller gi den beste bosituasjonen for bare en av artene? Anonymkode: daee2...5f3
AnonymBruker Skrevet 12. august #20 Skrevet 12. august Jeg ville faktisk vært aller mest redd for at kaninen skal sparke, hoppe eller løpe på marsvinet. Selvom det selvsagt også er smitten å tenke på. Jeg vet ikke om du vet hvor stor plass kaniner burde ha? Er det realistisk for deg å lage en slik innhegning? Når det kommer til venninnen din så er det jo alltid mange som ikke lærer seg det de burde om dyrene de har. Mange med marsvin tror feks at salat og agurk er nyttig for dem, og tror at det holder med litt høy i en høyball. Da har man ikke satt seg inn i behovet til dyret man eier. Gå gjerne inn på Sandefjord zoo omplassering for å lære om marsvin. Du bu de aldri ta kunnskapen din fra slike personer. Søk opp egen kunnskap og følg rådene derfra. Anonymkode: 985a5...e63
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå