Gå til innhold

Ha Marsvin og Kanin sammen?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest veldig mange steder at marsvin og kanin ikke bør gå sammen. Både pga fare for smitte av sykdom fra kanin til marsvin, fare for at kaninen skader marsvinet og det at de snakker forskjellige språk og kan misforstå hverandre i kommunikasjonen/starte mye konflikter. Men jeg var innom en dyrebutikk og fikk vite at det kunne gå helt fint å ha de sammen men at det gikk mer på personligheten til dyra en rasen. Og at det med sykdommene ikke var ett så stort problem fordi man uansett bare kan går til dyrlegen og sjekker om kaninene har sykdommene som er skadelig for marsvinet og at de da kan få en vaksine som gjør at de ikke lenger har eller kan få den sykdommen igjen.  Hva vet dere andre om dette? Hvis det da er mulig å ha de sammen likevel i motsetning til det jeg trodde tenkte jeg kanskje å ha to separate bur så de sover i ulike bur men at de kunne gått litt fritt i ett stort utebur/stua/koblet sammen burene på dagtid så de kunne være sammen. Tenkte da å skaffe 2 jentemarsvin og evt ett kastrert hann marsvin og 2 jentekaniner. 

Anonymkode: 48957...a88

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En annen ting jeg fikk vita av personalet i dyrebutikken var at kaniner var mer barnevennlige en marsvin fordi marsvin er så sensitive og blir fort redde. Jeg har lest motsatt på internett så det gjorde meg også forvirret

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel dom med katt og hund, det kan gå bra, men ofte er det helt krise. Men selv om de eksisterer greit sammen blir de sjeldent bestevenner.

Hvorfor blande når det er lettere og dyrene har det bedre med en av samme sort. 

Anonymkode: 161a7...b24

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei de skal ikke bo sammen. Kaniner er bærere av visse bakterier (blant annet koksodiose) som marsvin kan bli alvorlig syk og dø av. I tillegg har de ulike diettbehov, da marsvin trenger høyere c vitamin enn Kaniner. Kaniner er også mer fysiske dyr og liker å ligge inntill hverandre, og kan finne på å tvangskose med marsvinene som misliker fysisk kontakt. 

Den siste du må stole på er ansatt i dyrebutikk jobber med å selge dyr. De har lite/ingen opplæring i dyrehold, så den infoen du får er den enkelte ansattes personlig mening og erfaring ofte. De selger så mye utstyr som er direkte skadelig, og de selger bur og akvarium som er helseskadelig små. Vær så snill å ikke stol på deres kunnskap. Og vær så snill å ikke støtt dette med å kjøpe levende dyr i dyrebutikk. Kjøp fra gode oppdrettere istedenfor. Jeg jobber i dyrebeskyttelsen, og har sett så mye tragisk. 

Og forresten, Kaniner skal absolutt ikke bo i bur. De skal helst gå løs i en del av huset, og kan do-trenes. Marsvin skal aldri bo i de burene fra dyrebutikk, men i større binger (mest populært bygd selv av trådhyller.) Dette vil oppdrettere fortelle deg om og hjelpe deg med. 

Og en siste ting, det er ikke noe som heter et barnevennlig dyr. Og marsvin og kaniner er dyr som sjeldent er kosete, så det er desverre dyr folk blir fort lei av. De vil mest sannsynlig alltid løpe og måtte fanges hver gang du skal holde dem. Selvsagt finnes det unntak. De bonder seg mye mer til flokken sin enn til mennesker, så det er dyr for spesielt interesserte. Jeg elsker mine, men det er lite kos i retur for all jobben. Hvis du ikke har erfaring med gnagere, så er rotter et mye bedre valg. De knytter seg mye mer til mennesker og er ikke like lett å bli lei av. 

Beklager at dette ble langt, men jeg har så mye å si om dette etter mange år i dyrebeskyttelsen og i gnagermiljøet. 

Anonymkode: 8a4d3...a4e

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, det frarådes å holde kaniner og marsvin sammen, de har ulik væremåte, energibehov og ulik kommunikasjon. Kaniner kan skade marsvin.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har lest veldig mange steder at marsvin og kanin ikke bør gå sammen. Både pga fare for smitte av sykdom fra kanin til marsvin, fare for at kaninen skader marsvinet og det at de snakker forskjellige språk og kan misforstå hverandre i kommunikasjonen/starte mye konflikter. Men jeg var innom en dyrebutikk og fikk vite at det kunne gå helt fint å ha de sammen men at det gikk mer på personligheten til dyra en rasen. Og at det med sykdommene ikke var ett så stort problem fordi man uansett bare kan går til dyrlegen og sjekker om kaninene har sykdommene som er skadelig for marsvinet og at de da kan få en vaksine som gjør at de ikke lenger har eller kan få den sykdommen igjen.  Hva vet dere andre om dette? Hvis det da er mulig å ha de sammen likevel i motsetning til det jeg trodde tenkte jeg kanskje å ha to separate bur så de sover i ulike bur men at de kunne gått litt fritt i ett stort utebur/stua/koblet sammen burene på dagtid så de kunne være sammen. Tenkte da å skaffe 2 jentemarsvin og evt ett kastrert hann marsvin og 2 jentekaniner. 

Meg igjen; Jeg vet hvilken vaksine du mener, men det gjøres ikke i Norge. Det er vanlig i USA men ikke her. Og angående veterinær: hvor mye er du villig til å bruke? For det første er det veldig vanskelig å finne veterinær med gnagerkompetanse. Du kan ikke gå til hvem som helst, sånn n som man kan med hund og katt. Jeg har opplevd direkte feilbehandling av marsvin av veterinær uten peiling på gnager. Så du må gå til de store kjedene, for de små er dessverre som regel for hund og katt. Pluss at de små klinikkene sjeldent har det spesialutstyret som trengs for smådyr.

Du har vel fått med deg veterinæropprøret? Pga de sinnsyke prisstigningene? Nå de siste årene kommer jeg sjeldent under 3-4000kr for et veterinærtime med ett marsvin. Men det må jeg bare betale, for det er kun den dyre kjeden Empet som kan hjelpe her jeg bor. Kastrering koster rundt 4000. Operasjon (inkludert Tannoperasjon/tannslip som er vanlig på gnager) begynner på 8000kr. Er du villig til å betale dette? Forsikring lønner seg veldig sjeldent på disse. 

Marsvin og kanin går katter en høy gang når det gjelder hodeløs kjøkkenavl, så sykdommer og genetiske problemer florerer. Høy innavlsprosent. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det ville jeg sterkt frarådet av hensyn til marsvinet.

Mattilsynet skriver også om dette på sine nettsider. Jeg synes du skal høre på Mattilsynet over en ansatt i en dyrebutikk.

Har selv hatt marsvin og kanin, og liker marsvin best som barnedyr. De er litt redde når de er små og utrygge, men blir raskt svært trygge og kjælne. 

Anonymkode: dc88d...d7c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei de skal ikke bo sammen. Kaniner er bærere av visse bakterier (blant annet koksodiose) som marsvin kan bli alvorlig syk og dø av. I tillegg har de ulike diettbehov, da marsvin trenger høyere c vitamin enn Kaniner. Kaniner er også mer fysiske dyr og liker å ligge inntill hverandre, og kan finne på å tvangskose med marsvinene som misliker fysisk kontakt. 

Den siste du må stole på er ansatt i dyrebutikk jobber med å selge dyr. De har lite/ingen opplæring i dyrehold, så den infoen du får er den enkelte ansattes personlig mening og erfaring ofte. De selger så mye utstyr som er direkte skadelig, og de selger bur og akvarium som er helseskadelig små. Vær så snill å ikke stol på deres kunnskap. Og vær så snill å ikke støtt dette med å kjøpe levende dyr i dyrebutikk. Kjøp fra gode oppdrettere istedenfor. Jeg jobber i dyrebeskyttelsen, og har sett så mye tragisk. 

Og forresten, Kaniner skal absolutt ikke bo i bur. De skal helst gå løs i en del av huset, og kan do-trenes. Marsvin skal aldri bo i de burene fra dyrebutikk, men i større binger (mest populært bygd selv av trådhyller.) Dette vil oppdrettere fortelle deg om og hjelpe deg med. 

Og en siste ting, det er ikke noe som heter et barnevennlig dyr. Og marsvin og kaniner er dyr som sjeldent er kosete, så det er desverre dyr folk blir fort lei av. De vil mest sannsynlig alltid løpe og måtte fanges hver gang du skal holde dem. Selvsagt finnes det unntak. De bonder seg mye mer til flokken sin enn til mennesker, så det er dyr for spesielt interesserte. Jeg elsker mine, men det er lite kos i retur for all jobben. Hvis du ikke har erfaring med gnagere, så er rotter et mye bedre valg. De knytter seg mye mer til mennesker og er ikke like lett å bli lei av. 

Beklager at dette ble langt, men jeg har så mye å si om dette etter mange år i dyrebeskyttelsen og i gnagermiljøet. 

👏🏻👏🏻 hør på dette ts og ikke noen i en dyrebutikk som har som jobb å selge dyr til deg.

Vil bare tilføye: dyrebutikken har sjeldent kontroll på hvor dyrene er fra. Jeg var svært ung(12 år) og dum da jeg og mine foreldre kjøpte marsvin fra dyrebutikk. Marsvin kan bli 10+ år, men mine døde etter 3 begge to. I følge veterinæren var de mest sannsynlig resultat av innavl og faktorene til døden deres hadde aldri skjedd om de var fra oppdretter. Det ene marsvinet ble aldri tam heller, uansett hvor hardt jeg prøvde. Hun var skikkelig sky, til og med på fanget. 

Anonymkode: 92078...ebb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg var svært ung(12 år) og dum da jeg og mine foreldre kjøpte marsvin fra dyrebutikk

Samme her. Har så dårlig samvittighet for at jeg faktisk kjøpte dyr fra dyrebutikk. Jeg burde visst bedre selv om jeg var ungdom. Det burde virkelig være forbudt å selge dyr på den måten 😪

Anonymkode: 5d855...264

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Samme her. Har så dårlig samvittighet for at jeg faktisk kjøpte dyr fra dyrebutikk. Jeg burde visst bedre selv om jeg var ungdom. Det burde virkelig være forbudt å selge dyr på den måten 😪

Anonymkode: 5d855...264

Enig. Aldri igjen, av flere grunner.

Anonymkode: 92078...ebb

AnonymBruker
Skrevet

Så da kan de heller ikke gå sammen i stor hage? Nå håper jeg ingen blir sure for at jeg spør til tross for det dere har skrevet jeg spør bare fordi jeg ikke har så mye peiling på dette😅

AnonymBruker
Skrevet

Hvis de ikke kan være sammen er det da utrygt å eie de i separate bur i samme husholdning? Kan de bli smittet gjennom oss menneskene som håndterer de?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...