Mandagsbarn74 Skrevet i går, 09:36 #1 Skrevet i går, 09:36 Vi har kjøpt elbil eller bestilt den, leveres i slutten av september. Men så skulle vi fikse elbil laderen hjemme, elektriker kom og sier at her er det ikke overspenningsvern og man må rydde opp i sikringsskapet. Problemet er at vi leier og huseier sier at det er en kostnad vi må ta. Det øker prisen med 14000. Og det med overspenningsvern vil jo komme de til gode. så hva kan man gjøre? Kan man bruke noen nødløsninger? Å flytte er ikke noe vi vil
AnonymBruker Skrevet i går, 09:41 #2 Skrevet i går, 09:41 14000 er vel innenfor det man må forvente? 140 000 ville vært noe annet Anonymkode: a6e82...59a 1
AnonymBruker Skrevet i går, 09:53 #3 Skrevet i går, 09:53 14000 kr ekstra for overspenningsvern eller totalt med lader? Vi måtte ha overspenningsvern og betalte i 2023 og ser på faktura nå at vi betalte kr 3500. Men selve laderen som ble installert kostet mer, kr 18. 000. Vi har nedbetaling på kr 299 på 60 mnd med strømselskapet. Grei avtale og rentefritt. Kan dere ikke lade med vanlig kontakt og kun betale for overspenningsvern om det går? Dere tjener det raskt inn igjen ved lading hjemme om vernet koster noen tusen. Anonymkode: 38ee6...e89
AnonymBruker Skrevet i går, 09:55 #4 Skrevet i går, 09:55 Det er krav om overspenningsvern så det kommer dere ikke unna. Alternativet er hurtiglading som fort koster deg mer enn investeringen av lader. Anonymkode: cbb77...1bc
AnonymBruker Skrevet i går, 09:56 #5 Skrevet i går, 09:56 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 14000 kr ekstra for overspenningsvern eller totalt med lader? Vi måtte ha overspenningsvern og betalte i 2023 og ser på faktura nå at vi betalte kr 3500. Men selve laderen som ble installert kostet mer, kr 18. 000. Vi har nedbetaling på kr 299 på 60 mnd med strømselskapet. Grei avtale og rentefritt. Kan dere ikke lade med vanlig kontakt og kun betale for overspenningsvern om det går? Dere tjener det raskt inn igjen ved lading hjemme om vernet koster noen tusen. Anonymkode: 38ee6...e89 Meg igjen her; hvis dere må "rydde opp" i sikringsskapet er vel dette en kostnad huseier må ta? Hadde aldri våget å leie ut dersom det elektriske ikke var tipptopp. Anonymkode: 38ee6...e89
AnonymBruker Skrevet i går, 09:57 #6 Skrevet i går, 09:57 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Meg igjen her; hvis dere må "rydde opp" i sikringsskapet er vel dette en kostnad huseier må ta? Hadde aldri våget å leie ut dersom det elektriske ikke var tipptopp. Anonymkode: 38ee6...e89 Tipper det er å flytte på komponenter for å få plass til overspenningsvern og ny kurssikring. Anonymkode: cbb77...1bc 2
AnonymBruker Skrevet i går, 10:08 #7 Skrevet i går, 10:08 Det blir en verdiøkning på utleiers eiendom å ha lader, samtidig er det jo ikke utleier som har behovet. Å dele regningen 50/50 kan jo være et kompromiss. Men, hvis utleier sier kontant nei har dere ikke så mye annet valg enn å betale. Eller ikke få lader… Det er utleiers ansvar at det er trygg og tilstrekkelig strøminstallasjon der. Men overspenningsvernet er så vidt jeg vet bare et krav på nye anlegg, på eldre anlegg er det kun en anbefaling, da er det et krav først ved utvidelser som elbillader og solcelleanlegg. Så det er en gråsonesak. Hvis el-anlegget er OK og går gjennom en kontroll, så kan jeg ikke se at utleier må dekke dette. Men, en grei utleier hadde sett at det er til egen fordel også. Utleier bør jo ha interesse av at huset står trygt, og at leietakere ikke f.eks begynner å lade fast på stikkontakt. Anonymkode: eabf0...419
AnonymBruker Skrevet i går, 11:02 #8 Skrevet i går, 11:02 Ta kostnaden, og den dagen dere flytter får dere elektrikker til å ta ned ladeboksen, da kan huseier sitte med skjegget i postkassa om neste leietaker også har elbil. Anonymkode: db404...e60
skeiv-ostepop Skrevet i går, 11:17 #9 Skrevet i går, 11:17 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ta kostnaden, og den dagen dere flytter får dere elektrikker til å ta ned ladeboksen, da kan huseier sitte med skjegget i postkassa om neste leietaker også har elbil. Anonymkode: db404...e60 Fortsatt vil jo infrastrukturen i skapet være på plass, og alt utleier trenger å gjøre er å kjøpe en rimelig lader og få den montert.
Mandagsbarn74 Skrevet i går, 13:03 Forfatter #10 Skrevet i går, 13:03 AnonymBruker skrev (3 timer siden): 14000 kr ekstra for overspenningsvern eller totalt med lader? Vi måtte ha overspenningsvern og betalte i 2023 og ser på faktura nå at vi betalte kr 3500. Men selve laderen som ble installert kostet mer, kr 18. 000. Vi har nedbetaling på kr 299 på 60 mnd med strømselskapet. Grei avtale og rentefritt. Kan dere ikke lade med vanlig kontakt og kun betale for overspenningsvern om det går? Dere tjener det raskt inn igjen ved lading hjemme om vernet koster noen tusen. Anonymkode: 38ee6...e89 14000 i tillegg
Mandagsbarn74 Skrevet i går, 13:03 Forfatter #11 Skrevet i går, 13:03 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tipper det er å flytte på komponenter for å få plass til overspenningsvern og ny kurssikring. Anonymkode: cbb77...1bc Ja
AnonymBruker Skrevet i går, 13:17 #12 Skrevet i går, 13:17 Mandagsbarn74 skrev (3 timer siden): Vi har kjøpt elbil eller bestilt den, leveres i slutten av september. Men så skulle vi fikse elbil laderen hjemme, elektriker kom og sier at her er det ikke overspenningsvern og man må rydde opp i sikringsskapet. Problemet er at vi leier og huseier sier at det er en kostnad vi må ta. Det øker prisen med 14000. Og det med overspenningsvern vil jo komme de til gode. så hva kan man gjøre? Kan man bruke noen nødløsninger? Å flytte er ikke noe vi vil Dere tar en prat og blir enige om å dele regningen. Anonymkode: a706f...c66
AnonymBruker Skrevet i går, 13:19 #13 Skrevet i går, 13:19 3 hours ago, AnonymBruker said: Det er krav om overspenningsvern så det kommer dere ikke unna. Alternativet er hurtiglading som fort koster deg mer enn investeringen av lader. Anonymkode: cbb77...1bc Pluss at hyppig hurtiglading sliter ekstra på batteriet og man får reduserert rekkevidde raskere enn man ellers ville gjort. Før jeg flyttet ut av byen ladet jeg ganske billig på kommunale sakteladere i nærheten. Godt under halve prisen av blodprisene hurtigladerne krever. Noen Tesla-ladere, som man ikke trenger verken Tesla eller abonnement for å benytte, kun app-en, de har forresten fortsatt store rabatter hvis man finner rett sted og lader på rett tid av døgnet. Noen (ganske få) butikker tilbyr også gratis saktelading i oppmot en time mot at man handler der. Hvis man kjører lite kan dette være en bra rabatt på bilutgiftene. Å basere seg på saktelader utenfor hjemmet innebærer så klart noen gåturer siden ingen gidder å vente i bilen i timesvis. Men det kan kombineres med lufting av hund, turer man trenger uansett eller butikkbesøk. Så dette er ikke et så stort problem som noen skal ha det til. Anonymkode: 37683...bae
AnonymBruker Skrevet i går, 13:29 #14 Skrevet i går, 13:29 Mandagsbarn74 skrev (24 minutter siden): 14000 i tillegg Hvorfor undersøkte dere ikke dette før dere kjøpte? Når det er dere som har behovet ville jeg betalt det ekstra det koster eller avbestilt bilen og kjøpt bensinbil. Dere har ikke så mye valg når dere leier. Anonymkode: 97c31...3ad
Mardina Skrevet i går, 13:41 #15 Skrevet i går, 13:41 (endret) Mandagsbarn74 skrev (4 timer siden): Vi har kjøpt elbil eller bestilt den, leveres i slutten av september. Men så skulle vi fikse elbil laderen hjemme, elektriker kom og sier at her er det ikke overspenningsvern og man må rydde opp i sikringsskapet. Problemet er at vi leier og huseier sier at det er en kostnad vi må ta. Det øker prisen med 14000. Og det med overspenningsvern vil jo komme de til gode. så hva kan man gjøre? Kan man bruke noen nødløsninger? Å flytte er ikke noe vi vil Er prisen på 14 000,- det dere har fått beskjed om at det koster å sette opp elbil-lader? I så fall er det en helt normal pris. Jeg betalte nærmere 20 000,- for å satt opp lader her jeg bor. Jeg leier også. Nødlader er ikke å anbefale. Hvis dere er usikker, så snakk med en elektriker. Endret i går, 13:44 av Mardina
AnonymBruker Skrevet i går, 13:51 #17 Skrevet i går, 13:51 Det er ikke krav om overspenningsvern i eldre boliger før man evt oppgraderer eller installerer lader. Jeg har forståelse for at eier ikke er veldig interessert i å måtte ut med 14 000 bare fordi dere vil ha elbil. Betaler dere hele kostnaden med lader? Og blir den hengende igjen når dere flytter. For hvis dere gjør det, så ser jeg forsåvidt et argument for å be huseier dekke noe. Anonymkode: 2728e...c1c
Mardina Skrevet 23 timer siden #18 Skrevet 23 timer siden Mandagsbarn74 skrev (1 time siden): Det er i tillegg til laderen Da er det en ganske vanlig pris. Kanskje litt i overkant mye. Elektrikere bestemmer selv hva de vil ta betalt. Jeg betalte rundt 10 000,- for jobben elektrikeren gjorde. Det tok et par timer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå