Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Noen som har erfaring med særskilt opptak når det er ledige studieplasser, men man ligger minimalt under karakterkravet?

Jeg ser den aktuelle masteren ved skolen har ledige plasser, men opptakskontoret avslår likevel fordi «kravet må være oppfylt» og viser til likebehandling. Jeg forstår prinsippet, men lurer på om dette faktisk er forsvarlig utdanningspraksis når det står tomme pulter og det finnes motiverte søkere som er rett under kravet.

Jeg ønsker ikke å gå inn på min egen situasjon, men jeg har fått vurdert saken av fagfolk og advokater som mener at institusjonen kan gi opptak når det er snakk om marginalt avvik og dokumenterte forhold. Slik jeg har forstått det, finnes det ingen forskrift som hindrer dette – karakterkravet er et institusjonskrav, og kan fravikes dersom skolen ønsker det.

Spørsmålene mine er:

Hvem kan overstyre et avslag fra opptakskontoret?
Er det fakultet, rektor, instituttleder, eller styret?

Har noen erfaring med at skoler gir unntak når det er ledige plasser?

Er det vanlig at institusjoner praktiserer dette strengt selv om det ikke finnes et lovkrav?

Tips til hvem ta kontakt med som kan dette?

Kort sagt: Er det mulig å få særskilt opptak når man er rett under kravet, og hvem har myndighet til å ta den endelige avgjørelsen?

Alle innspill mottas med stor takk.

Anonymkode: 9c34c...f10

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hei!

Noen som har erfaring med særskilt opptak når det er ledige studieplasser, men man ligger minimalt under karakterkravet?

Jeg ser den aktuelle masteren ved skolen har ledige plasser, men opptakskontoret avslår likevel fordi «kravet må være oppfylt» og viser til likebehandling. Jeg forstår prinsippet, men lurer på om dette faktisk er forsvarlig utdanningspraksis når det står tomme pulter og det finnes motiverte søkere som er rett under kravet.

Jeg ønsker ikke å gå inn på min egen situasjon, men jeg har fått vurdert saken av fagfolk og advokater som mener at institusjonen kan gi opptak når det er snakk om marginalt avvik og dokumenterte forhold. Slik jeg har forstått det, finnes det ingen forskrift som hindrer dette – karakterkravet er et institusjonskrav, og kan fravikes dersom skolen ønsker det.

Spørsmålene mine er:

Er det vanlig at institusjoner praktiserer dette strengt selv om det ikke finnes et lovkrav?

Kort sagt: Er det mulig å få særskilt opptak når man er rett under kravet, og hvem har myndighet til å ta den endelige avgjørelsen?

Hvordan er du en motivert søker med dårlige karakterer?

• Liker 6
Skrevet
dinfarsrevolver skrev (41 minutter siden):

er ikke dårlige karakterer. det ligger en veldig naturlig grunn for snittet ikke er høyere. slik jeg formulerte men det er konfidensielt, så håper du kan slippe med slikke kommentarer.. Takk

Skrevet
dinfarsrevolver skrev (46 minutter siden):

Med mindre du har kompetanse rundt spørsmålene mine (noe du neppe har - kan du la være å kommetere)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei!

Spørsmålene mine er:

Du sier du har fått saken vurdert av fagfolk og advokater. Da bør du ha fått svar på det du lurer på. 
Alle U/H har egne forskrifter som blant annet beskriver opptak til master. Søk opp aktuell U/H på lovdata.no 

Og så vil jeg bare nevne at karakterkrav for opptak til master ikke kun handler om selve tilgangen på studieplass, det handler også om sannsynligheten for at studenten klarer å fullføre og bestå. 

Anonymkode: 5f9c1...0fa

• Liker 5
Skrevet
Lars-Eirik skrev (4 timer siden):

er ikke dårlige karakterer. det ligger en veldig naturlig grunn for snittet ikke er høyere. slik jeg formulerte men det er konfidensielt, så håper du kan slippe med slikke kommentarer.. Takk

"Alle innspill mottas med stor takk"

Sånn sorry bud om du vil bli noe må du ta opp fag sånn som alle andre som plutselig fant ut at de ville bli noe, det er ikke verre enn det.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Rektor og styret har i alle fall ikke noe med det å gjøre. 
Det vil vel stå om evt klagemuligheter i avslagsbrevet? Men her har du neppe noen god sak. 

Anonymkode: 1028d...2b4

AnonymBruker
Skrevet

Nå er ikke kravet for master spesielt høyt, man skal jo evne å gjennomføre også. Og et sted må jo grensa settes, hvis du slipper inn må jo det som ligger 0,5 poeng under deg også slippes inn, eller? Og så har man det gående.

Anonymkode: c010b...ed6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når det f.eks er krav om C-snitt for opptak til en master, så er det kravet absolutt, uansett hva din advokat og du måtte mene du er kvalifisert til. Det er ingen som kan overstyre det, da må det opp i studieprogramråd/fakultetsstyret og endres som krav ved vedtak i fakultetsledelsen, en prosess som tar lang tid (1-2 år) om det i det hele tatt skulle vært aktuelt. Karakterkrav til master handler om sjansen for at studentene gjennomfører, ligger du under krevet har du for dårlige kunnskaper til at det er sannsynlig at du gjennomfører, både på normert til og i det hele tatt. Svake studenter krever også betydelig mer oppfølging ila studiet, de er mindre selvstendige,  krever mer tid av de ansatte , det er mer kverulering og «jammen viss atte kunne jo bare» som du allerede driver med. Det er stadig mer innstramming på ressursene i akademia, og det er bedre ressursbruk å la en studieplass stå tom enn å fylle den med en student med for lave forkunnskaper som krever mye ekstraoppfølging av de ansatte, og har mindre sjanse for gjennomføring. Hvis du ikke har gode nok karakterer må du enten forbedre dem, eller finne et masterprogram uten inntakskrav på karakter.

Anonymkode: 5812b...b5b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
dinfarsrevolver skrev (11 timer siden):

At man har dårlige karakterer trenger ikke å handle om motivasjon. 

Jeg strøk på matematikk eksamen på vgs, søkte om dispensasjon fra kravet om GENS, la med et motivasjonsbrev og dokumentasjon fra PPT, og kom inn på ønsket studie. I dag har jeg både en bachelorgrad og mastergrad.

Men uansett så bør man finne roten til hvorfor man har dårlige karakterer. La oss si at TS tok sin bachelorgrad i en vanskelig periode, også ønsker han å ta en mastergrad. Da handler det ikke nødvendigvis om at TS er faglig svak, men at det er ytre faktorer som har påvirket. På noen bachelorstudier så kan man heller ikke forberede sine karakterer, så da er man stuck med karakterene fra BA.

Jeg svarer bare generelt.

Anonymkode: 3879f...47c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...