Gå til innhold

Vanlig at barn med ADHD lager lyder?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen med ADHD-barn som har opplevd dette? Er snakk om en merkelig lyd fra halsen her. Startet nå i sommer. Veldig ubehagelig å høre på men barnet klarer ikke å la være. Skjer både hjemme og ute, f.eks på sfo.

Vil garantert bli lagt merke til og kommentert av andre elever når skolen starter neste uke og jeg er bekymret. Barnet sliter nok sosialt fra før av. 

Anonymkode: 08582...8db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Yup. Man må ikke, hvis man blir gjort oppmerksom på det. Men det er en av tingene som gjør det utrolig deilig å være aleine, du kan gjøre hva du vil og lage hvilke lyder og bevegelser du vil uten at en kjeft kommenterer det. 

Anonymkode: 0973f...06e

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Mannen og ene barnet har adhd, begge lager til tider rare lyder. Mannen merker ikke at han gjør det 😅 

Anonymkode: 471a9...299

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Adhd kan ofte forekomme sammen med tourettes, da er jo dette ganske typisk. 

Anonymkode: b92e2...017

• Liker 6
Skrevet

Jepp, helt vanlig. Kan være tics og, men er helt normalt med mange rare lyder. 

Anonymkode: 53773...822

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Adhd kan ofte forekomme sammen med tourettes, da er jo dette ganske typisk. 

Anonymkode: b92e2...017

Tourette syndrom og ADHD kalles ofte for «søskendiagnoser» fordi de har et overveldende sterkt slektskap både i hvordan de oppstår i hjernen, hvordan de ytrer seg, og hvor ofte de opptrer sammen. ADHD og Touretteb har Svært høy forekomst sammen (komorbiditet).

Det er mer regelen enn unntaket at disse tilstandene overlapper. Mellom 50–80 % av alle som får diagnosen Tourette syndrom, fyller også kriteriene for ADHD.

Både ADHD og Tourette knyttes til forstyrrelser i de samme nettverkene i hjernen – spesielt frontostriatale baner (kommunikasjonen mellom pannelappen og basal-gangliene) samt hvordan hjernen håndterer signalstoffet dopamin. Begge diagnosene handler i stor grad om utfordringer med impulskontroll og inhibisjon (hjernens evne til å bremse uønskede handlinger). 

Tics er ikke et offisielt symptom på ADHD i de diagnostiske kriteriene (som DSM-5 eller ICD-11).  Allikevel er det høy forekomst active hos mennesker med ADHD. Omtrent 20–30 % av personer med ADHD har også tics, selv om de ikke har nok tics til å fylle kriteriene for Tourette syndrom

ADHD og tourette har felles genetisk sårbarhet. Forskning viser at det er en betydelig genetisk overlapp mellom tilstandene. De deler flere genetiske markører, noe som gjør at begge diagnosene hyppig forekommer i samme familier.

Mange med ADHD har udiagnostisert ADHD og mange med tourette har udiagnostisert ADHD. 
Selv har jeg Tourett og ADH. Det samme har mine barn.

Anonymkode: d1296...a06

• Nyttig 7
Skrevet

Barnetics vokalt eller bevegelse kan alle barn få før fylte 10 år. De kan komme å gå. Mine har hatt det. Kom og gikk i noen år. Begynte rundt skolestart og forsvant før de var 9. Når er de 14 og 16. De har ikke noen diagnoser.

Anonymkode: 15fa8...2a1

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Ja, kalles stimming.

Anonymkode: adbed...430

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hard ADHD og tourettes. Kona mi kommenterer på lyder som jeg ikke aner at jeg lager. 

Anonymkode: 2a694...a87

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Noen med ADHD-barn som har opplevd dette? Er snakk om en merkelig lyd fra halsen her. Startet nå i sommer. Veldig ubehagelig å høre på men barnet klarer ikke å la være. Skjer både hjemme og ute, f.eks på sfo.

Vil garantert bli lagt merke til og kommentert av andre elever når skolen starter neste uke og jeg er bekymret. Barnet sliter nok sosialt fra før av. 

Adhd og tourettes her så om det er det ene eller det andre vet jeg ikke. Men lyder ja. Og vær så snill, ikke vær negativ mot barnet.. Det kan og gjøre at det blir stresset og kommer mer lyd.

Anonymkode: 503f5...b5e

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror (opplever) at alle med nevrodivergens lager lyder, enten det er adhd, autisme eller tourettes. Det er jo en form for stimming. 

Jeg har AuDHD, sønnen level 1 autisme. Han lager masse lyder, jeg hater lyder andre lager. Så har daglig eksponeringsterapi 😂 

Anonymkode: 14d49...2a5

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Dette gjorde jeg😅 Har både adhd og TS😜

Anonymkode: 296b4...e07

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som tourettes, mange med ADHD har det. Både jeg, mannen og ungen har ADHD, men ingen av oss lager lyder. Jeg nynner når jeg er veldig overstimulert da. De to andre blir gale av det.

Anonymkode: b00e4...568

Skrevet

Ja, det er ikke uvanlig. ADHD og Tourettes ligger nære hverandre på spekteret, endel folk med ADHD stimmer og har tics.

• Liker 1
Skrevet

Ja, adhdbarn gjør alt for å irritere

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det heter ticks. Ganske vanlig hos barn med ADHD eller tourettes. 

Anonymkode: e8c65...08c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Høres ut som tourettes, mange med ADHD har det. Både jeg, mannen og ungen har ADHD, men ingen av oss lager lyder. Jeg nynner når jeg er veldig overstimulert da. De to andre blir gale av det.

Anonymkode: b00e4...568

Nei. Tourettes er en samling av langt flere symptomer. 

Inntil 20% av alle barn får forbigående ticks i barndommen. Diagnosen heter "Forbigående ticks". 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det heter ticks. Ganske vanlig hos barn med ADHD eller tourettes. 

... men kan også være en ren ticksforsryrrelse, midlertidig eller varig. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei. Tourettes er en samling av langt flere symptomer. 

Inntil 20% av alle barn får forbigående ticks i barndommen. Diagnosen heter "Forbigående ticks". 

Best å ikke kommentere på det, då barnet ikke legger merke til det

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja, kalles stimming.

Anonymkode: adbed...430

Nei, det er mest sannsynlig vokale ticks. Det er ikke det samme. 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...