AnonymBruker Skrevet 6. august #1 Skrevet 6. august Hei! Jeg er litt nysgjerrig på hvordan dette er hos andre med barn rundt 12 år. Datteren min hater å dusje. Hver eneste dusj krever planlegging, påminnelser og en god del overtaling. Når hun først kommer seg inn, går det fint og jeg må mase henne ut igjen, men det er alltid en kamp å komme i gang. Hun må jo bare dusje ofte fordi det lukter raskt svette, men det føles som om vi starter på nytt igjen hver dag hun skal dusje 😅 Som er ca 2. hver dag. Hun elsket å dusje da hun var mindre. Da holdt det å si fra om at nå er det dusjetid. Er dette en vanlig fase? Blir det lettere etter hvert, eller må man bare stå i disse kampene en stund til? Hvordan er det hos dere med barn på samme alder? Anonymkode: f3179...e94 1
AnonymBruker Skrevet 6. august #2 Skrevet 6. august Har en 12 år gammel gutt( blir 13 i år) som er veldig opptatt av å dusje hver dag. Helst 2 ganger, men vi har sagt at 1 gang holder😅 Også veldig opptatt av deodorant og parfyme. Han har ikke begynt å lukte enda. Anonymkode: 527c3...de5 2
AnonymBruker Skrevet 6. august #3 Skrevet 6. august Jeg har tre tenåringerdøtre, dette har aldri vært et problem, de dusjer selvfølgelig daglig. Dette er en rutine vi har innarbeidet fra de var små. Nå trener de mye da, og dusjing inngår jo også i normal rutine i den forbindelse. Men jeg vet at det ble snakk om ei jente som luktet i ene klassen til mine, så det er jo lurt å forklare datteren din at dette er noe hun ikke får bestemme selv, for hennes eget beste. Anonymkode: d4df1...7f7 2
AnonymBruker Skrevet 6. august #4 Skrevet 6. august Samme problem her. Så her er regelen og rutinen å dusje hver kveld. Det diskuteres ikke eller krangles. Gjør hun det så mister hun mobilen med en gang. Hun lukter svette med en gang siden hun er en aktiv jente. Hygiene er noe som skal gjennomføres. Enkelt og greit. Klut nekter hun så da er dusj det enkleste for alle 👍 Anonymkode: e095e...828 2 5
AnonymBruker Skrevet 6. august #5 Skrevet 6. august Hadde og en sånn fase. Det gikk over av seg selv. Anonymkode: 79b9c...431 2
Sniff76 Skrevet 6. august #6 Skrevet 6. august Er hun ikke redd for at vennene eller de i klassen skal kommentere at hun lukter vondt? Tror jeg hadde brukt det for å få henne til å forstå at det ikke går an å la være dusjing. Hva med å avtale kveldsmat sammen samtidig som dere ser en episode av en serie begge liker? Hvis hun drøyer og tuller, blir det ikke tid til å se serien. 1
Fighter83 Skrevet 6. august #7 Skrevet 6. august (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei! Jeg er litt nysgjerrig på hvordan dette er hos andre med barn rundt 12 år. Datteren min hater å dusje. Hver eneste dusj krever planlegging, påminnelser og en god del overtaling. Når hun først kommer seg inn, går det fint og jeg må mase henne ut igjen, men det er alltid en kamp å komme i gang. Hun må jo bare dusje ofte fordi det lukter raskt svette, men det føles som om vi starter på nytt igjen hver dag hun skal dusje 😅 Som er ca 2. hver dag. Hun elsket å dusje da hun var mindre. Da holdt det å si fra om at nå er det dusjetid. Er dette en vanlig fase? Blir det lettere etter hvert, eller må man bare stå i disse kampene en stund til? Hvordan er det hos dere med barn på samme alder? Anonymkode: f3179...e94 Min er 11 år, er skikkelig tenåring vil jeg si. Deo var veldig vanskelig å starte med, pga mye svettelukt som 8 åring ble det nødvendig! Vi poengterte vond lukt og at dette var ekkel lukt for alle rundt henne. Det tok 2 år før det virkelig ble en nødvendighet i hodet hennes, det er ca 1 år siden. Parfyme ble da også noe hun begynte med. Hun har vært vanskelig å få i dusjen de siste 2 årene, får det til 1 til 2 ganger pr uke. Hun må minnes på å dusje innimellom men i det siste har hun gått i dusjen selv, får velge såpe, shampoo og balsam selv på butikken. Håret er absolutt det vanskeligste. Hun har prøvd seg frem med tørrshampoo en laaang periode men ser nå at dette bare er å utsette problemet og håret ser ofte ikke særlig bra ut når hun bruker det heller. Ingen i vår nærmeste familie bruker tørrshampoo så hun er absolutt løsningsorientert vil jeg si😅 Å dusje er lettere enn å bade. Å dra i svømmehall fungerte heldigvis veldig godt frem til for ca 1 år siden. Her er det snakk om autisme. Hun elsket å bade frem til mellom 8 års alderen. Endret 6. august av Fighter83 1
AnonymBruker Skrevet 6. august #8 Skrevet 6. august Sønnen min hadde en fase i tidlig pubertet og litt utover der han måtte mases på for å få han i dusjen. Likte ikke å dusje, påsto han. Det gikk noen år med masing, så ble det plutselig lettere, det holdt å bare minne han på det, og da dusjet han rundt annenhver dag. Så en dag begynte han helt uten videre å dusje daglig, og bruker deo uten å minnes på noe av det. Nå har han dusjet daglig i årevis, og hopper aldri over en dag, uansett om han ligger med influensa eller er frisk og rask. Den dusjen må han bare ha. Det er nok håp i sikte. De fleste vokser av seg den latskapen og får øynene opp for normal renslighet. De skjønner at de ellers kan lukte og bli baksnakket av andre, blant annet, men man lærer også å verdsette den personlige, gode følelsen av å være ren og nydusjet. Anonymkode: df462...3bc 1
AnonymBruker Skrevet 6. august #9 Skrevet 6. august Min yngste var sånn, akkurat den alderen. Det er en fase, og senere må du be dem spare på vannet og mase dem ut av dusjen og spare på parfymen. Anonymkode: b33e0...87b 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. august #10 Skrevet 6. august Min 11-åring innså alvoret på vei opp trappa på vei til legen. Da sa jeg rett ut som sant var at nå lukter der hodebunn i hele trappa. Har vært dusj hver kveld siden det. Han ble lei seg der og da men mye bedre at jeg bemerket det enn at folk skygger banen og begynner å snakke om det. Så fikk han endelig handle på parfymeri for parfyme og deo går kun på rene folk, så det var en solid opptur. Anonymkode: 258c8...51e 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. august #11 Skrevet 6. august Ikke uvanlig, min elleveåring må også mases inn i dusjen. Men når han først er der så må han mases ut 😆 Han har begynt å lukte svette nå så hyppigere dusj og deo har blitt nødvendig. Har en åtteåring og som må tvinges inn i dusjen men som også storkoser seg når hun først er der. Anonymkode: 86030...dec 1
Snok1 Skrevet 6. august #12 Skrevet 6. august Det er overveiende stor sannsynlighet for at dette går over av seg selv.
AnonymBruker Skrevet 6. august #13 Skrevet 6. august Min 10 åring er helt lik. Her blir det hyling og grining for å få henne i dusjen, også må jeg etterpå mase på henne for å bli ferdig. Håper det er en fase for det er kjempeslitsomt. Anonymkode: 51ec6...ea9
AnonymBruker Skrevet 6. august #14 Skrevet 6. august Fighter83 skrev (2 timer siden): Min er 11 år, er skikkelig tenåring vil jeg si. Deo var veldig vanskelig å starte med, pga mye svettelukt som 8 åring ble det nødvendig! Vi poengterte vond lukt og at dette var ekkel lukt for alle rundt henne. Det tok 2 år før det virkelig ble en nødvendighet i hodet hennes, det er ca 1 år siden. Parfyme ble da også noe hun begynte med. Hun har vært vanskelig å få i dusjen de siste 2 årene, får det til 1 til 2 ganger pr uke. Hun må minnes på å dusje innimellom men i det siste har hun gått i dusjen selv, får velge såpe, shampoo og balsam selv på butikken. Håret er absolutt det vanskeligste. Hun har prøvd seg frem med tørrshampoo en laaang periode men ser nå at dette bare er å utsette problemet og håret ser ofte ikke særlig bra ut når hun bruker det heller. Ingen i vår nærmeste familie bruker tørrshampoo så hun er absolutt løsningsorientert vil jeg si😅 Å dusje er lettere enn å bade. Å dra i svømmehall fungerte heldigvis veldig godt frem til for ca 1 år siden. Her er det snakk om autisme. Hun elsket å bade frem til mellom 8 års alderen. En 11-åring er jo ikke en skikkelig tenåring! Anonymkode: d4df1...7f7
Ibot Skrevet 6. august #15 Skrevet 6. august Dette er kanskje bare en fase. Det er kjedelig å dusje, det er vel derfor. En 12-åring har heller ikke fullstendig begrep på hygiene, hvordan man skal vaske seg, hvorfor og hvor ofte. Man blir det fortalt, men har ikke gjort seg egne erfaringer ennå. Du sier at hun må dusje fordi hun har begynt å lukte svette, kanskje hun ikke har kjent lukta selv og derfor er det helt ubegripelig for henne at hun må i dusjen. Den dagen en i klassen kommenterer kroppslukt er hun nok kurert. Må bare håpe at det da ikke går andre veien.
Fighter83 Skrevet 6. august #16 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (31 minutter siden): En 11-åring er jo ikke en skikkelig tenåring! Anonymkode: d4df1...7f7 Du bør møte min 😅 1
AnonymBruker Skrevet 6. august #17 Skrevet 6. august En vanntett høytaler i dusjen - da kan hun høre på musikk mens hun dusjer. Det finnes også vanntette mobilholdere til dusjen. Det hjelper godt på motivasjonen. Mine to er heller ikke så glad i å dusje men liker mye bedre å bade, nettopp fordi da er det litt mindre kjedelig, og mer koselig. Anonymkode: 3fa26...3e1 1
AnonymBruker Skrevet 6. august #18 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (8 timer siden): Har en 12 år gammel gutt( blir 13 i år) som er veldig opptatt av å dusje hver dag. Helst 2 ganger, men vi har sagt at 1 gang holder😅 Også veldig opptatt av deodorant og parfyme. Han har ikke begynt å lukte enda. Anonymkode: 527c3...de5 Ikke la ungen bruke parfyme. De dynker seg. Ca 1 av 4 plages, og omtrent 2 i klassen statistisk sett kan ha migrene. Deo holder. Anonymkode: eaa33...1c9 3 1
AnonymBruker Skrevet 6. august #19 Skrevet 6. august Kan dere sammen kjøpe noe litt spesielt som dusjsåpe i en lukt hun liker godt. Rituals har dusjsåpe som ser ut som barberskum, Lush har dusjbomber du kan legge på dusjgulvet som blir til en aromaterapidusj eller bare et såpestykke du kan leke med i dusjen. Eller dusj gele (gummys) som er morsomme å bruke i dusjen. Om hun får velge selv så blir det kanskje litt mer moro å hoppe i dusjen hver dag? Anonymkode: 373f1...3a5 2
AnonymBruker Skrevet 6. august #20 Skrevet 6. august Min har rutine på dette. Han går i dusjen etter han har stått opp. Setter timingen på 5 minutter, og da skal han skylle ut balsamen og avslutte dusjingen. Det er også en sånn timer der han kan se nedtellingen tydelig igjennom dusjkabinettglasset. Han har autisme (høytfungerende), og overganger er litt vanskelig, og da er det greit at han ser på forhånd at nå er han snart ferdig. Parfyme på skolen er en uting. Det lager dårlig innemiljø i klasserommet. Mange tåler ikke parfyme og får pustebesvær eller kraftige hodesmerter. Man kan også få hjernetåke av det. Noe som ikke er lett for barnet å kjenne igjen og forstå som symptom, og han (og foreldrene) vet gjerne ikke hvorfor han ikke klarer å konsentrere seg om skolearbeidet. Noen vil gjerne tenke ADHD, og så er det egentlig så enkelt at de ikke tåler parfyme. En god vask og en svakt parfymert (eller uparfymert) antiperspirant og rene klær skal holde i massevis. Anonymkode: 6f5f1...347
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå