Gå til innhold

Vurderingssamtale hos DPS - Spørsmål om behandler

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg har blitt henvist til DPS av min fastlege for langvarige angstplager, sosial isolasjon etc. Jeg mottok nettopp et brev fra dem hvor jeg har blitt kalt inn til vurderingssamtale hos sosionom. Jeg lurer på hva en sosionom på DPS gjør, og hvordan h*n kan hjelpe meg?

Slik jeg har forstått det, er dette bare en samtale for å vurdere om DPS er riktig for meg og mine behov. Er det slik at jeg vil bli henvist til psykolog eller lege på DPS dersom det vurderes at jeg har rett til behandling der? En sosionom kan vel ikke sette diagnoser og drive utredning osv.? Skal denne personen bare kartlegge eller blir det min faste behandler?

Det har tatt meg lang tid å tørre å søke hjelp, og nå er jeg er litt bekymret for at jeg ikke skal få riktig hjelp.

Anonymkode: e079b...b0e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Klinisk sosionom kan utrede, sette diagnose og gi behandling. 

Anonymkode: 14545...804

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Klinisk sosionom kan utrede, sette diagnose og gi behandling. 

Anonymkode: 14545...804

I brevet står det bare "time hos sosionom [navn]". Ville det ikke stått der om det var klinisk sosionom? Eller kan kun klinisk sosionom jobbe på et DPS?

AnonymBruker
Skrevet

Kartlegging er jo utfylling av diverse skjema, du beskriver din plager ect, og så bestemmes det om du er aktuell for hjelp på DPS, og hvilken hjelp som er rett for deg. Det er nok en lege innom vurderingen, men det er ikke sikkert det er lege/psykolog som blir din behandler. Det er DPS som bestemmer hva som er rett behandling for deg (og det kan være den er i kommunen og ikke DPS), og det er også de som tildeler behandler. Behandler trenger ikke være lege eller psykolog, det avhenger av problemstilling og behandling. 

Anonymkode: c28b7...c8b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når du har blitt kalt inn til en vurderingssamtale er det nok en vurdering før du evt blir sendt videre i behandling eller utredning ja. Det kan være fordi de er i tvil om du skal tas inn, men det kan også være de bare er usikre på hva slags tilbud du bør få, og at dette er en vurdering for å finne ut av det!

Anonymkode: 95c04...9bd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husk - det er veldig sjeldent utdannelsen til en behandler som har noe å si med tanke på å bli friskere eller ei. Kjemi og tillit er derimot veldig viktig. 

Anonymkode: 70e84...8eb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Husk - det er veldig sjeldent utdannelsen til en behandler som har noe å si med tanke på å bli friskere eller ei. Kjemi og tillit er derimot veldig viktig. 

Anonymkode: 70e84...8eb

Jeg skjønner. Jeg har ikke noe imot å bli sent til en sosionom, jeg var bare ikke klar over at de kunne drive med utredning og sette eventuelle diagnoser etc. Jeg trodde de bare drev med veiledning og sosiale problemer ol. Og du har rett i at kjemi og tillit er det som gjelder.

TS.

AnonymBruker
Skrevet

Uhøflig. Gå.privat om du har råd. For et system,  ass

Anonymkode: 1a8cc...967

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Uhøflig. Gå.privat om du har råd. For et system,  ass

???

Skrevet
ensomfugl skrev (46 minutter siden):

???

Uff. For et system. Gå til privat psykolog om du har råd. Mye autokorrekt 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...