AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #1 Skrevet 21 timer siden Med eller uten bedøvelse, gjorde d vondt? Har dere noen tips. Det forrige innlegget ble slettet. Anonymkode: 18974...301
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #2 Skrevet 21 timer siden To ganger, uten bedøvelse begge gangene. Fikk sprayet en slags bedøvende spray i halsen for at det skulle gå lettere å med mindre brekninger. Fungerte greit begge gangene. Det var selvsagt ubehagelig, men ikke smertefullt. Anonymkode: 2768a...c69
Million Skrevet 21 timer siden #3 Skrevet 21 timer siden Ja, jeg har tatt det en gang. De sprayet først en bedøvelsesspray ned i svelget mitt, for å hemme brekningsrefleksen som ellers ville reagere på noe som ble dyttet ned i halsen/svelget. Jeg brakk meg litt likevel, men klarte å ligge musestille. Om det var vondt? Nei, det var ikke smerter. Det var skikkelig ubehagelig, det skal sies, men ikke smertefullt. Tipset mitt må være å ikke dra på en gastroskopi-undersøkelse mens du er forkjølet, som jeg var....😛 fy søren, fikk nesten ikke puste pga nesa var tett av snørr og halsen var tett av den kameraslangen! Hvordan jeg kom meg gjennom det aner jeg ikke, men jeg sitter her, så jeg overlevde. Det er mange år siden nå.
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #4 Skrevet 21 timer siden Har gjort det, og det gikk helt fint. Tok på Aleris. De satte veneflon i tilfelle det måtte gies beroligende. Men det fikk jeg ikke behov for. Fikk bedøvelse, spray i halsen, før undersøkelsen starta. Brakk meg noen ganger, men det var egentlig uproblematisk. Hadde gruet meg veldig på forhånd. Men for mitt vedkommende var det helt uten grunn. Anonymkode: 8f974...4a2
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #5 Skrevet 21 timer siden Ja det var ikke vondt, å jeg fikk også den bedøvelses sprayen i munnen. Det var bare ganske rart men gikk fort. Anonymkode: 07ba3...769
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #6 Skrevet 21 timer siden Den andre gangen var jeg midt i en panikk angst periode, men da ga de meg beroligende, å jeg har aldri vært så uredd i mitt liv. Men da brakk jeg meg, men uasett, så ordner de det der. I verste fall må du få det i narkose. De kommer nok til å ivareta deg 😊 Anonymkode: 07ba3...769
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #7 Skrevet 21 timer siden Det var ikke vondt, og jeg brukte ikke beroligende siden jeg måtte kjøre hjem. Du får en bedøvende spray i halsen og gode instruksjoner. Men jeg fikk totalt panikk og klasket til legen så det sang, så jeg gjør det nok ikke igjen uten noe kraftig beroligende/narkose. Behagelig er det jo ikke, det sier seg selv. Anonymkode: 5b0ff...cee
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #8 Skrevet 21 timer siden Jeg gjorde det da jeg var høygravid og hadde satt fast en stor kjøttbit i spiserøret. Fikk ingenting beroligende eller bedøvelsesspray. To sykepleiere holdt fast armene mine mens de puttet slangen inn. Det var fordi de sa at antagelig ville jeg av refleks prlve å ta den ut selv hvis ikke. Hyperventilerte som bare det og spøy som en gris da de tok den ut igjen, men vondt gjorde det ikke. Anonymkode: 6d16c...566 2
Daria Skrevet 21 timer siden #9 Skrevet 21 timer siden Jeg fikk brekninger og full panikk av bedøvelsessprayen, så da satte de en veneflon og fylte på med beroligende før de gikk i gang med selve undersøkelsen. Teknisk sett var jeg fortsatt våken, men jeg merket svært lite til det som skjedde rundt meg - i følge epikrisen fikk jeg en ny runde brekninger og tilhørende påfyll av beroligende underveis, men det fikk jeg ikke med meg. Jeg kjente såvidt slangen på tunga, utover det merket jeg så lite, både der og da og etterpå, at jeg bare har legens ord for at det ble gjennomført... 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #10 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg gjorde det da jeg var høygravid og hadde satt fast en stor kjøttbit i spiserøret. Fikk ingenting beroligende eller bedøvelsesspray. To sykepleiere holdt fast armene mine mens de puttet slangen inn. Det var fordi de sa at antagelig ville jeg av refleks prlve å ta den ut selv hvis ikke. Hyperventilerte som bare det og spøy som en gris da de tok den ut igjen, men vondt gjorde det ikke. Anonymkode: 6d16c...566 OMG bra det gikk bra med deg! Anonymkode: 07ba3...769
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #11 Skrevet 21 timer siden Har gjort det kun med den sprayen i halsen. Gikk veldig bra og brakk meg ikke i hele tatt. Legen roste meg for å være så rolig, men hun skulle bare visst den kampen som foregikk inni meg🤣 Veldig ubehagelig, men ikke vondt . Anonymkode: 32add...0d7 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #12 Skrevet 21 timer siden Gastroskopi er ikke vondt, da gjør legen noe feil. Men det er ekkelt siden munnen blir låst oppe og du føler deg helt hjelpesløs der du ligger. Samt at det er lett å brekke seg når røret stikkes inn. Når prøvene tas er det kun litt grafsing, ingenting vondt der heller. Så klarer man å slappe av, lukke øynene og forsvinne bort de små minuttene det varer går alt veldig fint. Anonymkode: 7a6e8...4e7
FeraVera Skrevet 21 timer siden #13 Skrevet 21 timer siden Jeg har tatt gastroskopi to ganger, uten bedøvelse eller beroligende. Det viktigste en må huske på er å puste rolig. Jeg brekker meg ihvertfall mye mindre når jeg puster rolig 😊
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #14 Skrevet 15 timer siden Har tatt det mange ganger. Periodevis flere ganger i uken. Både med og uten beroligende; både som innleggende pasient, og som vanlig timeavtale; både forhåndsplanlagt og akutt. De gangene jeg har tatt uten, har vært mitt eget ønske. Da gjerne fordi det har vært viktig for meg å få med meg hva som skjer for å kunne være med å justere behandlingen. Helsepersonell har alltid anbefalt beroligende. Ingen grunn til å kjenne på ubehag hvis man kan slippe. Nå ser jeg på det som litt pålagt egentid, og en anledning til å få slappet av etterpå. Så jeg ber om så mye de har anledning til å gi meg. Men smertemessig synes jeg gastroskopi er uproblematisk. Det er mer den der følelsen av å ligge med den harde gummibiyen i munnen som er kjedelig. Og så brekker jeg meg mye, og det er også kjedelig. Veldig greit å ikke huske mye av det i etterkant. Anonymkode: fdc1f...082
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #15 Skrevet 13 timer siden FeraVera skrev (7 timer siden): Jeg har tatt gastroskopi to ganger, uten bedøvelse eller beroligende. Det viktigste en må huske på er å puste rolig. Jeg brekker meg ihvertfall mye mindre når jeg puster rolig 😊 Helt enig med deg. Jeg fokuserte på å puste rolig og kontrollert gjennom hele undersøkelsen. Brakk meg ikke, men tror jeg ville ha gjort det hvis jeg ikke hadde så kontroll på pusten. Anonymkode: 06b84...f03
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #16 Skrevet 13 timer siden Har gjort det en gang, 20 år siden. Gjør det aldri igjen. Har kroniske mageplager men det får jeg bare ha. Vil heller drite på meg offentlig enn å gjøre det der igjen. ALDRI. Anonymkode: 429aa...ac6
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #17 Skrevet 13 timer siden Ikke vondt, men jeg brakk meg så tårene rant.. Han som gjorde det var flink til å forklare,og var rask,så det tok ikke lang tid. Syns den sprayen var litt ekkel,syns jeg smakte den etterpå, og da ble jeg kvalm. Anonymkode: 1296b...9b1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #18 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Har gjort det en gang, 20 år siden. Gjør det aldri igjen. Har kroniske mageplager men det får jeg bare ha. Vil heller drite på meg offentlig enn å gjøre det der igjen. ALDRI. Anonymkode: 429aa...ac6 Mener du koloskopi kanskje? Anonymkode: 32add...0d7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå