Gå til innhold

Hva slags sofa har dere småbarns foreldre?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har så lyst på ny sofa, men er redd for å kjøpe pga ungene mine. Vi som familie bor omtrent på sofaen, det er det møbelet vi bruker mest på dagtid. Sofaen jeg har nå er en klassisk lysegrå sofa kjøpt i 2015, ulempen med den er flekker, vi har gått til innkjøp en stygge sofatrekk. Men det er så stygt. 

Nå vil jeg gjerne ha en slitesterk og stor sofa, har dere noen anbefalinger? Hva slags sofa har dere andre med småbarn? Hvordan holder dere den presentabel? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nordic fra Bohus i mørk blåmelert. Vaskbare trekk som holder fargen og som er vanskelig å se flekker på. Har tålt hoppende unger, god å sitte i synes jeg, har holdt fasongen godt. Tror vi har hatt vår i 5 år, like fin. Kjempefornøyd 👌

Anonymkode: 7b744...542

AnonymBruker
Skrevet

Frem til fem år hadde vi noe gammal ræl det ikke var så farlig med. Den er blitt tisset i, spydd ned (av både barn og bikkjer), flekkete av mat og snørr og melk. 

Nå er det mindre gris, så ny lys grå sofa fikk flytte inn. 

Den gamle var "brukt opp".

Ikke lov å spise i den nye sofaen… 🤣 men vi spiser uansett slle måltider ved bordet, så det går forsåvidt greit. 

Anonymkode: 190b0...19a

AnonymBruker
Skrevet

Bolia-sofa, kjøpt før vi hadde planer om barn. Den har vært gjennom omgangssyke og bleieavvenning, så neste stopp er dynga.

Anonymkode: 299a7...a07

Skrevet

Vi har en 15 år gammel IKEA-sofa, som skal byttes ut når yngstemann slutter å søle is i sofaen. Men det blir IKEA igjen, for sofaen er god som ny dersom man ser bort fra alle flekkene jeg ikke får bort (lys beige sofa og små barn er en dårlig kombinasjon).

AnonymBruker
Skrevet

Vi har mørkebrun sofa. Vet ikke stoff, men mulig ullblanding/er litt "ru" i stoffet. Trekkene kan vaskes. 

Jeg ville vurdert å sett på en brukt som ser fin ut og gjerne ikke er så gammel. Da får dere en billigere sofa, og føler gjerne ikke det er like krise om den må byttes ut om noen år når barna er større og mindre gris. 

Ellers er en fin regel å ikke spise ting som klosser i sofa som yoghurt, is, middag. Mens brødskiver, frukt og ting som ikke griser så lett kan spises.

Anonymkode: 0268f...c05

AnonymBruker
Skrevet

Har en dyr sofa. Nekter å ha stygg og masseprodusert sofa og møbler bare fordi jeg har barn (leke normalt får de også, men ikke spise noe annet enn lørdagsgodt og «fast» mat i sofaen) 

Anonymkode: 6e55b...119

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi har mørkebrun sofa. Vet ikke stoff, men mulig ullblanding/er litt "ru" i stoffet. Trekkene kan vaskes. 

Jeg ville vurdert å sett på en brukt som ser fin ut og gjerne ikke er så gammel. Da får dere en billigere sofa, og føler gjerne ikke det er like krise om den må byttes ut om noen år når barna er større og mindre gris. 

Ellers er en fin regel å ikke spise ting som klosser i sofa som yoghurt, is, middag. Mens brødskiver, frukt og ting som ikke griser så lett kan spises.

Anonymkode: 0268f...c05

Kan du si hvilket merke og hvor den er kjøpt? Jeg synes det er vanskelig å finne en brukt sofa som passer inn hos oss og som rimelig nok til at jeg kjøper brukt fremfor en helt ny. De fleste sofaene jeg ser på finn er enten utslitte eller i den prisklassen en ny koster . 

Skrevet
Stacy__ skrev (Akkurat nå):

Vi har  aldri latt barna spise i sofaen, men den blir likevel skitten av at barna spyr, tar på sofaen med litt møkkete hender, eller at de ruller i sofaen med flekkete tøy. Vi er veldig forsiktige, men siden sofaen er lysegrå skal det ikke mye til. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt sofaer fra Bolia i solid ullkvalitet gjennom hele småbarnstiden. Grå og blå. Enkelt å fjerne flekker på, har leid rensemaskin innimellom. Ser fortsatt som nye ut etter rensing til tross for flere års tøff bruk.

Anonymkode: e285f...e1f

Skrevet

Har sofa fra Lom Møbelindustri, ikke ulik den på bildet under. Løse puter og putetrekk med glidelås som kan tas av og vaskes i maskemaskin. Kan også få kjøpt nye putetrekk når det gamle er slitt. 

Sofaen er god å sitte i. Ikke for dyp, slik at du kan få støtte i ryggen uten å ta beina opp fra gulvet.

Galleribilde

Anonymkode: 44a0b...302

Skrevet

Vi har brukt sofa kjøpt på finn.no.

Vi kjøpte en ny en, fra Ikea, kort tid før vi fikk barn. Den tømte eldstemann blære i, og var umulig å få fri for lukt, så den gikk på dynga, og så kjøpte vi en brukt sofa til 800kr.

Den har vi mistet en pute til, av samme grunn, så den mangler "tuppen" på den ene sjeselongen nå. Har vært gjennom utallige lekkasjer fra bleie, tisseuhell, bæsj, oppkast, blod, melk, diverse våt mat, og ja.. hater den sofaen nå, men den ble kjøpt med tanke på at det var en søppelsofa, den skal på dynga når barna blir ordentlig tørre.. Jeg vasker så godt jeg kan, og ber om den dagen vi kan kaste den. Vi har et barn med spesielle behov, så det kan ta sin tid..  

Anonymkode: 6afb2...f69

Skrevet (endret)

Bolia scandinavia i den faste varianten. 

Trekkene kan tas av. Har også en rensemaskin for tekstil, men bruker den minimalt.

Sjøgrønn Nantes trekk.

Ja: ikke småbarn nå, men har hatt den siden 3 årsalderen til ungen. Den gamle var og Bolia med ullstoff som ble slitt (den ble kjøpt brukt). 

Endret av AprilLudgate

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...