Gå til innhold

Venner som er vanskelig å planlegge med

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har noen gode venner som bor litt spredt i landet. To av oss bor i byen der jeg bor, og to bor i en annen by. Noen få ganger i året får vi til å treffes, alle fire. Denne uken skulle de to andre komme til byen hvor jeg og hun andre bor. De skal bo hos broren til den ene av dem.

Vi har lenge prøvd å avtale hvilken kveld som er best å treffes, men de to som kom tilreisende klarer aldri å svare skikkelig på dette. Vi to som bor her i byen, har nå satt av hele uken, for at det lettere skulle kunne klaffe for alle fire. Men fortsatt foreligger det ingen plan! Ikveld ble det skrevet at de to skal snakke sammen om det. Jeg ba om å få en liten peiling på andre eventuelle planer i alle fall, sånn at jeg kunne utelukke noen dager (og dermed legge andre planer). Men nei, det klarte de heller ikke svare på. De vet ikke hva som skjer, men skal snakke om det, sier de! Også går vi to andre og lurer. Og vi må fortsatt holde av alle kveldene! Er ikke dette mangel på respekt for andres tid? De er spontane, og kan lett ta ting på sparket, men vi to andre kan jo ikke planlegge noen andre ting vi nå da, hvis vi skal finne en dag det klaffer på?? Jeg blir så irritert og oppgitt!! Vi begynte å snakke om dette for to måneder siden, så planene kunne blitt lagt for lenge siden! 

Anonymkode: 18c1d...eb3

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gode venner da du.

De ser ikke på dere som gode venner men holder dere på limpinnen som reserveløsning hvis de skulle stå uten noe å gjøre i løpet av oppholdet.

Slutt å mas og finn på noe annet. Kanskje er dere ledige når de bestemmer seg, men aller helst ikke.

Anonymkode: d684b...4be

• Liker 4
Skrevet

"Jeg er ledig torsdag, fredag og lørdag."

Anonymkode: 72bec...0c6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Gode venner da du.

De ser ikke på dere som gode venner men holder dere på limpinnen som reserveløsning hvis de skulle stå uten noe å gjøre i løpet av oppholdet.

Slutt å mas og finn på noe annet. Kanskje er dere ledige når de bestemmer seg, men aller helst ikke.

Anonymkode: d684b...4be

Det rare er at vi er gode venner, skjønner du. Det har alltid vært oss fire i den innerste vennesirkelen, i over 20 år nå. Og det viktigste med denne turen de to hit nå, var at vi skulle få en helaften sammen. Men de er spontane personer, og tenker ikke mer enn her og nå. Og de er oppegående, hyggelige mennesker. Derfor forstår jeg ikke at de ikke skjønner at dette blir helt feil! 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

(...) vi to andre kan jo ikke planlegge noen andre ting vi nå da, hvis vi skal finne en dag det klaffer på?? Jeg blir så irritert og oppgitt!! Vi begynte å snakke om dette for to måneder siden, så planene kunne blitt lagt for lenge siden! 

Ser ingen pistol for panna her? Jeg hadde bare meddelt de to tilreisende at jeg ikke avsetter en hel uke til dem, når de hverken kan svare eller bestemme seg, og gått videre. Hvis du føler deg kallet til å være dørmatte, væ̣rs'god.  

Anonymkode: ddaf7...491

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også noen sånne venner. De har bedret seg litt i det siste da... Men for noen år siden da vi var studenter og etterhvert ferdig med studier, var det vanlig for mange å reise litt til utlandet, besøke hverandre osv... ut på eventyr. Jeg besøkte disse to og noen andre felles venner vi hadde ofte. Og folk besøkte meg. Vi bodde i ulike byer da. Men, om det var snakk om noe annet enn "halla, er du ledig i helga, kan jeg stikke innom?" så var det umulig å planlegge. De kunne bestemme seg 2 dager før en helg at nå skal vi på Oslotur. Jeg var så klart invitert, men da hadde jo jeg lagt andre planer. Om jeg prøvde å høre med de om å finne på noe om noen uker så fikk jeg alltid som svar at de måtte se an. Men dette måtte vi få til! Så fikk jeg kanskje etterhvert spørsmål om å være med på noe annet, så jeg sa det til venninnene mine. At nå måtte de gi beskjed snart. Jeg fikk aldri svar, så jeg avtalte da noe annet den helga. Men så kunne disse vennene mine sende melding 2 dager før og bare "skulle vi møtes i helga?". Så endte det opp med at de møttes og jeg dro et annet sted. 

Jeg sa fra om det etterhvert, men fikk bare til svar om at de ikke likte å planlegge ting. Det var bedre å se om det passet et par dager før. Da sluttet jeg å foreslå ting. Vi klarte å treffes innimellom uansett, for jeg var jo ikke opptatt hele tida. Men det var likevel irriterende. De skjerpet seg etter at jeg fikk barn, for da forsto de nok at jeg ikke bare kunne slippe fra meg ungene og dra liksom. Så fikk hun ene venninnen barn, og nå er også hun avhengig av å planlegge god tid på forhånd. Det samme med hun siste: hun fikk en jobb der hvor hun jobber noen helger og ferier, og da kan hun ikke være spontan.

Så jeg er glad for at de endelig har snudd litt nå da. Men husker så lei jeg var da de holdt på sånn. Nå endte det bare opp med at jeg fant på andre ting. Men likevel... 

Anonymkode: b58f9...3dd

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har noen gode venner som bor litt spredt i landet. To av oss bor i byen der jeg bor, og to bor i en annen by. Noen få ganger i året får vi til å treffes, alle fire. Denne uken skulle de to andre komme til byen hvor jeg og hun andre bor. De skal bo hos broren til den ene av dem.

Vi har lenge prøvd å avtale hvilken kveld som er best å treffes, men de to som kom tilreisende klarer aldri å svare skikkelig på dette. Vi to som bor her i byen, har nå satt av hele uken, for at det lettere skulle kunne klaffe for alle fire. Men fortsatt foreligger det ingen plan! Ikveld ble det skrevet at de to skal snakke sammen om det. Jeg ba om å få en liten peiling på andre eventuelle planer i alle fall, sånn at jeg kunne utelukke noen dager (og dermed legge andre planer). Men nei, det klarte de heller ikke svare på. De vet ikke hva som skjer, men skal snakke om det, sier de! Også går vi to andre og lurer. Og vi må fortsatt holde av alle kveldene! Er ikke dette mangel på respekt for andres tid? De er spontane, og kan lett ta ting på sparket, men vi to andre kan jo ikke planlegge noen andre ting vi nå da, hvis vi skal finne en dag det klaffer på?? Jeg blir så irritert og oppgitt!! Vi begynte å snakke om dette for to måneder siden, så planene kunne blitt lagt for lenge siden! 

Men har de bedt dere om å sette av en hel uke? Jeg hadde bare levd livet mott som vanlig med de planene det måtte medføre, og skulle jeg tilfeldigvis være ledig når disse vennene er i byen så hadde jeg planlagt noe med de da.

Anonymkode: a406b...cb7

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde bare lagt andre planer, og hvis de kommer med forslag til dag og tidspunkt og det krasjer - så ville jeg bare sagt at jeg er opptatt da.

Anonymkode: ab302...101

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men har de bedt dere om å sette av en hel uke? Jeg hadde bare levd livet mott som vanlig med de planene det måtte medføre, og skulle jeg tilfeldigvis være ledig når disse vennene er i byen så hadde jeg planlagt noe med de da.

Nei de har selvsagt ikke bedt oss holde av hele langhelgen. Men jeg vil jo gjerne treffe dem, og jeg vet de også har andre de vil treffe når de er her, som det også skal klaffe for. Og når de er så spontane, så må jeg jo nesten holde av dagene hvis jeg skal ha sjans til å få en kveld sammen med de, og det vil jeg jo. Men det er veldig irriterende. Jeg tror jeg må si noe om det.

Skrevet

Hvis dere er gode venner så er de nok bare tankeløse. Det går an å si i fra på en ordentlig måte om at du har behov for å planlegge helgen litt tenker jeg. En god relasjon tåler det. :)

Anonymkode: 64d43...a66

Skrevet

Jeg er også veldig spontan, og hater å planlegge ting i forveien. Men jeg forventer jo selvsagt ikke at noen skal sette av en masse tid for min skyld. Passer det så passer det, hvis ikke sees vi kanskje neste gang. Her er det TS som konstruerer problemer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er også veldig spontan, og hater å planlegge ting i forveien. Men jeg forventer jo selvsagt ikke at noen skal sette av en masse tid for min skyld. Passer det så passer det, hvis ikke sees vi kanskje neste gang. Her er det TS som konstruerer problemer.

Generelt er jo dette helt ok. Men hvis du kommer på besøk til en by der du kjenner flere du har lyst å se over en langhelg, så må det jo nesten planlegges litt? For du har vel lyst til at de vennene skal ha tid til å møte deg når du kommer en sjelden gang?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvis dere er gode venner så er de nok bare tankeløse. Det går an å si i fra på en ordentlig måte om at du har behov for å planlegge helgen litt tenker jeg. En god relasjon tåler det. :)

Ja det er garantert tankeløshet, de mener ikke noe vondt med det. De lever i sin egen spontane boble. Men det er irriterende likevel, for jeg vil jo være ledig til å møte dem når de har tid, så derfor må jeg jo holde timeplanen åpen da. Men kanskje jeg skal si noe på en fin måte ja, til neste gang😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja det er garantert tankeløshet, de mener ikke noe vondt med det. De lever i sin egen spontane boble. Men det er irriterende likevel, for jeg vil jo være ledig til å møte dem når de har tid, så derfor må jeg jo holde timeplanen åpen da. Men kanskje jeg skal si noe på en fin måte ja, til neste gang😊

De har allerede hørt deg gnåle om å må planlegge og bla bla bla. Og gitt faen i ditt gnål. Med det resultatet at du har satt av hele uken til dem fordi du er så desparat etter å møte dem. Hvorfor tror du det blir annerledes neste gang? Planlegging er slitsomt og unødvendig, for du og hun andre dørmatte sitter jo klar uansett.  

Skrevet

Jeg har en god venninne som bor langt unna, men vi besøker hverandre. 

Og siden jeg absolutt vil treffe henne så planlegges alt annet RUNDT møtet med henne.

Jeg ville følt meg lite prioritert og viktig hvis noen jeg ser sjeldent hadde tatt avtale på sparket. Da er det ikke så farlig for dem om vi ikke treffes.

Ville tatt hintet ts. Du har ikke høy prioritet hos dem

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har en god venninne som bor langt unna, men vi besøker hverandre. 

Og siden jeg absolutt vil treffe henne så planlegges alt annet RUNDT møtet med henne.

Jeg ville følt meg lite prioritert og viktig hvis noen jeg ser sjeldent hadde tatt avtale på sparket. Da er det ikke så farlig for dem om vi ikke treffes.

Ville tatt hintet ts. Du har ikke høy prioritet hos dem

Det er ingen som er så viktige i mitt liv at jeg planlegger noe RUNDT et annet menneske. Jeg gjør det jeg føler for i øyeblikket, jeg kan da ikke vite hva jeg har lyst til en random onsdag flere uker frem i tid.

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

De har allerede hørt deg gnåle om å må planlegge og bla bla bla. Og gitt faen i ditt gnål. Med det resultatet at du har satt av hele uken til dem fordi du er så desparat etter å møte dem. Hvorfor tror du det blir annerledes neste gang? Planlegging er slitsomt og unødvendig, for du og hun andre dørmatte sitter jo klar uansett.  

Ikke jeg som er TS, men her har du laget deg en hel historie om mennesker du ikke kjenner og utbasunerer dem selvsikkert. Mennesker er forskjellige. Det går an å være tankeløs uten å mene noe vondt eller ikke ønske å avslutte et vennskap. Man er heller ikke desperat fordi man ønsker å møte gode venner man ikke har sett på lenge. Ro litt ned da. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Det er ingen som er så viktige i mitt liv at jeg planlegger noe RUNDT et annet menneske. Jeg gjør det jeg føler for i øyeblikket, jeg kan da ikke vite hva jeg har lyst til en random onsdag flere uker frem i tid.

Det er jo et valg du kan gjøre. Tipper det gjør at du går glipp av nære vennskap med mange, men det velger du jo selv. 

Mine venner er viktig for meg, og det viser jeg med å være sammen med dem.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo et valg du kan gjøre. Tipper det gjør at du går glipp av nære vennskap med mange, men det velger du jo selv. 

Mine venner er viktig for meg, og det viser jeg med å være sammen med dem.

Men det har jo ingenting med personen å gjøre. Si at jeg avtaler å gå på café med Mari onsdag i neste uke, men så våkner jeg den onsdagen or har ikke noe lyst til å gå på café - jeg har kanskje lyst til å være helt alene på fjellet den dagen. Så sitter jeg der med en avtale jeg må gjennomfør for å ikke få dårlig samvittighet. Jeg er veldig glad i Mari, men det betyr ikke at jeg har like lyst til å møte henne alle dager. Er det bare jeg som er sånn? Har jeg en personlighetsforstyrrelse eller? Har dere lyst til å gjøre akkurat de samme tingene hver dag? 🤔

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men det har jo ingenting med personen å gjøre. Si at jeg avtaler å gå på café med Mari onsdag i neste uke, men så våkner jeg den onsdagen or har ikke noe lyst til å gå på café - jeg har kanskje lyst til å være helt alene på fjellet den dagen. Så sitter jeg der med en avtale jeg må gjennomfør for å ikke få dårlig samvittighet. Jeg er veldig glad i Mari, men det betyr ikke at jeg har like lyst til å møte henne alle dager. Er det bare jeg som er sånn? Har jeg en personlighetsforstyrrelse eller? Har dere lyst til å gjøre akkurat de samme tingene hver dag? 🤔

Tja, hvem vet. Du høres ganske egoistisk og selvsentrert for meg. For ja, det er vanlig å strekke seg for venner. Tipper de også kunne tenke seg å ligge på sofaen noen ganger, men møter opp allikevel. 

Hvis alle avtaler blir tentative fra begge parter faller vennskap fra hverandre 

• Liker 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...