Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ønsker fra start å spare i fond til barna, men eksen sa nei. Lang historie kort; vi har spart på sparekonto til bsrna. Nå er eldste 12, og han interesserer seg for økonomi og sparing. Han ønsker selv å spare i fond, og jeg tenker at jeg kan spare i fond i stedet for på konto. Hvilket fond anbefales for relativt lite innskudd med va 15 års tidshorisont? Han selv har et mål om å tjene 1000kr pr mnd, og jeg sparer 150kr pr mnd. sparer i dnb fra før, og noe i nordnet. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dersom barnet er interessert i økonomi og sparing som du beskriver kan vel han ta jobben selv med stødig oppsyn fra foreldre. 
Når barnet blir 13 år har barnet flere rettigheter ifm. økonomi. 
Jeg ville styrt unna økonomiske råd på KG, sjekk ut Reddit - https://www.reddit.com/r/TollbugataBets/. Mange kloke hoder der.   

Anonymkode: 5af53...468

AnonymBruker
Skrevet

Gjør det enkelt og spar i et globalt indeksfond. F.eks. hos Kron. Jeg har ikke tid eller interesse for annet og selv dette har gitt meg god avkastning.

Anonymkode: bbba2...5ed

Skrevet

Gjør det enkelt, velg et indeks fond med lave kostnader, vil anbefale et verdens fond, enten KLP Aksjeverden eller Storebrand alle markeder, da får du 90% globalt indeks og 10% fremvoksende markeder.

Da er han godt diversifisert.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så bra at han vil det! Kan lønne seg det :) 
Ville også gjort det enkelt med globalt indeksfond, og latt han selv følge med på oppturene og nedturene, det er en god start. Viktigste i den alderen er ikke å jage mest mulig avkastning, men å begynne å forstå hva risiko betyr, og å se hvordan verden påvirker pengene man har satt inn. Ha gjerne litt penger på høyrentekonto også og sammenlikn, så kan man se fordeler og ulemper med det også opp mot tidsperspektiv. I fjor tjente vi mer på høyrentekontoen enn på aksjefondene takket være mr. Trump. Men de siste 15 årene har jo avkastningen i aksjefondene våre blåst høyrentekontoen av banen. Så å se litt på disse tingene er så fin lærdom. For hans del er det viktige å lære å spare, så ikke kast bort pengene på noe høyrisiko før han selv vil det, og snakk da litt om at det er lurt å ikke ta alt man eier og har på en gang.

For vår del startet jeg bare ved å følge Dine Pengers terningkast på fondene, og det fungerte helt strålende. Nå har jeg delt det opp litt mer, men ikke at det var kjempenødvendig heller. Så de globale indeksfondene har gitt oss ny bil og mye mer i avkastning de siste årene. Nå gir de oss mer enn vi bruker på å reise hvert år, så i praksis reiser vi "gratis". Barna skal få arve sine ørkemerkede kontoer når det er tiden. Les deg da opp på hvordan barna kan selge skattefritt når de har lav inntekt, og benytt de gyldne årene som evt oppstår til å gjøre dette.

Anonymkode: bd1dd...d4f

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Så bra at han vil det! Kan lønne seg det :) 
Ville også gjort det enkelt med globalt indeksfond, og latt han selv følge med på oppturene og nedturene, det er en god start. Viktigste i den alderen er ikke å jage mest mulig avkastning, men å begynne å forstå hva risiko betyr, og å se hvordan verden påvirker pengene man har satt inn. Ha gjerne litt penger på høyrentekonto også og sammenlikn, så kan man se fordeler og ulemper med det også opp mot tidsperspektiv. I fjor tjente vi mer på høyrentekontoen enn på aksjefondene takket være mr. Trump. Men de siste 15 årene har jo avkastningen i aksjefondene våre blåst høyrentekontoen av banen. Så å se litt på disse tingene er så fin lærdom. For hans del er det viktige å lære å spare, så ikke kast bort pengene på noe høyrisiko før han selv vil det, og snakk da litt om at det er lurt å ikke ta alt man eier og har på en gang.

For vår del startet jeg bare ved å følge Dine Pengers terningkast på fondene, og det fungerte helt strålende. Nå har jeg delt det opp litt mer, men ikke at det var kjempenødvendig heller. Så de globale indeksfondene har gitt oss ny bil og mye mer i avkastning de siste årene. Nå gir de oss mer enn vi bruker på å reise hvert år, så i praksis reiser vi "gratis". Barna skal få arve sine ørkemerkede kontoer når det er tiden. Les deg da opp på hvordan barna kan selge skattefritt når de har lav inntekt, og benytt de gyldne årene som evt oppstår til å gjøre dette.

Anonymkode: bd1dd...d4f

Det som jeg har uthevet stemmer vel ikke helt, jeg hadde en avkastning på 8.97% fordelt på mine lavkost indeks fond, globalt indeks var opp over 8%.

I doller så steg markedet 16-17% men grunnet svak valuta så ble gevinsten for Norske fond sparere lavere om du ikke har valutasikret fond.

Ellers stemme det at Trump køddet mye med marked det første halvåret, men det var en ekstrem sterk avslutning på året.

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk ut beregningene her, http://rentersrente.com, her får du sett det totale regnskapet med skjermingsfradrag, skatt, etc. Her ser du virkelig viktigheten av å begynne tidlig.

Anonymkode: 0abbd...2a1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...