Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er litt på utkikk etter bøker å lese. Har lenge lest skjønnlitteratur som er basert på virkelige hendelser, men ønsker å by meg ut på en ny sjanger. Leste mye fantasy som barn, og ønsker litt tilbake dit.

ps. Liker best å lese bøker på norsk, samme om det er bokmål eller nynorsk.

Gjerne si litt kort hva boker handler om eller hvorfor du anbefaler den ☺️

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser lite fantasy på norsk (og for voksne). Men jeg vet at mange er glad i bøkene tll Siri Pettersen. Jeg slet meg gjennom den første boka i Ravneringene, men så langt har jeg likt Vardari. Det er samne univers som Ravneringene, men ulike karakterer. 

Håper du får noen flere tips. 

Anonymkode: 51610...f2b

Skrevet (endret)

Om du leste fantasy før har du kanskje lest dem men...
Ringenes Herre
Den Uendelige Historien
Momo eller Kampen om Tiden

Endret av Summer Breeze
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes en sang om is og ild er i en klasse for seg uavhengig av sjanger. Jeg leste og mye skjønnlitteratur og historie før jeg kastet meg inn i en ny sjanger. En sang om is og ild er fantasy basert på historiske hendelser , så ikke så voldsomt svart hvitt som mye fantasy er. 

Anonymkode: 88063...139

Skrevet

Kanskje bøkene om Skiveverdenen hadde vært noe? 

Hvis du går inn og ser på denne lenken, så får du en god forklaring på hva denne verdenen er (under Forfatterskap)

Terry Pratchett – Store norske leksikon

Her er omtale av første bok:

Magiens farge - Deichman.no

Pratchett skrev også bøker for barn, men de kan absolutt leses av voksne også - f eks 

Skrellingene - Deichman.no

En hatt full av himmel - Deichman.no

(Jeg har faktisk blitt ekstra glad i flere av de som i utgangspunktet er barnebøkene hans)

Mange av bøkene er oversatt til norsk (kanskje alle, jeg har ikke sjekket), de er vittige og engasjerende, man trenger ikke å lese dem i rekkefølge og de er passe lange (rundt 200 sider mange av dem). :blomst:

Skrevet (endret)

Søren også. Jeg er ikke veldig inne i fantasy, men de beste bøkene jeg har lest i den sjangeren, er de to første bøkene i Gormenghast-serien (da Peake skrev den tredje boka, var han dessverre svært svekket av sykdom, så den kan ikke måle seg med forgjengerne). Mitt milde utbrudd i starten kommer av at bøkene ikke er oversatt til norsk.

Ellers husker jeg at jeg hadde stor glede av å lese Jordsjø-serien av Ursula Le Guin. De første og viktigste er oversatt til norsk av Jon Bing.

Endret av Pawn Hearts
Skrevet
Summer Breeze skrev (7 timer siden):

Om du leste fantasy før har du kanskje lest dem men...
Ringenes Herre
Den Uendelige Historien
Momo eller Kampen om Tiden

Jaaaa. Michael Ende-bøkene har virkelig vært livsforandrende for meg. Selv om de opprinnelig var skrevet som barnebøker, kan de uten problem leses av ungdom og voksne. Leste dem mye som 14-15-åring, og sikkert 20 ganger siden da. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker Wheel of time serien (mange bøker!), Dune og Silo. 

Anonymkode: c140e...a74

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kristine Tofte sin "Song for Eirabu - Slaget på Vigrid". 

Handlingen tar utgangspunkt i norrøn mytologi. Det begynner med at den eldre volva Áma våkner etter lang tid og vil vekke en maktkamp for å oppfylle en spådom om verdens ende.

Mens hovedpersonene, er søstrene Ragna og Berghitte fra Saksetunet. Fortellingen blander søstrenes liv, storpolitikk, norrøn gudesagn og menneskelige skjebner

Utrolig fint skrevet.  Jeg klarte ikke å gjøre noe annet enn å lese den ferdig. Og jeg er ikke særlig bevandret i fantasy-sjangeren! 

Anonymkode: 365ee...9d3

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Dumt at du ikke leser på engelsk, det er så mye der ute som aldri kommer på norsk. Jeg kunne anbefalt noe, men jeg leser KUN på engelsk, så da er vi like langt :) 

• 2 uker senere...
Skrevet

Otorienes tid-serien. 

Eg las den på vidaregåande, og da elska eg den. Eg trur den står seg til vaksne også.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Smilii skrev (På 3.8.2026 den 21.56):

Hei!

Jeg er litt på utkikk etter bøker å lese. Har lenge lest skjønnlitteratur som er basert på virkelige hendelser, men ønsker å by meg ut på en ny sjanger. Leste mye fantasy som barn, og ønsker litt tilbake dit.

ps. Liker best å lese bøker på norsk, samme om det er bokmål eller nynorsk.

Gjerne si litt kort hva boker handler om eller hvorfor du anbefaler den ☺️

Er du i full gang med lesing av en av disse anbefalingene, Ts? Hvis ja, hvilken? 🥰

Anonymkode: d2420...e3b

• Liker 1
Skrevet

Begynte på En sang om is og ild, da jeg har sett serien og kjenner litt til innholdet. Foreløpig lover det veldig bra 🙌☺️

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser All Soul-trilogien nå, jeg er akkurat ferdig med første bok og likte den godt. Det er laget en TV-serie basert på den, A Discovery of Witches, hvis du har hørt om den? Den var ganske bra (i starten, kræsjet litt mer etter hvert). Vet ikke om bøkene er oversatt til norsk, da. 

Anonymkode: 40ebe...fa7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...