Gå til innhold

Med ateister, spørsmål!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvor gammel var du, da du visste at det religiøse tror på er bullshit? Sjæl gikk hengi barnehagen, jeg kommer fra en normal norsk familie fra Oslo Vest. 

Anonymkode: e879c...947

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er oppvokst i en ateistisk familie. Har aldri trodd på noe religiøst.

Anonymkode: 9ee2f...a8b

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Eh gud finnes og om du ikke kan føle hans nærvær er det noe galt med deg. Sorry. 

Anonymkode: 630c1...7ed

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var med noen venninner på søndagsskole da jeg var sju år. Gikk der tre ganger og følte mer og mer at det de fortalte oss om der bare var oppspinn og eventyr. Jeg gikk deretter gjennom en periode hvor jeg erklærte at jeg verken trodde på julenissen, Jesus eller Karius og Baktus. Hadde en forelder som var ateist og en som «hadde beholdt barnetroen» uten å være så opptatt av religion, så det var en helt smertefri prosess. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Eh gud finnes og om du ikke kan føle hans nærvær er det noe galt med deg. Sorry. 

Her var det mye kristen nestekjærlighet 😂

Anonymkode: 9b638...a2c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg var med noen venninner på søndagsskole da jeg var sju år. Gikk der tre ganger og følte mer og mer at det de fortalte oss om der bare var oppspinn og eventyr. Jeg gikk deretter gjennom en periode hvor jeg erklærte at jeg verken trodde på julenissen, Jesus eller Karius og Baktus. Hadde en forelder som var ateist og en som «hadde beholdt barnetroen» uten å være så opptatt av religion, så det var en helt smertefri prosess. 

Her var det mye kristen nestekjærlighet 😂

Jeg starta og slutta i speideren da jeg var syv, fordi speideren holdt til i en kirke.  Mora mi sier hu ikke tror på en gud, men hun tror på himmel for de døde og har null problem med å gå i kirka i jula. 

Skrevet

Jeg har alltid likt meg i kirken, liker stemning og liker jo det meste av det kristne verdigrunnlaget.

Jeg er døpt og konfirmert, men mener vel å huske at jeg som konfirmant egentlig ikke helt trodde på noe av det.

Som realist ble jeg i ungdommen mer og mer overbevist om at det overnaturlige ikke finnes - men meldte meg ikke ut av statskirken før eldstemann ønsket å konfirmere seg borgerlig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil ikke si at jeg var troende kristen, som i å gå i kirken osv, men er oppvokst i familie som gikk i metodistkirken. Så har vært på søndagsskole og i speideren.

Jeg var 21 da jeg innså at religion er en kvinnefiendtlig og homofobisk tankeretning. Meldte meg ut av kirken og er tydelig nyateist. (Holder ikke å ikke tro, men å kritisere tro). 

Anonymkode: 261bb...d90

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
ekkoet skrev (7 minutter siden):

Jeg har alltid likt meg i kirken, liker stemning og liker jo det meste av det kristne verdigrunnlaget.

Jeg er døpt og konfirmert, men mener vel å huske at jeg som konfirmant egentlig ikke helt trodde på noe av det.

Som realist ble jeg i ungdommen mer og mer overbevist om at det overnaturlige ikke finnes - men meldte meg ikke ut av statskirken før eldstemann ønsket å konfirmere seg borgerlig.

Jeg er døpt, ikke konfirmert. Skreiv meg ut av statskirka da jeg var 18. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Satte du ikke på feil sted her? Det vil isåfall gi mer mening om du flytter det til noen ord tidligere i setningen din. 

• Liker 2
Skrevet

Eg var vel 7-8 år og såg "Det var en gang et menneske". Det stemte dårleg med alt pratet om Gud.

NB: det heiter "med-ateister". Vi deler ikkje samansette ord på norsk.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg vil ikke si at jeg var troende kristen, som i å gå i kirken osv, men er oppvokst i familie som gikk i metodistkirken. Så har vært på søndagsskole og i speideren.

Jeg var 21 da jeg innså at religion er en kvinnefiendtlig og homofobisk tankeretning. Meldte meg ut av kirken og er tydelig nyateist. (Holder ikke å ikke tro, men å kritisere tro). 

Det er bra. Jeg elsker Slayer og BM. av samme grunn. Christ Illusion albumet, er genialt. Cult er en av mine favoritt låter. 

Skrevet

Det er ingen som har klart å bevise vitenskapelig at det finnes en Gud. Det er heller ingen som har klart å bevise vitenskapelig at det IKKE finnes noen Gud.

Så lenge det ikke finnes beviser for hverken det ene eller det andre, er man derfor en troende enten man tror at Gud finnes, eller om man tror at Gud ikke finnes. Ateister er dermed like troende som kristne, muslimer og katolikker. Fordi vi ikke vet....

Skrevet

Jeg er vokst opp med atheistiske foreldre og har aldri trodd på gud.

Min mann var relgiøs da han traffe meg, det gikk heldigvis over 😅. Relgionen altså 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
aksase skrev (13 minutter siden):

Det er ingen som har klart å bevise vitenskapelig at det finnes en Gud. Det er heller ingen som har klart å bevise vitenskapelig at det IKKE finnes noen Gud.

Så lenge det ikke finnes beviser for hverken det ene eller det andre, er man derfor en troende enten man tror at Gud finnes, eller om man tror at Gud ikke finnes. Ateister er dermed like troende som kristne, muslimer og katolikker. Fordi vi ikke vet....

Nope! Det er den som påstår noe eksisterer som må bevise at det finnes. Å bevise at noe IKKE finnes er umulig. Det kan hende det finnes enhjørninger, men enn så lenge er det de som mener det finnes enhjørninger som må vise frem en. Så de som mener gud finnes, har bevisbyrden, fordi en påstand uten bevis kan avvises uten bevis. Vitenskapen leter etter bevis for at ting er der, ikke for det motsatte. At troen din gir deg annen oppfatning kan du ikke legge på de som ikke har din tro.

Å tro på en eksistens er nemlig akkurat det: en tro. En ikke-tro er fravær av tro. Du har fravær av tro på The Flying Spaghetti Monster og Tannfeen, går jeg ut fra, akkurat som ateister har fravær av tro på gud. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
aksase skrev (42 minutter siden):

Feil. Det er no tull ett menneske har funnet på, og andre har spint videre på. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Nope! Det er den som påstår noe eksisterer som må bevise at det finnes. Å bevise at noe IKKE finnes er umulig. Det kan hende det finnes enhjørninger, men enn så lenge er det de som mener det finnes enhjørninger som må vise frem en. Så de som mener gud finnes, har bevisbyrden, fordi en påstand uten bevis kan avvises uten bevis. Vitenskapen leter etter bevis for at ting er der, ikke for det motsatte. At troen din gir deg annen oppfatning kan du ikke legge på de som ikke har din tro.

Å tro på en eksistens er nemlig akkurat det: en tro. En ikke-tro er fravær av tro. Du har fravær av tro på The Flying Spaghetti Monster og Tannfeen, går jeg ut fra, akkurat som ateister har fravær av tro på gud. 

Er ikke " fravær av tro på en Gud" det samme som å tro at Gud ikke finnes? Kristne er like overbevist om at Gud finnes som at Ateister er overbevist om at Gud ikke finnes. Så lenge ingen av delene er bevist, er begge deler en tro, og begge deler like riktig, eller feil..... Mener jeg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Feil. Det er no tull ett menneske har funnet på, og andre har spint videre på. 

Det er mulig, men det er ikke bevist, så det kan være du tar feil.

AnonymBruker
Skrevet
aksase skrev (Akkurat nå):

Er ikke " fravær av tro på en Gud" det samme som å tro at Gud ikke finnes? Kristne er like overbevist om at Gud finnes som at Ateister er overbevist om at Gud ikke finnes. Så lenge ingen av delene er bevist, er begge deler en tro, og begge deler like riktig, eller feil..... Mener jeg. 

Du er en som manipulerer og prøver å kontrollere andre. Typisk troende. Typisk narsissistiske individer. 

• Nyttig 1
Skrevet

Tidlig barneskole 😊

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du er en som manipulerer og prøver å kontrollere andre. Typisk troende. Typisk narsissistiske individer. 

At jeg manipulerer andre, det er en sterk påstand som jeg ikke kjenner meg igjen i. Jeg prøver bare å påpeke at mangelen på bevis for at det finnes en Gud må sees opp i mot mangelen på bevis for at Gud ikke finnes. De som tror på en Gud er helt sikre på at han finnes, og de som ikke tror på noen Gud, er like sikre på at Gud er bare oppspinn. Så lenge ingen er i stand til å bevise hverken det ene eller det andre, står vi igjen med troen. Noen tror det ene og noen det andre, og resten er i tvil.

Hva du velger å tro er helt opp til deg og ikke noe jeg ønsker å påvirke, men jeg vil påstå at både Kristendom og Ateisme handler om tro, så lenge det ikke ligger noen vitenskap bak.

Endret av aksase
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...