Gå til innhold

Ferie med venner, og slanking.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal snart på 10 dager ferie med to venninner. Vi har pleid å reise sammen før og jeg vet det kommer til å bli kjempegøy. Men siden siste tur har jeg klart å gå ned nesten 20 kg. Og jeg har lyst til å fortsette å gå ned. Jeg trenger ikke gå ned akkurat i løpet av ferien, men har ikke lyst til å legge på meg en hel del igjen heller.

Hvordan løser dere andre sånt? Vi skal dele leilighet, så kommer nok til å bli frokost der, og helt sikkert noen andre måltider også. Og selvfølgelig restauranter også, men der føler jeg at jeg kan være mer individuell og bare bestille med tanke på meg selv. Nå mens jeg har gått ned har jeg spist to måltider om dagen. På tidligere turer har det vært frokost, lunsj, middag og gjerne snacks og vin hver kveld. Jeg ønsker IKKE å gjøre slanking til et stort tema, og definitivt ikke å legge noe press på vennene mine om at de også skal kutte mye ned på matinntaket. Så hva lager minst sånt styr? Å hoppe over et måltid mens de andre spiser føles rart, og jeg vet egentlig ikke om jeg er så komfortabel med å bare se på andre spise heller. På den andre siden synes jeg det er vanskeligere å holde den totale mengden kalorier nede når det fordeles på flere små måltider.

Tips?

Anonymkode: 7ee37...d60

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skipp frokost, si du ikke er et frokostmenneske? 
Og når dere spiser ute, bestill litt ut fra kalorier etc. F.eks. kyllingsalat fremfor pasta osv. 

På kvelden får du prøve å styre unna snacksen til vinen. Evt drikke deg såpass at appetitten er borte dagen derpå 🤪

Anonymkode: b12f6...777

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du burde la det gå mens du er på ferie. Det er begrenset hvor mye du kan legge på deg på 10 dager, og i tillegg kommer du sikkert til å forbrenne en del kalorier også, med mindre det er en ren strandferie. Det er ikke dumt å ta korte pauser fra slanking. Du kan jo spise tre måltider i stedet for to, samt prøve å begrense deg når deg gjelder snacks og alkohol?

Anonymkode: de460...2af

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Venninnene dine må vel tåle at du ikke spiser det samme eller i samme mengde som dem. Merkelig om det skulle legge en demper på stemningen hvis du ikke spiser snacks selv om de spiser snacks, for eksempel?

Anonymkode: 87ad4...399

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg skal snart på 10 dager ferie med to venninner. Vi har pleid å reise sammen før og jeg vet det kommer til å bli kjempegøy. Men siden siste tur har jeg klart å gå ned nesten 20 kg. Og jeg har lyst til å fortsette å gå ned. Jeg trenger ikke gå ned akkurat i løpet av ferien, men har ikke lyst til å legge på meg en hel del igjen heller.

Hvordan løser dere andre sånt? Vi skal dele leilighet, så kommer nok til å bli frokost der, og helt sikkert noen andre måltider også. Og selvfølgelig restauranter også, men der føler jeg at jeg kan være mer individuell og bare bestille med tanke på meg selv. Nå mens jeg har gått ned har jeg spist to måltider om dagen. På tidligere turer har det vært frokost, lunsj, middag og gjerne snacks og vin hver kveld. Jeg ønsker IKKE å gjøre slanking til et stort tema, og definitivt ikke å legge noe press på vennene mine om at de også skal kutte mye ned på matinntaket. Så hva lager minst sånt styr? Å hoppe over et måltid mens de andre spiser føles rart, og jeg vet egentlig ikke om jeg er så komfortabel med å bare se på andre spise heller. På den andre siden synes jeg det er vanskeligere å holde den totale mengden kalorier nede når det fordeles på flere små måltider.

Tips?

Som andre sier kan du droppe frokost, og begrense snacks. Du kan også supplere snacks med sunnere ting som er kcalorifattig, grønnsaker og dipp, melon, annen type frukt som du liker. Og sunnere snacks valg; nøtter fremfor chips. Hva bekymrer deg mest, at du legger på seg eller at de skal ha en mening om kostholdet ditt og det blir en «greie»? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser aldri frokost, det gjelder også på ferie med andre som gjør det. I dette tilfellet ville jeg bare drukket kaffe mens de spiser frokost. Så kan du spise lunsj og middag. Det er ikke så vanskelig å tilpasse måltider dere har sammen heller, du velger jo selv å ta masse grønnsaker/salat foreks, og lite karber/saus ol. Du trenger ikke spise snacks, det holder vel å drikke vin foreks, finnes mye med lavt sukkerinnhold. 

Anonymkode: 382a0...881

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke fokusere på dette i det hele tatt. når dere spiser frokost, så hopp enten over frokosten eller spis kun det du ønsker (du er vel med på å handle inn til felles frokost på forhånd og kan påvirke hva du eventuelt skal spise?). Når dere spiser ute så kjøp det du føler er greit å spise, uten å gjøre noe nummer ut av det. Dersom noen kommenterer det, så si at det var det du hadde lyst på, at du ikke klarer på mer, eller hva som helst. Om kveldene når snacksen kommer frem, så ikke spis mer enn det du føler er greit. Eventuelt kjøp noe sunt snacks, eller bare si at du er litt uggen i magen eller noe.

Med mindre vennene dine følger nøye med på alt du spiser eller ikke spiser, og kommenterer i tide og utide, så er jo ikke dette noe å bekymre seg for. Gjør de det, så si ifra om at du ikke synes det er greit at de legger seg opp i hva du spiser.
Det er litt som meg som ikke drikker alkohol; så lenge jeg ikke gjør noe stort nummer ut av det, er det sjeldent at noen kommenterer det eller spør. Ofte er de så opptatt av seg og sitt at de ikke legger merke til det.

Anonymkode: c3bd0...540

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke droppe måltider for å hold vekten, du bare spiser mindre hver gang. 

Ta mindre porsjoner og begrens det mest kaloririke tilbehøret. Om kvelden kan du ta et halvt glass vi mens de tar to, snacksen kan jo du bidra med også ved å lage et fat med grønnsaker og dipp i tillegg til chips og sjokoladen som de kanskje setter frem. 

Din diett trenger ikke påvirke de, den kan du lett tilpasse.

Anonymkode: 76463...c5c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har gått ned 20 kg, så er det vel rimelig synlig for andre. Jeg ser ikke noe problem med at du sier at du har lagt om vanene/rutinene dine litt, og ikke spiser frokost lenger. Så kan du bare drikke kaffe og holde dem med selskap mens de spiser. Trenger ikke bli noe snakking om mat ut av det. 

Anonymkode: 370fa...9d1

• Liker 1
Skrevet

Imponert over deg! 

Jeg forstår godt at du ikke vil la det skli helt ut - for det er så vanskelig å ta seg inn igjen etterpå. 

Du har fått flere gode tips her. Mitt tips er at du sørger for å kjøpe deilig frukt og grønnsaker, så kan du spise mer av dette. Da får du sosial spising, volum og sunne kalorier. 

Anonymkode: b5d0c...19e

Skrevet

Takk for svar! Det er kanskje bare jeg som legger for mye tanker i dette. Sikkert mest fordi jeg ikke stoler helt på meg selv og at jeg ikke faller helt tilbake til gamle vaner.

Som en av dere sa, det er faktisk viktigst at det ikke blir en stor greie. Alle som har vært eller er tjukke vet jo at det ikke er det beste for kroppen, og jeg har ikke lyst til å være den som ødelegger stemningen på feire med å gi venninnene mer guilt. Så får jeg heller jobbe med kiloene hjemme etterpå. Og som dere sier, folk legger jo egentlig ikke så mye merke til om noen tar to eller ti biter av noe.

TS

Skrevet

Det kan jo være en fin anledning å øve litt på vedlikehold, for du kommer jo  dit når du er ferdig med slankingen? Altså tenke litt hvordan du skal spise når du er ferdig med å slanke deg, og teste det kostholdet på ferie. 

Anonymkode: 70217...ad0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...