Buffelo Skrevet i går, 09:51 #1 Skrevet i går, 09:51 (endret) Har valgt sparing på konto, og ønsker selvsagt den beste innskuddsrenten, men ufordringen idag er uforutsigbarhet, og rentene endres hurtigere en vinden snur. Bankene reklamerer idag med en rekke kontoer og skildnaden i renter er minimal og de gir dem bare eit annet navn som høyrentekonto pluss, Grønnkonto , SenIorkonto, sparekonto ekstra, m.v og hvorfor ikkje "kalle en spade for en spade". Hvorfor heller ikkje slå saman alle desse kontoene å opprette 1 eller 2 kontoer. ? Kanskje hadde ein da unngått at både kunder, og bankfunksjonerer må sitte å bruke "tid å flytte penger" fra den en kontoen til den andre.. "Det enkleste er ofte det beste". Digitalisering har gordt det enklere å utføre banktjenester,og betalingstjenester, men på same tid blir det tilagd nye vaner og uvaner, og tjenester, og fortsatt er bl.a VIPPS er særnorsk system. I Tyskland fekk ein m.a. ikkje betale på mange resturanter med kort under kr. 200,- på grunn av gebyrer, og VIPPS er eit særnorsk system, og uvist om ein får nytte det i Sverige og Danmark. Tidligere hadde ein fastrente på 12 mnd.., brukskonto., og lønnskonto. Endret i går, 12:11 av Buffelo
Hololo Skrevet i går, 12:52 #2 Skrevet i går, 12:52 Du vil ha en konto som er best på rente for alltid, slik at du slipper å flytte pengene? Rentene på konto er flytende og vil endre seg så dette får du nok ikke til. Det beste er å sjekke historisk og prøve å velge en konto som overtid ligger i topp sjiktet. Hva er grunnen til at du spare på konto i stedenfor f.eks fond? er det korttidssparing? redd for risiko? Kunne et lav risiko rentefond vært en bedre løsning? Nå med utsatt skatt så er det gode muligheter for å nyte godt av renters rente effekten.
AnonymBruker Skrevet i går, 14:04 #3 Skrevet i går, 14:04 Hololo skrev (22 minutter siden): Du vil ha en konto som er best på rente for alltid, slik at du slipper å flytte pengene? Rentene på konto er flytende og vil endre seg så dette får du nok ikke til. Det beste er å sjekke historisk og prøve å velge en konto som overtid ligger i topp sjiktet. Hva er grunnen til at du spare på konto i stedenfor f.eks fond? er det korttidssparing? redd for risiko? Kunne et lav risiko rentefond vært en bedre løsning? Nå med utsatt skatt så er det gode muligheter for å nyte godt av renters rente effekten. Selvsagt ønsker er langsiktig sparing .og helst en tidshorisont på 12 mnd. Fondsparing har vert oppgitt å vera mer langstiktig sparing, og min tidshorisont strekker seg ikkje lenger er maks 1-2 år. Ønsker å leve og bruke av penger ein har tjent medan ein lever, og ikkje etter en er "dau" Har ikkje noen dokumentasjoner på at fonsparing vl ha gitt bedre avkastning en banksparing når ein legg prisstigning, og inflasjon til grunn på sikt. Banksparing har tradisjonelt sett vert den mest forutsigbare form for sparing Dessuten ønsker ikkje å bruke tid å sitte spekulere i aksjer, og fond som også kan vera uforutsigbart sparing. Forventer at fond og aksjer er blitt hovudoppgaven til dei fleste bankasatte idag, og derfor mange andre tjenster blir nedprioritert, og ein møter påskriften "selvbetjening " hos banken. Anonymkode: 90971...866
Hololo Skrevet i går, 14:26 #4 Skrevet i går, 14:26 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Selvsagt ønsker er langsiktig sparing .og helst en tidshorisont på 12 mnd. Fondsparing har vert oppgitt å vera mer langstiktig sparing, og min tidshorisont strekker seg ikkje lenger er maks 1-2 år. Ønsker å leve og bruke av penger ein har tjent medan ein lever, og ikkje etter en er "dau" Har ikkje noen dokumentasjoner på at fonsparing vl ha gitt bedre avkastning en banksparing når ein legg prisstigning, og inflasjon til grunn på sikt. Banksparing har tradisjonelt sett vert den mest forutsigbare form for sparing Dessuten ønsker ikkje å bruke tid å sitte spekulere i aksjer, og fond som også kan vera uforutsigbart sparing. Forventer at fond og aksjer er blitt hovudoppgaven til dei fleste bankasatte idag, og derfor mange andre tjenster blir nedprioritert, og ein møter påskriften "selvbetjening " hos banken. Anonymkode: 90971...866 Rolig nå, jeg nevnte ikke aksjefond, men rentefond, som ofte kan brukes til kortere spareformål. Men nå det er klart så stå mitt første forslag, finn en sparekonto som over tid har hatt god rente selv om det er ingen garanti for at den vil vær der fremover, skal du alltid vær på den beste så blir det å flytte penger rundt. Ofte så finnes det flere kontoer som over tid ligger rundt det samme med litt variasjon på hvem som topper, men i kroner og ører utgjør dette ikke så mye, men spørs selvfølgelig om det er 100k eller 20mill du har på konto.
AnonymBruker Skrevet i går, 16:19 #5 Skrevet i går, 16:19 Hololo skrev (1 time siden): Rolig nå, jeg nevnte ikke aksjefond, men rentefond, som ofte kan brukes til kortere spareformål. Men nå det er klart så stå mitt første forslag, finn en sparekonto som over tid har hatt god rente selv om det er ingen garanti for at den vil vær der fremover, skal du alltid vær på den beste så blir det å flytte penger rundt. Ofte så finnes det flere kontoer som over tid ligger rundt det samme med litt variasjon på hvem som topper, men i kroner og ører utgjør dette ikke så mye, men spørs selvfølgelig om det er 100k eller 20mill du har på konto. Har fortiden det meste plassert på høyrente til henholdsvis 4.60% -4.90% -5 % rente.. Forlengst gjeldfri, og ordnet økonomi, men skulle gjerne sett at bankene i større grad permierte også dem som ønsker litt mer langsiktig sparing en 3 mnd.. Det betyr vel ikkje så mye for bankene når de kan låne fra en velfylt pengebinge i Norges bank til lavere rente er de kan tilby private. Skjønner ikkje heilt poenget med alle desse kontonavna med ofte liten differanse i renter, og uttaksregler og transaksjoner som skaper bare fustrasjoner. Folk flest har vel annet å gjøre enn å sitte å overføre penger far den eine kontoen til den andre, og har vel liten innverknad på konkuransem mellom bankene. Dette er åpenbart noe som er gradvis er bli innført med økende digitaliseringen. og bruk av banktjenester. Anonymkode: 90971...866
AnonymBruker Skrevet i går, 17:03 #6 Skrevet i går, 17:03 Hvorfor starter du tråden med brukernavn og deretter svarer som anonym bruker? Anonymkode: 9530f...160 2
AnonymBruker Skrevet i går, 17:12 #7 Skrevet i går, 17:12 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Selvsagt ønsker er langsiktig sparing .og helst en tidshorisont på 12 mnd. Fondsparing har vert oppgitt å vera mer langstiktig sparing, og min tidshorisont strekker seg ikkje lenger er maks 1-2 år. Ønsker å leve og bruke av penger ein har tjent medan ein lever, og ikkje etter en er "dau" Har ikkje noen dokumentasjoner på at fonsparing vl ha gitt bedre avkastning en banksparing når ein legg prisstigning, og inflasjon til grunn på sikt. Banksparing har tradisjonelt sett vert den mest forutsigbare form for sparing Dessuten ønsker ikkje å bruke tid å sitte spekulere i aksjer, og fond som også kan vera uforutsigbart sparing. Forventer at fond og aksjer er blitt hovudoppgaven til dei fleste bankasatte idag, og derfor mange andre tjenster blir nedprioritert, og ein møter påskriften "selvbetjening " hos banken. Anonymkode: 90971...866 Du skjønner at inflasjon og prisstigning også påvirker pengene du har på sparekonto, ikke sant? Akkurat like mye som de du har i fond. Anonymkode: 66f6a...bc1 2
Fossegrimen Skrevet i går, 17:17 #8 Skrevet i går, 17:17 Du skriv at du "selvsagt" ønsker langsiktig sparing, men skriv at horisonten din er 1-2 år. Det er ikkje "langsiktig sparing". 3 1
Buffelo Skrevet i går, 17:48 Forfatter #9 Skrevet i går, 17:48 Fossegrimen skrev (13 minutter siden): Du skriv at du "selvsagt" ønsker langsiktig sparing, men skriv at horisonten din er 1-2 år. Det er ikkje "langsiktig sparing". Det som vert betraktet som langsiktig sparing for meg er ikkje sikkert blir sett på som langsiktig sparing verken for deg eller banken. Bankene driver ikkje veldedighetsarbeide, men de driver forretning, og de tenker åpenbart mer på sin egen forrettningsvirksomhet en kundene. Digitaliseringen har ført til at håndtering lav banktjenester i stadig større grad blir overført til kundene selve så de bankansatte kan få frigjordt tid til andre gjøremål. Vet om eldre folk som har gått i banken og blitt oppmodet å plassere pengene på langsiktig fondsparing, og de har aldri fått noen glede av pengene de brukte mange år på å tjene. og spare.
Fossegrimen Skrevet i går, 18:00 #10 Skrevet i går, 18:00 Buffelo skrev (8 minutter siden): Det som vert betraktet som langsiktig sparing for meg er ikkje sikkert blir sett på som langsiktig sparing verken for deg eller banken. Bankene driver ikkje veldedighetsarbeide, men de driver forretning, og de tenker åpenbart mer på sin egen forrettningsvirksomhet en kundene. Digitaliseringen har ført til at håndtering lav banktjenester i stadig større grad blir overført til kundene selve så de bankansatte kan få frigjordt tid til andre gjøremål. Vet om eldre folk som har gått i banken og blitt oppmodet å plassere pengene på langsiktig fondsparing, og de har aldri fått noen glede av pengene de brukte mange år på å tjene. og spare. Om sparinga skal vera "langsiktig" bør det vera eit vilkår at pengane i det minste kan rente seg nokre gonger. Elles får du ikkje utnytta renters rente-effekten. Skilnaden mellom ein høgrentekonto, og å ha pengane lagra i madrassen, blir svært liten med så kort horisont. Sjølvsagt driv bankane forretning og ikkje velgjerdsverksemd. Eg håper ingen trur noko anna.
Buffelo Skrevet i går, 18:51 Forfatter #11 Skrevet i går, 18:51 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor starter du tråden med brukernavn og deretter svarer som anonym bruker? Anonymkode: 9530f...160 Beklager at ein trykte feil, og meg bekjent er ingen returknapp på KG ! Det meste av min formue, og opptjening har ikkje gått igjenom å flytte på penger, men igjennom arbeide.
AnonymBruker Skrevet i går, 19:23 #12 Skrevet i går, 19:23 Fossegrimen skrev (59 minutter siden): Om sparinga skal vera "langsiktig" bør det vera eit vilkår at pengane i det minste kan rente seg nokre gonger. Elles får du ikkje utnytta renters rente-effekten. Skilnaden mellom ein høgrentekonto, og å ha pengane lagra i madrassen, blir svært liten med så kort horisont. Sjølvsagt driv bankane forretning og ikkje velgjerdsverksemd. Eg håper ingen trur noko anna. Det beste innvistering eg har gjordt er m.a. å legge vekt på å bli gjeldfri. Heller bruke overskudd ein bruker renter å sette på sparing, Og plassere pengene på kistebunnen som var vanleg før kan vera like stor risikosport som å plassere dem i tvilsame akjseposter. . Nå er det nok ikkje utan grunn mange som har valgt å plassere pengene husveggen en på kistebunnen så de får ta del i vedristigning på boliger. Penger i banken er ein sikkerhetsventil ikkje bare for meg selv, men også til min barn. Anonymkode: 90971...866
AnonymBruker Skrevet i går, 19:32 #13 Skrevet i går, 19:32 Buffelo skrev (39 minutter siden): Beklager at ein trykte feil, og meg bekjent er ingen returknapp på KG ! Det meste av min formue, og opptjening har ikkje gått igjenom å flytte på penger, men igjennom arbeide. Og det står du fritt til, men du må være klar over at du også kanskbe kunne ha doblet sparebeløpet hadde du tatt andre valg. Og man det er dokumentert at sparing i fond historisk sett har bedre avkastning, jo. Inflasjon påvirker sparekontoen din også. Anonymkode: 8d355...330
AnonymBruker Skrevet i går, 20:07 #14 Skrevet i går, 20:07 Så velg deg en sparekonto med fastrente da? Det er masse banker som har fastrente for ett år. Og to år. Du kan tilogmed få fem års fastrente. Det er begrenset hvor mye tid det tar å flytte pengene mellom kontoer. Det tok meg fem minutter bli kunde i en ny bank, opprette sparekonto, og legge inn overføring fra eksisterende konto. Bare flytte mellom egne kontoer i en bank tar 2-3 minutter inkludert innlogging. Vet ikke helt hvorfor du mener vipps er særnorsk? Vipps kom 8 år etter M-pesa i Tanzania og Kenya. Swish er den svenske versjonen av Vipps, og kan brukes på samme måte. Eller mobilpay i danmark og finland, som også fungerer med Vipps? Anonymkode: 4938b...139
Buffelo Skrevet i går, 20:53 Forfatter #15 Skrevet i går, 20:53 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Og det står du fritt til, men du må være klar over at du også kanskbe kunne ha doblet sparebeløpet hadde du tatt andre valg. Og man det er dokumentert at sparing i fond historisk sett har bedre avkastning, jo. Inflasjon påvirker sparekontoen din også. Anonymkode: 8d355...330 Er fult klar over at ein "kanskje "kunne hatt større utbytte av sparingen ved å plassere dem i eit langsiktig fond fremfor banksparing, Bygde bolig da renta var på 13/14 % og en-inntektsfamilen var vanleg, og var ikkje rom for sparing, men betale gjeldsrenter-og avdrag på lån:. La etterhvert vekt på å betale ned gjeld når renten var lav fremfor å øke gjeldsgraden slik mange andre gjorde Har heller ikkje tatt imot oppfordring fra mange om heller å "bruke en spare" ettersom vi har levd komfortabelt etter siste avdrag på gjeld ble betalt. Mange innenfor min omgangkrets fekk desv aldri bruk for pengene som de hadde spart opp igjennom mange år, og det gjør også noe med måten en velger å spare.
AnonymBruker Skrevet i går, 21:59 #16 Skrevet i går, 21:59 Grunnen til at bankene tilbyr ulike typer kontoer, er jo fordi det er ulike betingelser. Ulike betingelser passer til ulike folk i ulike situasjoner. Det vet jo du som har flere konti. Det er ikke bare rentenivået som skiller kontoene. Ønsker du forutsigbar rente er det jo bare å binde renta. Altså finne en fastrentekonto. Ekstremt forutsigbart. Ser at Bluestep tilbyr fastrente for fem år. Binder du renta for fem år, tilbyr de 2,5 % rente. Da slipper du å tenke noe mer på å flytte penger og du slipper å irritere deg over renteendring. Nordax bank tilbyr fastrente for 2 år på 5,05 %. Jeg synes dette er et bra alternativ til deg. Ulempen er selvsagt at du ikke kan bruke noe av pengene på 2 år. Anonymkode: 827ed...508
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå