Gå til innhold

Lørdagsgodt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg personlig syns ikke noe om lørdagsgodt da det i praksis blir en del søtsaker utenom også men nå er det engang slik at vi har det her i huset og jeg lurer på hvordan andre familier løser det? Vi har to barn på 12 og 14 som får hver sin skål med lørdagsgodt. De stikker opp til rommene sine med det på fredag- og lørdagskveld og så ser vi ikke dem resten av kvelden. Ikke har vi helt kontroll på hva de putter i skålene selvom vi har regler for det. Men kontrollerer ikke hver gang. Jeg ønsker egentlig å sette frem noe å kose seg med på stuebordet og hvis de vil ha, må de rett og slett komme til stua. Da har vi oversikt over hva de spiser og det fører til at vi ser dem oftere og kanskje kan finne på noe sammen, prate sammen etc. Men er altså litt nysgjerrig på hvordan andre familier med tenåringer har løst dette? 

Anonymkode: 8317c...bdb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du sier at du ikke har kontroll på hva de putter i skålene, er det mengden du mener? For det er vel du som kjøper inn godteriet? Så virker det jo som om dere har både fredags- og lørdagsgodterier ..? Skjønner hva du mener med felles godteri som dere kan kose dere med sammen, men tror det er i seneste laget å innføre en tradisjon om det nå ... 

En annen ting er om det er så viktig å ha kontroll på godteriet de spiser, hvis det hovedsakelig er helgene det gjelder. Da hadde jeg kanskje heller konsentrert meg om å sørge for at de spiser sunt ellers. Og hvis det er du som kjøper inn godterier, kan du jo kontrollere det ved å kjøpe inn mindre eller andre ting.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg ønsker egentlig å sette frem noe å kose seg med på stuebordet og hvis de vil ha, må de rett og slett komme til stua. Da har vi oversikt over hva de spiser og det fører til at vi ser dem oftere og kanskje kan finne på noe sammen, prate sammen etc. Men er altså litt nysgjerrig på hvordan andre familier med tenåringer har løst dette? 

Ja, kan du ikke gjøre det slik da? Synes det høres både naturlig og greit ut

Skrevet
Seff skrev (1 minutt siden):

Når du sier at du ikke har kontroll på hva de putter i skålene, er det mengden du mener? For det er vel du som kjøper inn godteriet? Så virker det jo som om dere har både fredags- og lørdagsgodterier ..? Skjønner hva du mener med felles godteri som dere kan kose dere med sammen, men tror det er i seneste laget å innføre en tradisjon om det nå ... 

En annen ting er om det er så viktig å ha kontroll på godteriet de spiser, hvis det hovedsakelig er helgene det gjelder. Da hadde jeg kanskje heller konsentrert meg om å sørge for at de spiser sunt ellers. Og hvis det er du som kjøper inn godterier, kan du jo kontrollere det ved å kjøpe inn mindre eller andre ting.

Skulle nok ha opplyst om at vi har godteri ene dagen og popcorn andre dagen. Vi kjøper en pose med smågodt som dem forsyner seg fra i skålene sine. Jeg mener egentlig ikke at det er for seint å innføre en ny tradisjon. Og det jeg mener med usunne ting ellers i hverdagen er avslutninger/kos på skolen, det de får hos venner, det de kjøper selv av kontanter, finner støtt og stadig godterirester i lommene.

Skrevet

Må du ha stålkontroll på hva så store barn putter i seg? Er det ikke bedre å generelt ha et sunt kosthold og ikke legge til rette for at skapraid ikke funker? 

• Nyttig 1
Skrevet

Ungdommene styrer godteriet selv men vi ser gjerne en film sammen av og til, men det er jo naturlig at store barn vil være litt mer alene eller med venner. 

Anonymkode: b5405...dea

Skrevet

De er 12 og 14, du har ikke kontroll på hva de putter i seg uansett, her må du bare stole på de at de ikke viker fra avtalen så altfor mye.

Anonymkode: 2d976...dab

Skrevet

Hæ? Kontroll på hva barna putter i seg når de er 12 og 14 år, og til og med har forsynt seg fra en godteripose du har kjøpt? Regner med at det ikke ligger noen ulovlige rusmidler i denne godteriposen din? Det er bare snakk om normalt godteri, liksom? 

Men det kontrollbehovet ditt, kan jeg love deg at disse barna dine sniker i seg mye rart ellers, som du aldri får vite noe som helst om. Det er du som har et problem her, ikke barna. Og du skaper et unormalt forhold til søtsaker hos dem, der godteri blir noe «ulovlig» og spennende, som de bare må sluke i seg når de får muligheten og du ikke kan kontrollere. Det høres ut som at du har et ganske stort problem, som du har nødt til å jobbe med.

Ellers er det fint å gjøre noen aktiviteter sammen, slik at dere kan finne på noe sammen litt på kveldene. Det kan være for eksempel være å se en film sammen eller spille brettspill eller spillkonsoll. Alt ettersom hva barna kan synes er morsomt. Men da er det utrolig trist at ditt fokus er å kontrollere hva barna spiser og ikke på kosen og relasjonsbyggingen det er ved å finne på aktiviteter sammen. Så akkurat i ditt tilfelle, tenker jeg at du bør jobbe med fokuset ditt, før barna blir invitert med på aktiviteter. For det er faktiske ganske synd i barna dine, når mors ønske om å finne på ting sammen bunner ut i å kontrollere godteriet de spiser.

Anonymkode: 5a518...0e9

Skrevet

Mine skulle ha så bestemte ting (som jeg føler endret seg hver uke) at til slutt ga jeg opp. 

Istedenfor at jeg skulle handle så fikk de 35kr på konto (fast overføring) hver torsdag, så kunne de bestemme hva de ville kjøpe eller spare pengene (som de ofte gjør).

Når det gjelder hvor de befinner seg så kjenner jeg meg igjen i at de forsvinner på rommene, med mindre det er felles måltid og film så blir vi ofte sittende alene igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...