AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #1 Skrevet 13 timer siden Jeg bare tenker litt høyt her. Kan man sende ut ungene sine for å finne på ting selv, alene eller med venner, eller må man bestandig være med ut i en park eller på en lekeplass? Hvis de ikke sitter inne og finner på noe, da. Har selv vokst opp i nabolag og hus, ikke sentrumsnær leilighet, og sliter litt med å se for meg barndommen til mine fremtidige barn. Hvordan ser familielivet ut for dere som bor i storby og ikke i et typisk "hus-nabolag"? Anonymkode: 2186d...95e
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #2 Skrevet 12 timer siden Jeg er oppvokst på Hasle i Oslo, veldig nære Carl Berner. Vi hadde lekeplass utenfor blokka. Veier rundt i boligfeltet vi kunne sykle på. Vi hadde en stor park med statuer nær, der lekte vi mye boksen går. Så hadde vi Ola Narr på andre siden av veien, store friområder, og fantastisk akebakke på vinteren. Jeg har hatt en veldig fin oppvekst der.Og vi løp mye rundt i nabolaget. Vi fikk ikke lov til å gå til Carl Berner, og spesielt ikke over krysset der. Men det gjorde vi ganske ofte, for den beste lekeplassen var der. Anonymkode: 29673...761
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #3 Skrevet 12 timer siden Her vi bor i Oslo får ikke vår 4-åring gå ut alene, hun er for uforsiktig. Men vi har egentlig et ganske bilfritt tun utenfor og det er også lite trafikkerte internveier til 2-3 lekeplasser. Så hun kan være utenfor alene mens vi går opp og henter noe for eksempel men får ikke gå til lekeplassen alene. Men det er også litt pga jeg er utrygg for fremmede folk og fordi barnet er veldig impulsiv og surrete og kan finne på å vandre avgårde. Jeg ser barn som er 9-10 går rundt alene i nabolaget iallfall. Barn i barnehagealder er 90% av tiden med minst 1 forelder eller voksen. Litt usikker på de som er 6-9 jeg har ikke sett så mange av dem hverken med foreldre eller alene. Vi har noen venner i annen del av byen som bor i rekkehus, der løper barna litt rundt mellom rekkehusene og på internlekeplassen fra rundt 4 år. Har og venner lenger ut av byen (nabokommunene) i typiske villastrøk der leker de bare i hagen på den alderen og det er bilvei rett utenfor så de må følges om de skal noe sted. Anonymkode: a2e74...557
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #4 Skrevet 10 timer siden Da jeg var barn og bodde i Oslo, så var det nærmeste lekeplass som var «friområde». Ofte var en eller flere foreldre tilstedeværende. Da vi ble litt større, så syklet vi mer til hverandre. Var nok mest inne/.hjemme hos hverandre i forhold til å være ute. Mine barn fyker rundt på gården eller eller hos en nabogård og holder på. Enten ute på gården med dyra eller på låven. Er de ikke på en av gårdene, så er de mye rundt i skauen og bygger hytter/trehus, demmer opp bekker og alt mulig rart. De eldste går mer og mer i fjellet, fisker, packrafter i mellom ulike fjellvann osv. Anonymkode: a26db...192
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #5 Skrevet 10 timer siden Vi har postnummer som begynner 01 så temmelig sentralt i Oslo. Her leker barna ute uten voksne fra skolestart siden det er store friarealer i nærheten. Tror det er ganske gjengs byen over med unntak av blokker som ligger direkte langs ringveiene. Anonymkode: f1892...49c
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #6 Skrevet 10 timer siden De er ute alene ja, lekeplasser, parker, friområder. (Ikke veldig små barn, men i hvert fall fra skolealder.) Anonymkode: 02210...684
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #7 Skrevet 10 timer siden Høres ut som de leker ganske likt som på bygda 🙂 Bare at de må passe seg for lyskryss og trafikk i stedet for traktorer, elver og vann som mine på bygda må. Anonymkode: d813a...1f9 1
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #8 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg bare tenker litt høyt her. Kan man sende ut ungene sine for å finne på ting selv, alene eller med venner, eller må man bestandig være med ut i en park eller på en lekeplass? Hvis de ikke sitter inne og finner på noe, da. Har selv vokst opp i nabolag og hus, ikke sentrumsnær leilighet, og sliter litt med å se for meg barndommen til mine fremtidige barn. Hvordan ser familielivet ut for dere som bor i storby og ikke i et typisk "hus-nabolag"? Anonymkode: 2186d...95e Vi bor i et typisk villastrøk, med kun eneboliger og omtrent ingen felles lekeplasser. De fleste her har trampoliner og diverse leker i sin egen hage. Her slipper vi ikke guttungen vår på 6 år ut alene for å utforske nærområdet. Mine foreldre bor i en Oslo, i typisk rekkehus og leilighet strøk. Der er det mange felles lekeplasser, mine foreldre pleier å ta han med til disse. Han leker fint der, men en voksen er alltid med. Bare nå nylig har han begynt å gå til lekeplassen som er 150 meter unna huset deres alene, han har smartklokke han kan ringe besteforeldre med hvis han skulle trenge hjelp. Jeg og mannen er faktisk litt skeptiske til det, i lys av alt som skjer i samfunnet. Anonymkode: c78b9...b1e
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #9 Skrevet 9 timer siden Våre har vært alene ute i bakgården fra 2-3 års alder. Bakgården er ikke stor, men har sandkasse. Porten ut til gata er tungbog låst. Vi ser bakgårdrn fra kjøkkenvindu. Fra skolealder har de dratt alene i parken og lekeplassene der. Det er de samme gatene som de går til og fra skolen. På hverdager er barnehagebarna våre lite ute alene. Det er ikke så mange timer fra barnehage til sengetid. Stort sett er det sammen med eldre søsken, eller vi er ute med en kopp kaffe. Anonymkode: 93105...749
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå