AnonymBruker Skrevet 2. august #1 Skrevet 2. august Jeg er kvinne, født tidlig på 70tallet. Foreldrene mine er i 70 årene, pensjonister med aktivt liv og god helse. Foreldrene mine jobbet mye da jeg var barn/ungdom og jeg ble tidlig vant til å klare meg selv. Mye hjemme alene, ikke vant til å få middag. Ja, rett og slett klart meg selv. Da jeg fikk barn opplevde jeg at foreldrene mine prioriterte egen fritid, og lystbetonte aktiviteter. Ikke vært særlig tilstede på barnebarnas aktiviteter, ikke sett fotballkamper, turnoppvisning, juletrefester etc. Selv har de ikke heller stilt opp for sine gamle foreldre, som på begge sider levde alene i mange år. De bodde også langt unna typ 5 timers kjøring. De kjøpte hytte for noen år siden, og forventet at jeg og ektemann skulle hjelpe til med å bygge uten at de kommuniserte det til oss på forhånd. Dette samtidig som vi var i full jobb, og med små barn. Den våren måtte enten jeg eller mannen bruke på hyttebygging hver helg og i ferier. Da vi ymtet frempå om at det var litt i meste laget, fikk vi beskjed om at det var skuffende og at vi var utakknemlige. Dette sitter fortsatt i. Jeg fikk så store helseutfordringer og er nå delvis ufør. Jeg må prioritere hardt i hverdagen, energinivået er lavt og jeg har ikke noe overskudd. Så til problemstillingen. Nå forventer foreldrene mine at jeg og mannen min skal bidra på hytta. Det settes av datoer i ferien der det skal gjøres dugnad. Jeg har ikke overskudd til det og synes det er prinsipielt feil at de nå forventer at jeg skal stille opp for dem, når de ikke verken har stilt opp for meg som barn, for barnebarna og heller ikke for egne foreldre. Jeg er ikke glad i å være på hytta, men vi drar dit noen få dager når det er forventet til jul og påske og låner den et par dager hver høst og vinter. Hvor mye skal vi egentlig bidra med på hytta, tenker KG. Anonymkode: c5fd3...d54 6
AprilLudgate Skrevet 2. august #2 Skrevet 2. august (endret) Sett ned foten hardt og tydelig. Nå går alt overskudd til å klare det mest nødvendige ifbm ungene og din tapte kapasitet. Dere ble aldri forespeilet dette på forhånd, og ville ikke sagt ja i så tilfelle. Går utfra dere heller ikke har eierandeler men bare skal bygge? Helt urimelig opplegg. Er det slik at de ikke sitter barnevakt/har unger på besøk alene eller overnatting? Endret 2. august av AprilLudgate 10 1 5
AnonymBruker Skrevet 2. august #4 Skrevet 2. august Mine foreldre får det samme som de har gitt meg. Det vil si ingen ting. Ikke fordi jeg vil hevne meg, men de har vært så lite deltagende i mitt liv, at jeg har svært liten relasjon til dem. Skal de ha hjelp til noe, får de kjøpe seg hjelp. det har de råd til. Vi bor så langt fra hverandre at det vil ikke være naturlig at jeg stiller opp med noe som helst i hverdagen. Det er også et valg de har tatt, ved å flytte bort fra oss. Vi møtes en til to ganger i året. Anonymkode: 39846...072 1 3
AnonymBruker Skrevet 2. august #5 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg er kvinne, født tidlig på 70tallet. Foreldrene mine er i 70 årene, pensjonister med aktivt liv og god helse. Foreldrene mine jobbet mye da jeg var barn/ungdom og jeg ble tidlig vant til å klare meg selv. Mye hjemme alene, ikke vant til å få middag. Ja, rett og slett klart meg selv. Da jeg fikk barn opplevde jeg at foreldrene mine prioriterte egen fritid, og lystbetonte aktiviteter. Ikke vært særlig tilstede på barnebarnas aktiviteter, ikke sett fotballkamper, turnoppvisning, juletrefester etc. Selv har de ikke heller stilt opp for sine gamle foreldre, som på begge sider levde alene i mange år. De bodde også langt unna typ 5 timers kjøring. De kjøpte hytte for noen år siden, og forventet at jeg og ektemann skulle hjelpe til med å bygge uten at de kommuniserte det til oss på forhånd. Dette samtidig som vi var i full jobb, og med små barn. Den våren måtte enten jeg eller mannen bruke på hyttebygging hver helg og i ferier. Da vi ymtet frempå om at det var litt i meste laget, fikk vi beskjed om at det var skuffende og at vi var utakknemlige. Dette sitter fortsatt i. Jeg fikk så store helseutfordringer og er nå delvis ufør. Jeg må prioritere hardt i hverdagen, energinivået er lavt og jeg har ikke noe overskudd. Så til problemstillingen. Nå forventer foreldrene mine at jeg og mannen min skal bidra på hytta. Det settes av datoer i ferien der det skal gjøres dugnad. Jeg har ikke overskudd til det og synes det er prinsipielt feil at de nå forventer at jeg skal stille opp for dem, når de ikke verken har stilt opp for meg som barn, for barnebarna og heller ikke for egne foreldre. Jeg er ikke glad i å være på hytta, men vi drar dit noen få dager når det er forventet til jul og påske og låner den et par dager hver høst og vinter. Hvor mye skal vi egentlig bidra med på hytta, tenker KG. Anonymkode: c5fd3...d54 Ingenting. De vil ha hytte, de står for omkostninger for hytte. For alt du vet er hytta solgt før de dør, med mindre dere har noen avtaler om at dette skal være en familiehytte eller lignende. Og selger de hytta tjener de forsåvidt gode penger på deres "dugnad". Med det sagt hadde jeg gladelig stilt opp for mine foreldre, men de har også alltid stilt opp for meg på alle måter uansett hvor lite/mye de har hatt. Anonymkode: 27cf0...a2e 5
AnonymBruker Skrevet 2. august #6 Skrevet 2. august De kan ikke forvente en dritt. Mange av oss stiller opp for våre syke foreldre, det er ikke fordi det er var plikt, men vi gjør det av lyst og takknemlighet for alt det de har stilt opp for oss og faktisk gitt oss middag hver dag når vi var barn. Ikke gidd å gjøre noe på den hytta, men slutt og låne den noen dager på høsten. Anonymkode: 11a5d...a26 7 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #7 Skrevet 2. august AprilLudgate skrev (3 minutter siden): Sett ned foten hardt og tydelig. Nå går alt overskudd til å klare det mest nødvendige ifbm ungene og din tapte kapasitet. Dere ble aldri forespeilet dette på forhånd, og ville ikke sagt ja i så tilfelle. Går utfra dere heller ikke har eierandeler men bare skal bygge? Helt urimelig opplegg. Er det slik at de ikke sitter barnevakt/har unger på besøk alene eller overnatting? Hytta er bygget, så dette dreier seg om ting som nå må gjøres av vedlikehold og vanlig rengjøring. Barna våre er tenåringer, så de trenger ikke pass, men foreldrene mine bidro ikke med barnepass eller overnatting da de var små. Vi har ikke eierandel nei. Antar vi arver hytta når de går bort. Tror ikke det er en økonomisk forpliktelse jeg klarer på min uføretrygd den dagen vi arver og heller ikke noe sjanse for at jeg greier å vedlikeholde. Dette har jeg ikke fortalt dem, og jeg er redd for hva de sier dersom jeg forteller at hytta mest sannsynlig blir solgt. Anonymkode: c5fd3...d54 1 1
AprilLudgate Skrevet 2. august #8 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hytta er bygget, så dette dreier seg om ting som nå må gjøres av vedlikehold og vanlig rengjøring. Barna våre er tenåringer, så de trenger ikke pass, men foreldrene mine bidro ikke med barnepass eller overnatting da de var små. Vi har ikke eierandel nei. Antar vi arver hytta når de går bort. Tror ikke det er en økonomisk forpliktelse jeg klarer på min uføretrygd den dagen vi arver og heller ikke noe sjanse for at jeg greier å vedlikeholde. Dette har jeg ikke fortalt dem, og jeg er redd for hva de sier dersom jeg forteller at hytta mest sannsynlig blir solgt. Anonymkode: c5fd3...d54 Den ballen hadde jeg latt ligge. Selg sekundet det blir aktuelt i fremtiden. Om de spør direkte så svarer du «det vet jeg ikke, alt avhenger av helse og økonomi». Si at kapasiteten er helt borte pga sykdom, og det er helt greit om det betyr at de ikke ønsker låne ut hytta mer. Dette kjøpet gjorde de selv uten å spørre og må nesten løse det praktiske selv. 3
AnonymBruker Skrevet 2. august #9 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): De kan ikke forvente en dritt. Mange av oss stiller opp for våre syke foreldre, det er ikke fordi det er var plikt, men vi gjør det av lyst og takknemlighet for alt det de har stilt opp for oss og faktisk gitt oss middag hver dag når vi var barn. Ikke gidd å gjøre noe på den hytta, men slutt og låne den noen dager på høsten. Anonymkode: 11a5d...a26 Jeg er enig i at vi ikke kan låne hytta dersom vi sier nei til dugnad. Mannen min mener derimot at vi kan låne den, og bidra med hjelp tilsvarende det vi sliter på den. Vi pleier å rengjøre hele hytta grundig når vi er der, også rom som vi ikke har brukt. Vi ser jo at den trenger å rengjøres, da foreldrene mine pleier å prioritere lystbetonte aktiviteter når de bruker den, noe som tilsvarer ca 1/4 av året. Anonymkode: c5fd3...d54
AnonymBruker Skrevet 2. august #10 Skrevet 2. august Dersom dere bruker den, så tenker jeg dere må bidra. Å vaske etter seg er en selvfølge, det er ikke å bidra. Det er vel også endel utgifter med den, renovasjon, feiing, strøm osv. Her tenker jeg dere må velge. Enten bidra med dugnad eller betale for dere, f.eks. vanlig hytteleie i området eller så må dere la være å bruke den. Anonymkode: 28a48...3c6 2
AnonymBruker Skrevet 2. august #11 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dersom dere bruker den, så tenker jeg dere må bidra. Å vaske etter seg er en selvfølge, det er ikke å bidra. Det er vel også endel utgifter med den, renovasjon, feiing, strøm osv. Her tenker jeg dere må velge. Enten bidra med dugnad eller betale for dere, f.eks. vanlig hytteleie i området eller så må dere la være å bruke den. Anonymkode: 28a48...3c6 En mulighet er at tenåringene er med og bidrar, hvis det er noe de kan tenke seg. Anonymkode: 28a48...3c6
AnonymBruker Skrevet 2. august #12 Skrevet 2. august Jeg tenker at hvor mye dere skal bidra på hytta må stå i forhold til hvor mye dere bruker den. Selvfølgelig vanlig vask og slikt når dere låner den, men rene dugnadstimer må være proposjonalt. Låner dere den 7 dager i året, er det ikke rimelig å drive dugnad mer enn 1 dag i året. Det stiller seg selvsagt annerledes med deres egen bolig. Det er mer naturlig at dere hjelper til med vedlilehold på deres egen bolig, tenker jeg. Bolig må de jo ha, hytte må de ikke ha hvis det blir for strevsomt for dem. Bakgrunnen for deres ønske om at du skal bidra, bunner nok i en uuttalt forventning om at du skal arve den. Jeg tenker at du må være ærlig med dem om at du ikke ser for deg å beholde hytta i fremtiden. At du ikke har kapasitet eller økonomi til å ha den. Kanskje de justerer forventningene sine da. Men si det på en pen måte ("nei veggfarge må dere jo bestemme selv, det er dere som skal bo her, ikke jeg. Men jeg tror nok at kjøpere liker best hvit, lilla vegger kan nok trekke ned prisen når hytta skal selges") Anonymkode: 30b83...361
AnonymBruker Skrevet 2. august #13 Skrevet 2. august Jeg forstår ikke at det er så vanskelig å si nei. Men sier du nei, så ikke be om å få låne hytta. Anonymkode: a9789...adb
AnonymBruker Skrevet 2. august #14 Skrevet 2. august Tusen takk til dere som har svart; det ser ut som om et flertall for at bruk av hytta, forplikter til dugnad. Jeg er ikke uenig i det. Jeg vet jo at jeg ikke har kapasitet til å bidra med så mye dugnad, så da må jeg redusere bruken. Tror dessverre at dette ikke kommer til å bli forstått, for de i liten grad aksepterer at jeg er redusert helsemessig. Jeg er redd for at dagen kommer da de har blitt så gamle at de ikke klarer å holde hytta og da forventer at jeg skal gjøre alt. Lillebroren min har ikke samme pliktfølelse, så da blir jeg sikkert guilt-trippet inn i det. Jeg tror ikke jeg greier å stå i å være «dårlig datter». TS Anonymkode: c5fd3...d54
AnonymBruker Skrevet 2. august #15 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tusen takk til dere som har svart; det ser ut som om et flertall for at bruk av hytta, forplikter til dugnad. Jeg er ikke uenig i det. Jeg vet jo at jeg ikke har kapasitet til å bidra med så mye dugnad, så da må jeg redusere bruken. Tror dessverre at dette ikke kommer til å bli forstått, for de i liten grad aksepterer at jeg er redusert helsemessig. Jeg er redd for at dagen kommer da de har blitt så gamle at de ikke klarer å holde hytta og da forventer at jeg skal gjøre alt. Lillebroren min har ikke samme pliktfølelse, så da blir jeg sikkert guilt-trippet inn i det. Jeg tror ikke jeg greier å stå i å være «dårlig datter». TS Anonymkode: c5fd3...d54 La meg gjette. Dine foreldre har stilt opp for lillebror i mye større grad enn deg. Han er mer vant til å få og du er oppdratt til at du må gi for å fortjene noe? Anonymkode: f1ebe...44d 3
AnonymBruker Skrevet 2. august #16 Skrevet 2. august På en måte så høres foreldrene dine veldig egoistiske og tankeløse ut. Likevel tror jeg det er ganske vanlig at voksne barn bidrar en god del i hus og hytter for eldre foreldre. Jeg hører stadig om folk på min og din alder som bidrar med dugnad i familiehytter. Jeg har en eldre mor og vi handler for henne hver uke, nå er hun så dårlig til beins at det er noe hun behøver så det må vi bare gjøre. Anonymkode: ccc8d...2cf
AnonymBruker Skrevet 2. august #17 Skrevet 2. august Når det gjelder det med hytte så tror nok en del mennesker at det de liker (hytteliv) er det andre også liker. Foreldrene dine mener nok at de har gjort dere en tjeneste ved å bygge denne hytta og at dette er noe dere kan ha glede av i mange år Anonymkode: ccc8d...2cf
AnonymBruker Skrevet 2. august #18 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tusen takk til dere som har svart; det ser ut som om et flertall for at bruk av hytta, forplikter til dugnad. Jeg er ikke uenig i det. Jeg vet jo at jeg ikke har kapasitet til å bidra med så mye dugnad, så da må jeg redusere bruken. Tror dessverre at dette ikke kommer til å bli forstått, for de i liten grad aksepterer at jeg er redusert helsemessig. Jeg er redd for at dagen kommer da de har blitt så gamle at de ikke klarer å holde hytta og da forventer at jeg skal gjøre alt. Lillebroren min har ikke samme pliktfølelse, så da blir jeg sikkert guilt-trippet inn i det. Jeg tror ikke jeg greier å stå i å være «dårlig datter». TS Anonymkode: c5fd3...d54 Jeg tror ikke det er helsen din de ikke respekterer. Det er deg de ikke respekterer. Hvis du tenker deg litt om så har de egentlig behandlet deg akkurat likt nå som da du var frisk. Kan det stemme? Anonymkode: 2aed7...189
AnonymBruker Skrevet 3. august #19 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (8 timer siden): La meg gjette. Dine foreldre har stilt opp for lillebror i mye større grad enn deg. Han er mer vant til å få og du er oppdratt til at du må gi for å fortjene noe? Anonymkode: f1ebe...44d Ja, dette stemmer nok godt. Det er stor aldersforskjell, og derfor har det alltid vært forventet mer av meg, et mønster som har satt seg også i vokse alder. Og gjort meg pliktoppfyllende og han mer avslappet. Typisk søsken-mønster. Anonymkode: c5fd3...d54 1
AnonymBruker Skrevet 3. august #20 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (8 timer siden): Når det gjelder det med hytte så tror nok en del mennesker at det de liker (hytteliv) er det andre også liker. Foreldrene dine mener nok at de har gjort dere en tjeneste ved å bygge denne hytta og at dette er noe dere kan ha glede av i mange år Anonymkode: ccc8d...2cf Dette stemmer godt. Jeg er hjemmekjær og synes ikke det å være på hytta er så koselig. Har følt det mer som en plikt, og noe som har vært forventet. Gitt oppveksten har jeg et anstrengt forhold til foreldrene mine. Men i god familieånd så ligger dette selvfølgelig begravd og vi later som om ting er heelt i orden. Ergo prøver jeg å unngå å tilbringe tid med dem. Pliktdugnad spenner bein under det målet. Men tenåringene har jo vokst opp med hytta og trives, så det føles litt som å stå i en skvis mellom å tilfredsstille andre på bekostning av meg selv. Som i bunn og grunn ikke akkurat bidrar til god livskvalitet, på toppen av helseutfordringene mine. Så kan jeg jo sende tenåringene på dugnad, med det som resultat at jeg blir det sorte får som ikke bidrar. TS Anonymkode: c5fd3...d54 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå