Gå til innhold

Promille i utlandet

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når dere er i utlandet,  nyter dere friheten ved å drikke litt vin eller tar en kjørepils før dere kjører hjem?

De fleste land har nå 0,5 i promille, selv om noen har mindre og noen har mer.

Føles nesten ekstra befriende når det er ulovlig i Norge. Å reise til utlandet uten å leie bil gir jo dessuten en veldig begrenset opplevelse.

Anonymkode: af678...547

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar kollektivt eller taxi når jeg er i utlandet. Så kan jeg ta det pilsen eller vinen akkurat når det passer meg😃 skulle jeg ha leid bil så hadde jeg droppet all alkohol altså. I utlandet er trafikkbildet enda villere enn her i Norge så der trenger jeg å være ekstra skjerpet vist jeg skulle leid noe kjøretøy

Anonymkode: 7b3d0...936

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Nei, men tar taxi. Det blir noen ganger det samme😅

AnonymBruker
Skrevet

I utlandet nyter jeg å booke sjåfør og bli kjørt rundt. Noen ganger oppgraderer jeg og velger premium eller suv. Har kjørt noen bilmodeller vi ikke har her. Gøy.

Anonymkode: deec5...ec9

Skrevet (endret)

Ja, har ofte drukket en øl til lunch eller en halv flaske vin til middag.  Siden vi alltid går en liten tur etterpå kan jeg fint kjøre. Det kan jeg i Norge også. En voksen mann får ikke så veldig høy promille av en halv flaske vin eller et par halvlitere når de drikkes på halvannen time.

Siden jeg har gjort det mange ganger, kan jeg forsikre at oppmerksomheten og reaksjonstiden er mye bedre enn når man er trøtt. Der synder langt flere. De færreste setter fra seg bilen og tar bussen til barnehagen etter en dårlig natts søvn grunnet urolige barn (eller annet).

Endret av Brunello
  • Nyttig 1
Skrevet

"kjørepils"?

Det er ikke akkurat et voksent eller ansvarlig begrep.

Jeg har selv personlig policy på null alkohol i blodet når jeg sitter bak rattet.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Blåklokke88 skrev (15 minutter siden):

"kjørepils"?

Jeg har selv personlig policy på null alkohol i blodet når jeg sitter bak rattet.

Helt enig. Skummelt at folk har sånne holdninger. Alkohol og bilkjøring hører ikke sammen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ta en liten øl for så å kjøre 3-4 timer etterpå. Som regel så velger jeg alkoholfritt. 

Anonymkode: 3798b...da4

AnonymBruker
Skrevet

Har nok tatt noen friheter, ja. Har vært på et par vinturer med kompiser i Italia. Har hatt leiebil og kjørt fra vinsmaking til lunsj med vin og videre til nye vinsmakinger og så til middag med godt med drikke og tilbake til overnattingsstedet. En sein kveld skulle jeg kjøre hjem etter en middag hvor det gikk temmelig mye vin. Det var bare noen hundre meter, og det gikk uten uhell, men det er greit at det ikke var lenger, for å si det sånn.....

Anonymkode: 74557...025

AnonymBruker
Skrevet

Nei, aldri. Har aldri hatt bil i utlandet før. Vi drar stort sett til byer, og da trenger man det ikke.

Men hadde gjort det om jeg fikk muligheten. Hvorfor ikke, liksom?

Anonymkode: b7446...d17

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det gjør jeg ikke. Synes det er stressende nok fra før å kjøre i utlandet, det hadde definitivt ikke hjulpet på med promille.

Anonymkode: 1a76d...0af

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Har nok tatt noen friheter, ja. Har vært på et par vinturer med kompiser i Italia. Har hatt leiebil og kjørt fra vinsmaking til lunsj med vin og videre til nye vinsmakinger og så til middag med godt med drikke og tilbake til overnattingsstedet. En sein kveld skulle jeg kjøre hjem etter en middag hvor det gikk temmelig mye vin. Det var bare noen hundre meter, og det gikk uten uhell, men det er greit at det ikke var lenger, for å si det sånn.....

Anonymkode: 74557...025

Så du kunne ikke gått de noen få hundre meterne om det var så kort at det var ok at du kjørte? Gjør hva du vil med eget liv, men sånne som deg setter andres liv i fare. Ikke ok. 

Anonymkode: 95a6a...8de

AnonymBruker
Skrevet

Det gjør jeg i Norge også fordi så lenge man sipper til alkoholen og den ikke er altfor sterk, så går jeg ikke over 0,2 i promille noen gang, og har nesten alltid 0,00 innen jeg setter meg bak rattet. Jeg har hatt en halv flaske vin til god middag over to timer, og blåste 0,00 da jeg kjørte hjem en time senere. Jo mer muskler man har, jo fortere forbrenner man alkohol. Jeg har mer muskler enn kvinner på min størrelse vanligvis har og forbrenner alkohol fortere enn promillekalkulatorene sier. 

Anonymkode: cf551...fe9

AnonymBruker
Skrevet

Aldri. Jeg kjører ikke bil når jeg har sovet dårlig heller. Det er en potensiell drapsmaskin man styrer, og da foretrekker i hvert fall jeg å være 100% kognitivt tilstede.

Anonymkode: e0653...114

AnonymBruker
Skrevet
Blåklokke88 skrev (17 timer siden):

"kjørepils"?

👆🏻

Anonymkode: 64ffd...79e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...