AnonymBruker Skrevet søndag kl. 13:45 #1 Skrevet søndag kl. 13:45 En natt jeg var ute på kjøkkenet en tur, så så jeg ut vinduet, og katten til naboen satt ved enden av jordet foran noen busker og speidet og lyttet etter byttedyr. Og så akkurat mens jeg ser ut, så kommer det en rev rundt buskene rett bak katten og nærmer seg katten. Den var ca 1.5 meter unna da jeg åpnet døra og klappet i hendene så den løp og forsvant bak buskene. Katten snudde seg da den hørte reven løpe, så den hadde definitivt ikke oppdaget den før. Jeg tok ikke sjansen på at den skulle angripe katten, men vil jo gjerne ha rev her da det er mye jordrotter... Så trenger jeg å jage den om jeg ser dette igjen? Anonymkode: f6228...59c
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 14:15 #2 Skrevet søndag kl. 14:15 Ja, de kan absolutt ta katt, men det er ikke gitt at de alltid får tak i dem. Katter er overraskende flinke til å kjempe seg løs. Jeg hadde ikke klart å la vær å skremme ubna hvis jeg så det, selv om jeg også gjerne ønsker reven i området. Anonymkode: e6aca...e94
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 14:54 #3 Skrevet søndag kl. 14:54 Katten min ble tatt av en rev. Han var gammel da, ikke rask nok lenger. Var utrolig kjipt å se . Anonymkode: 4dd44...00f
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 14:55 #4 Skrevet søndag kl. 14:55 Ja, de kan ta katt. Det er en av gode grunner til å holde kattene inne om natten. Anonymkode: 9388d...9c3
Million Skrevet søndag kl. 14:57 #5 Skrevet søndag kl. 14:57 Ja, det kan revene gjøre. Jeg tilbragte to måneder hver sommer på bondelandet i min oppvekst (der mamma kommer fra opprinnelig) og der sa de lokale bøndene og ungene stadig vekk om huskatter som ble borte at "den ble tatt av reven". Det var et velkjent faktum at katter som ikke hadde vett på å pile opp i et tre og komme seg vekk, kunne bli tatt av rev.
solsolsol Skrevet søndag kl. 15:00 #6 Skrevet søndag kl. 15:00 Her jager de voksne kattene reven bort.
C8H10N4O2 Skrevet søndag kl. 15:21 #7 Skrevet søndag kl. 15:21 To av våre katter har fått større skader etter sammenstøt med rev. Husker ikke helt hvor gamle de var, førstemann var kanskje rundt ti år, han andre kanskje åtte? Ved den første hendelsen tror vi at eldstemann forsvarte de to yngre mot reven, og derfor fikk skader. Han var en stor katt (rundt 11 kilo), så det er vanskelig å tro at reven så han som et bytte.
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 15:25 #8 Skrevet søndag kl. 15:25 Katt i nabolaget her (boligstrøk) er tatt av rev. Har sett reven nattestid, det var en stor, flott rev. Typ Reve-enka-frier. 😄 Anonymkode: 7b8ad...066
Million Skrevet søndag kl. 15:26 #9 Skrevet søndag kl. 15:26 (endret) C8H10N4O2 skrev (7 minutter siden): To av våre katter har fått større skader etter sammenstøt med rev. Husker ikke helt hvor gamle de var, førstemann var kanskje rundt ti år, han andre kanskje åtte? Ved den første hendelsen tror vi at eldstemann forsvarte de to yngre mot reven, og derfor fikk skader. Han var en stor katt (rundt 11 kilo), så det er vanskelig å tro at reven så han som et bytte. Det er et vanlig fenomen blant rovdyr at de dreper andre rovdyr og disse sine unger om de kommer over dem og får sjansen. De dreper konkurrentene, kan du si, til områdets byttedyr. En rev kan derfor drepe katter fordi de anser dem som en konkurrent om maten i området, og vil utrydde den. Evt kan reven anse katten for føde, da rever er ganske altetende egentlig. Jeg så en dokumentar om det i går, hva rever i storbyer faktisk spiser. De henter seg søppelposer og spiser alt i den, kake-rester, osteskalker, og alt mulig. Tror ikke en rev hadde takket nei til litt rovdyrkjøtt fra en katt heller. Selv om det vanligvis er planteetere de spiser. Endret søndag kl. 15:29 av Million
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 15:34 #10 Skrevet søndag kl. 15:34 Jeg forteller alltid mine katter at de må passe seg for reven og hvordan de skal møte en rev. det er ikke så stor risiko hvor jeg bor nå, men jeg har mistet en katt til rev og det er helt helt fryktelig. Risiko er også redusert med at de ikke får lov til å være ute om natten. Anonymkode: 5da00...0f3 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 16:31 #11 Skrevet søndag kl. 16:31 Jøss! Utrolig at dette skjedde akkurat når jeg så det da. Den katten reker rundt alle steder natt og dag, og kan være borte i dagevis, så den må jo ha møtt på rev flere ganger. Men det er en ganske tøff katt, den både biter og klorer om det er noe den ikke vil, eller om det er noe den vil for den del...TS Anonymkode: f6228...59c
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 16:43 #12 Skrevet søndag kl. 16:43 Selvsagt gjør den det. Det samme gjør alle andre rovdyr. Spørsmålet er hvem som klarer å ta en katt. Det er ikke så lett. En rev klarer det nok noen ganger, spesielt gamle eller syke katter. Anonymkode: cc328...663
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 19:31 #13 Skrevet søndag kl. 19:31 Både grevling og rev kan ta katt om de er sultne nok ja. Hold katten inne fra skumring på kveld til skumringen er ferdig på morgenen. Kattunger skal også være inne til de er 12 mnd. Selv da er det ingen garantier, men man kan i det minste gi kattene en bedre sjanse. Hindrer også en del slåsskamper m.m. Anonymkode: 0d885...dc1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå