AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #1 Skrevet 17 timer siden Hei! Jeg er i tett oppfølgning med lege, dette er mer for å lufte litt frustrasjon og høre andres erfaringer! Jeg sliter med enorme magesmerter, vi snakker slik at jeg nå har vært sykemeldt fra jobb i 1 år. Jeg er i tjueårene. Avf.prøve viste skyhøye verdier, mens koloskopi og MR ikke finner noe galt. Jeg har også måtte bytte fastlege midt oppi alt dette ettersom jeg flyttet kommune rett før alt dette skjedde.. Nå har jeg siden mars gått fast på Paralgin Forte, i utgangspunktet og før dette, har jeg aldri tatt medisiner med mindre det er høyest nødvendig, noe som fremdeles gjelder, og jeg tar STORT sett kun pillene før senga. Jeg er så redd for å ta piller at jeg ligger heller i et smertehelvete gjennom dagen. Jeg skal til legen neste uke igjen, men fikk nettopp vite at det ikke ble gjort funn på MR.. Nå er jeg så sliten og det tar over hele livet mitt. Som sagt så flyttet jeg jo rett før dette startet, og man blir ikke kjent med spesielt mange når man må ligge i fosterstilling hjemme HVER dag. Jeg savner å jobbe, jeg savner å kunne reise ut på en hyggelig middag, jeg savner å kunne reise til familien. Problemet mitt er ikke akutt behov for feks do besøk, som jeg vet begrenser mange, problemet mitt er smerteanfallene som kommer og varer i 15-20 minutter x20-30 ganger om dagen. Jeg klarer ikke å «late som» at det ikke skjer når det skjer, og det som holder meg hjemme er jo at jeg ikke ønsker å legge med ned på gulvet i enten en restaurant eller hjemme hos noen, og gråte fordi smertene er så intense.. Kan noen komme med noen solskinnshistorier om lang utrending v/ mageproblemer, som nå lever normale liv? Det føles ut som at jeg aldri skal komme meg ut av huset igjen.. Det føles ut som ett helt år av tjueårene er kastet bort på å ligge i sofaen.. Anonymkode: 57e10...39d 4
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #2 Skrevet 14 timer siden Allergisk mot noe? Har ingen råd eller erfaring utenom at jeg sender omtanke. Høres grusomt ut og være sengeliggende håper du får hjelp. Anonymkode: 9567f...55a
plipplopp Skrevet 14 timer siden #3 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei! Jeg er i tett oppfølgning med lege, dette er mer for å lufte litt frustrasjon og høre andres erfaringer! Jeg sliter med enorme magesmerter, vi snakker slik at jeg nå har vært sykemeldt fra jobb i 1 år. Jeg er i tjueårene. Avf.prøve viste skyhøye verdier, mens koloskopi og MR ikke finner noe galt. Jeg har også måtte bytte fastlege midt oppi alt dette ettersom jeg flyttet kommune rett før alt dette skjedde.. Nå har jeg siden mars gått fast på Paralgin Forte, i utgangspunktet og før dette, har jeg aldri tatt medisiner med mindre det er høyest nødvendig, noe som fremdeles gjelder, og jeg tar STORT sett kun pillene før senga. Jeg er så redd for å ta piller at jeg ligger heller i et smertehelvete gjennom dagen. Jeg skal til legen neste uke igjen, men fikk nettopp vite at det ikke ble gjort funn på MR.. Nå er jeg så sliten og det tar over hele livet mitt. Som sagt så flyttet jeg jo rett før dette startet, og man blir ikke kjent med spesielt mange når man må ligge i fosterstilling hjemme HVER dag. Jeg savner å jobbe, jeg savner å kunne reise ut på en hyggelig middag, jeg savner å kunne reise til familien. Problemet mitt er ikke akutt behov for feks do besøk, som jeg vet begrenser mange, problemet mitt er smerteanfallene som kommer og varer i 15-20 minutter x20-30 ganger om dagen. Jeg klarer ikke å «late som» at det ikke skjer når det skjer, og det som holder meg hjemme er jo at jeg ikke ønsker å legge med ned på gulvet i enten en restaurant eller hjemme hos noen, og gråte fordi smertene er så intense.. Kan noen komme med noen solskinnshistorier om lang utrending v/ mageproblemer, som nå lever normale liv? Det føles ut som at jeg aldri skal komme meg ut av huset igjen.. Det føles ut som ett helt år av tjueårene er kastet bort på å ligge i sofaen.. Anonymkode: 57e10...39d Mb Crohns? Ulcerøs kolitt? Hvilke prøver er høye, calprotektin?
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #4 Skrevet 14 timer siden Kan det være mugg i den nye boligen din? Anonymkode: 59b1a...8c8
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #5 Skrevet 13 timer siden Du bør få gastroskopi og kapselendoskopi. Hvis du har betennelser i øvre del av tarmsystemet (tolvfingertarm og tomtarm) er disse to undersøkelsene bedre enn kolonoskopi og MR. Anonymkode: 420a4...752
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #6 Skrevet 13 timer siden Anbefaler deg en ny runde med undersøkelser for å få en ny vurdering. Si du må ha hjelp. Anonymkode: 227d8...9d5
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #7 Skrevet 13 timer siden Forslag: Test et annet kosthold en periode. Jeg har troen på lavkarbo/ketogent kosthold. Sjekk ut "spør Thor" på Facebook. Send blodprøver til lab1 Sandvika Anonymkode: 185c1...1f0
megda Skrevet 12 timer siden #8 Skrevet 12 timer siden (endret) Jeg har slitt med magesmerter av og på i livet mitt, men er nå helt frisk. Det som ofte er synderen, er et mindre optimalt kosthold over tid som bidrar til inflammasjon i kroppen og tarmen. Hovedsynderen er hovedsakelig karbohydrater og ultraprosessert mat over lengre tid. Jeg vil også legge til melkeprodukter tett etter det. Jeg ville ha kuttet alt det bort over 2–3 uker for å se om det hjelper, og da i kombinasjon med rene råvarer. Null inntak av ultraprosessert mat, og prøv to måltider hver dag slik at kroppen får et pusterom til å rehabilitere tarmen. Jeg anbefaler godt kokte kjøttsupper bestående av ulike typer kjøtt med diverse kokte grønnsaker, slik at de ikke skaper problemer for magen og er lett fordøyelige.Kroppen trenger også mosjon for at alle de kroppslige systemene skal fungere bedre, både for å rehabilitere og for å fjerne inflammasjon i kroppen. Det trenger ikke være tung trening, men gåturer hver dag og noen knebøy hjemme av det du klarer, for å aktivere store muskelgrupper slik at informasjonsflyten i kroppen blir bedre. Jeg anbefaler deg podcaster med folk som Marit Kolby og Erik Hexeberg, som kan gi deg en god grunnleggende innføring i noen generelle prinsipper om mat og helse. en bok jeg anbefaler deg å kjøpe er "Hele deg - veien til bedre helse" av anette dragland som er en god innføring i generell helse. Det er alltid et håp og løsningene er oftest enklere enn det man tror, men det krever at man gjør noe valg over tid som bidrar til bedre helse. magesmerter er noe av det verste jeg opplever i hverdagen og ville gjort hva som helst for å slippe de selv og derfor gidder jeg å skrive dette innlegget. Endret 12 timer siden av megda
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #9 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Forslag: Test et annet kosthold en periode. Jeg har troen på lavkarbo/ketogent kosthold. Sjekk ut "spør Thor" på Facebook. Send blodprøver til lab1 Sandvika Anonymkode: 185c1...1f0 Jeg er enig i forslaget ditt, men "spør Thor" er rene Smiths venner. Nærmeste du kommer en sekt uten en religiøs bakgrunnshistorie…. Anonymkode: 59b1a...8c8 1
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #10 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hei! Jeg er i tett oppfølgning med lege, dette er mer for å lufte litt frustrasjon og høre andres erfaringer! Jeg sliter med enorme magesmerter, vi snakker slik at jeg nå har vært sykemeldt fra jobb i 1 år. Jeg er i tjueårene. Avf.prøve viste skyhøye verdier, mens koloskopi og MR ikke finner noe galt. Jeg har også måtte bytte fastlege midt oppi alt dette ettersom jeg flyttet kommune rett før alt dette skjedde.. Nå har jeg siden mars gått fast på Paralgin Forte, i utgangspunktet og før dette, har jeg aldri tatt medisiner med mindre det er høyest nødvendig, noe som fremdeles gjelder, og jeg tar STORT sett kun pillene før senga. Jeg er så redd for å ta piller at jeg ligger heller i et smertehelvete gjennom dagen. Jeg skal til legen neste uke igjen, men fikk nettopp vite at det ikke ble gjort funn på MR.. Nå er jeg så sliten og det tar over hele livet mitt. Som sagt så flyttet jeg jo rett før dette startet, og man blir ikke kjent med spesielt mange når man må ligge i fosterstilling hjemme HVER dag. Jeg savner å jobbe, jeg savner å kunne reise ut på en hyggelig middag, jeg savner å kunne reise til familien. Problemet mitt er ikke akutt behov for feks do besøk, som jeg vet begrenser mange, problemet mitt er smerteanfallene som kommer og varer i 15-20 minutter x20-30 ganger om dagen. Jeg klarer ikke å «late som» at det ikke skjer når det skjer, og det som holder meg hjemme er jo at jeg ikke ønsker å legge med ned på gulvet i enten en restaurant eller hjemme hos noen, og gråte fordi smertene er så intense.. Kan noen komme med noen solskinnshistorier om lang utrending v/ mageproblemer, som nå lever normale liv? Det føles ut som at jeg aldri skal komme meg ut av huset igjen.. Det føles ut som ett helt år av tjueårene er kastet bort på å ligge i sofaen.. Anonymkode: 57e10...39d Fikk diagnosen ibs, men viste seg etter flere år at det var gallestein. Sjekket dette? Da fikk jeg sterke smerter øverst midt i magen (ikke på siden som leger etc. henger seg opp i.) Strålte da bak i ryggen, og noen ganger opp i hals og ører. Helt forjævlige smerter. Forsvant etter og ha fjernet galleblæren. Anonymkode: 5ba9d...736
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå