Gå til innhold

Hvilken tilrettelegging har deres barn med autisme/adhd?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På skolen? Vår gutt på 10 år fikk diagnosen høytfungerende autisme og adhd for fire år siden. Han sliter blant med oppmerksomhet, uro og lav prosesseringshastighet. På skolen er det lite eller ingen tilrettelegging, på tross av at vi har vært i dialog med skolen hele tiden og gitt beskjed om hva som er ekstra krevende for han. Problemet tror jeg er at han fremstår relativt "vanlig" på mange områder, han har venner og tidvis aktiv på fritiden. Likevel gir han uttrykk for å mistrives på skolen, og det er uklart for oss hvor mye han egentlig får gjort av skolearbeid når han er der. Det kan virke som at han bare sitter passiv/lager uro store deler av tiden fordi han ikke kommer i gang med arbeidet eller forstår hva han skal gjøre. Læreren sier at han ikke har store problemer nok til at hun tror det vil bli satt inn noen ekstra ressurser for han. Vi tror derimot han trenger å følges tettere opp. Har vi noen rettigheter her, og hvordan går vi frem?

Anonymkode: c455c...740

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ppt, henvis selv. Før han får burnout og skolevegring. 

Skriftlige henvendelser til skole, krev skriftlige svar på hvordan x, y og z vurderes og følges opp. 

Skriftliggjør trivselsvansker og vektlegg alt dere ser av mangel på UTBYTTE av undervisningen. Lærer han på skolen, må dere lære ham alt i leksetid hjemme, er han mest på oppbevaring og skolen har ingen tanker om ambisjoner for at han skal lære etter evne? 

Han vil bli mye mer selvbevisst i tiden som kommer nå. Skole som ikke er tilrettelagt kan fort skifte fra å være oppbevaring til å stille knuse mestring, selvbilde og psykisk helse og gi autistisk burnout. Skolen bryr seg ofte ikke før det er for sent, og da bare med press for at det knekte barnet skal være innenfor dørene igjen. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vår har autisme og adhd. Barneskolen var det 1-1 og assistent. Ungdomsskolen har det vært noe hjelp, men pga nedskjæringer i kommunen er tilbudet halvert. Så har ikke spes ped lenger.. gått fra 810 årstimer til litt over 400. Syns det er hårreisende at regjeringen strammer inn og at det går utover de mest sårbare. Har noe assistent da, men gjør det ok faglig sett. 

Dere må bare inn og klage og kreve mer hjelp. Klag til statsforvalter?

Anonymkode: 13dec...52a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en som er under utredning for ADHD nå, og som har en del autistiske trekk (men sannsynligvis ikke nok til noe diagnose). Han stikker av fra skolen til stadighet, krangler med de voksne, nekter å følge beskjeder osv. Jeg har bedt om konkrete planer flere ganger, men skolen har «ville prøve dette først». Nå har jeg meldt han opp til PPT selv og han kommer til å få en sakkyndig rapport som anbefaler timer til personlig assistanse, assistent i noen situasjoner, rigide og forutsigbare planer, unngå enkelte situasjoner (fellessamlinger for skolen, noen annerledesdager), hyppige pauser osv. Barnet fungerer svært godt hjemme men vi må konstant være i forkant, holde hardt på rutiner, respondere likt hver gang. Gir du han lillefingeren tar han hele hånda. Testing hos bup viser høye evner, særlig innen logisk resonnering så det er ingen mistanke om lærevansker. 

Anonymkode: f1a60...ab3

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for gode svar!❤️

Anonymkode: c455c...740

AnonymBruker
Skrevet

En diagnose utløser i seg selv ikke krav til tilrettelegging utover alminnelig tilpasset opplæring (som alle har krav på), her bør dere få inn PPT og få dem til å skrive en sakkyndig vurdering som sier noe om barnets utbytte av ordinær opplæring og hva slags tilrettelegging han eventuelt trenger. Det tilføres ingen ressurser til et klasserom uten sakkyndig vurdering og vedtak om ITO (og ikke alltid når det er på plass heller..). PPT snakker med dere og barnet i tillegg til at de observerer på skolen og gjør kartlegginger osv, så dere kan også få frem hva som fungerer for dere og løfte ønsker og tanker inn i utredningsprosessen.

Det er supert for læreren/skolen å få vite noe om hva dere gjør hjemme som kan være til hjelp for barnet (det har hvertfall jeg alltid satt pris på som lærer, så kan vi forsøke å gjøre ting så likt som mulig der det er mulig), men så lenge man er en lærer på 25-30 elever så begrenser det seg dessverre hva man faktisk kan få til i praksis.. Uten sakkyndig vurdering fra ppt blir det uansett ingen ITO, så begynn der :) Lykke til!

Anonymkode: 0c468...8eb

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

En diagnose utløser i seg selv ikke krav til tilrettelegging utover alminnelig tilpasset opplæring (som alle har krav på), her bør dere få inn PPT og få dem til å skrive en sakkyndig vurdering som sier noe om barnets utbytte av ordinær opplæring og hva slags tilrettelegging han eventuelt trenger. Det tilføres ingen ressurser til et klasserom uten sakkyndig vurdering og vedtak om ITO (og ikke alltid når det er på plass heller..). PPT snakker med dere og barnet i tillegg til at de observerer på skolen og gjør kartlegginger osv, så dere kan også få frem hva som fungerer for dere og løfte ønsker og tanker inn i utredningsprosessen.

Det er supert for læreren/skolen å få vite noe om hva dere gjør hjemme som kan være til hjelp for barnet (det har hvertfall jeg alltid satt pris på som lærer, så kan vi forsøke å gjøre ting så likt som mulig der det er mulig), men så lenge man er en lærer på 25-30 elever så begrenser det seg dessverre hva man faktisk kan få til i praksis.. Uten sakkyndig vurdering fra ppt blir det uansett ingen ITO, så begynn der :) Lykke til!

De fleste med de diagnosene har både IOP og sakkyndig vurdering.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det får de som nevnt ikke uten at PPT skriver en sakkyndig vurdering som anbefaler det. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er riktig, men det utløser ikke nødvendigvis flere ressurser. Det det ofte betyr er at lærer, ofte kontaktlærer, skal tilrettelegge i henhold til ITO og sakkyndig vurdering innenfor allerede stramme rammer. Det utløser ikke nødvendigvis 1-til-1 og en assistent. Det er det som er så utfordrende for skolen, og spesielt kontaktlærer.

Selv har jeg vært pådriver for både ITO og få flere elever gjennom løp hos PPT/BUP som kontaktlærer, men f.eks ADHD har lite eller ingenting å si for ressurser (stort sett). Det er en grunn til at mange ikke lenger vil være kontaktlærer. Kontaktlæreren har fått spes.pedoppgavene i tillegg til alle andre oppgaver.

Uansett. Her har barnet fått plass på spesialskole, med 1 eller 2 pedagoger/assistenter på seg til enhver tid. Vi er overlykkelige over den gode oppfølgingen, som han aldri ville fått i en vanlig skole (han går i offentlig skole, og er en av svært få som faktisk får plass). Hans skolehverdag er rett og slett gjennomtilpasset, og er en del av et avlastningstilbud for foresatte (AKS blant annet).

Som kontaktlærer for barn med mange ulike diagnoser er det viktigste å få på plass etter en sakkyndigrapport en IOP og få på plass ITO (hvis barnet har krav om dette). Ulike elever har ulikt behov for ITO-timer (og da følgelig antallet). Her må man pushe på skole og lærer. Så må jeg også si det at det er ikke alltid lærer hindrer dette. Her er det sosiallærer som skriver forslag til skolens vedtak, og godkjent av rektor ( etter sakkyndig rapport), og jeg som kontaktlærer må ofte vente på at de har fått gjort sitt arbeid. Som regel begynner jeg på IOP før vedtaket er ferdig (ellers rekker jeg ikke å bli ferdig, siden jeg har 29 andre elever å tilrettelegge for i tillegg).

AnonymBruker
Skrevet

Vårt barn ligger enten foran eller på normalen på det faglige og i gymtimer etc.

Assistenten i klassen er hans tiltenkte ressurs, men det er ikke 1-1. Tror ikke det hadde vært tilstrekkelig om barnet ikke var svært høytfungerende og ikke byr på uro i klasserommet (det står derimot andre NTelever for).

Han er 12 år nå og har forlengst «gjennomskuet» alt som lukter tilrettelegging og vil absolutt ikke ha det 🫠 Det har heldigvis gått nogenlunde greit til nå.

Så fokuset er mest på det sosiale og struktur. Han får veiledning om konflikter oppstår som han er med i. Lærer ulike alternativer man kan prøve. 

Alt det formelle følges jo, men det er litt samme greie hvert år.

Usikker på ungdomsskolen. 

Anonymkode: 71854...c9d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...